Nu bemærkede jeg lige Patriarchs signatur ("2009 - Year of Darwin! 150 år siden Artenes Oprindelse blev udgivet."), og så kom jeg i tanke om følgende side: http://www.bbc.co.uk/radio/podcasts/iot/
Der er tale om BBC's fantastiske "In Our Time", hvis ugentlige radioprogrammer jeg kun kan anbefale på det varmeste.
To celebrate the 200th anniversary of Charles Darwin's birth, Melvyn Bragg presents a special 4-part documentary charting Darwin's life and ideas.
Episode 1, On the Origins of Charles Darwin, charts Darwin's unhappy childhood, his time at Cambridge University and his failure to become a priest.
Part 2 of 4 [The Beagle, the Mockingbird and the Megatherium] charts Darwin's round the world voyage on the Beagle and the objects and the ideas he bought back.
Part 3 [On the Origin of Species] looks at the publication of Darwin's masterpiece, On the Origin of Species, and the controversy it stirred.
Part 4 [Life After the Origin] is set in Down House where Darwin lived out the final years of his life and which became both family home and experiment lab.
Alle 4 episoder kan downloades gratis via ovenstående link.
#2: Den havde jeg glemt alt om. :) Men jeg er nu ikke ligefrem begejstret for valget af instruktør... men de to hovedrolleindehavere skal jeg ikke klage over. ;)
Jeg havde tænkt mig at starte en lign. tråd d. 12 februar på hans fødeselsdag.
Det er ret vildt det er både 150 året for arternes oprindelse, og hans 200 års b-day. Det er en oplagt mulighed for at gøre opmærksom på Darwin og betydningen af hans teori som desværre ikke får den opmærksomhed den fortjener. Man kan næppe undervurdere epokegørende hans opdagelser er.
Siden hans teori har et hav af uafhængige videnskaber bekræftet hans antagelser bla. genetikken som Darwin desværre ikke stiftede bekendtskab med. Hans teori har gennem de sidste 150 år blevet testet, afprøvet, og har bestået (selvfølgelig i opdateret form). Det er ganske unikt og vidner om hvor solid en teori det er.
Og husk at i videnskab er en teori ikke det samme som det er i daglig tale. En teori er noget af det mest solide, og faktuelle man kan have i videnskaben. Tænk på "theory of gravity", "germ theory" osv... Så husk dette hvis i høre nogen sige "det er bare en teori"...
Og hvis vi har nogle folkeskolelærere her så vil jeg lave en venlig opfordring til at opruste snakken om evolution, og prøv at at vidreformidle hvor vigtig, smuk og imponerende teori det er.
Det er rart, at der er andre end mig, der glædes over dette jubilæum.
Richard Dawkins og hans indædte kamp mod uvidenhed er altid underholdende at overvære. Man kan bare se, at han væmmes fysisk ved nogle af de mennesker han taler med. Det kan dog til tider blive til lidt meget ateistisk prædiken, når han folder sig ud.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666 "Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
I anledning af året, kan jeg så anbefale alle at se "Inherit The Wind", bygget over den sandfærdige Scopes-Monkey retssag fra 1926. Her var det i Tennesee ulovligt ... :
"... to teach any theory that denies the story of the Divine Creation of man as taught in the Bible, and to teach instead that man has descended from a lower order of animals."
Retssagen tager udgangspunkt i Darwins teorier. Det smukke ved filmen er ikke kun dens budskab, at den for vore dage så kontroversielt går i flæsket på fundamentalistisk opfattelse religion, men at den mand som prædiker fornuftens ord, Spencer Tracy, SELV er kristen og sagtens kan få videnskab og religion til at sameksistere.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Spencer Tracy, SELV er kristen og sagtens kan få videnskab og religion til at sameksistere.
Det er der heldigvis nogle der kan, selvom det på nogle måder er bemærkelsesværdigt. En af mine helte hvad det angår er Kenneth Miller. Han vidnede bla. ved den nyeste "Scopes-Monkey" i Dover. Fantastisk mand, og så gennemført humoristisk, klog og veltalende. Tjek evt. hans foredrag om Intelligent Design på youtube hvis du har 2 timer af dit liv du ikke ved hvad du skal med :D
#5 For lige at følge op på dit indlæg, hvilket jeg er ganske enig i, vil jeg lige nævne at evolution og evolutionsteorien er to forskellige ting. Evolution beskriver observerede ændringer i organismer pga. arvelighed, reproduktion og selektion. Evolutionsteorien forsøger at forklare hvorfor disse ændringer forekommer, og det ændrer ikke på at evolution er fakta. Noget som de fleste religiøse nutjobs pænt vælger at ignorere.
#1 Highland Park 16 år siden
http://www.bbc.co.uk/radio/podcasts/iot/
Der er tale om BBC's fantastiske "In Our Time", hvis ugentlige radioprogrammer jeg kun kan anbefale på det varmeste.
Alle 4 episoder kan downloades gratis via ovenstående link.
#2 chandler75 16 år siden
#3 Highland Park 16 år siden
Men jeg er nu ikke ligefrem begejstret for valget af instruktør... men de to hovedrolleindehavere skal jeg ikke klage over. ;)
#4 Æsop9000 16 år siden
Men ellers kan jeg også anbefale: "The Genius of Charles Darwin", lavet af Richard Dawkins. Nu når vi taler om emnet.
#5 Patriarch 16 år siden
Jeg havde tænkt mig at starte en lign. tråd d. 12 februar på hans fødeselsdag.
Det er ret vildt det er både 150 året for arternes oprindelse, og hans 200 års b-day. Det er en oplagt mulighed for at gøre opmærksom på Darwin og betydningen af hans teori som desværre ikke får den opmærksomhed den fortjener. Man kan næppe undervurdere epokegørende hans opdagelser er.
Siden hans teori har et hav af uafhængige videnskaber bekræftet hans antagelser bla. genetikken som Darwin desværre ikke stiftede bekendtskab med. Hans teori har gennem de sidste 150 år blevet testet, afprøvet, og har bestået (selvfølgelig i opdateret form). Det er ganske unikt og vidner om hvor solid en teori det er.
Og husk at i videnskab er en teori ikke det samme som det er i daglig tale. En teori er noget af det mest solide, og faktuelle man kan have i videnskaben. Tænk på "theory of gravity", "germ theory" osv... Så husk dette hvis i høre nogen sige "det er bare en teori"...
Og hvis vi har nogle folkeskolelærere her så vil jeg lave en venlig opfordring til at opruste snakken om evolution, og prøv at at vidreformidle hvor vigtig, smuk og imponerende teori det er.
#6 Spanner 16 år siden
Richard Dawkins og hans indædte kamp mod uvidenhed er altid underholdende at overvære. Man kan bare se, at han væmmes fysisk ved nogle af de mennesker han taler med. Det kan dog til tider blive til lidt meget ateistisk prædiken, når han folder sig ud.
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#7 filmz-Bruce 16 år siden
"... to teach any theory that denies the story of the Divine Creation of man as taught in the Bible, and to teach instead that man has descended from a lower order of animals."
Retssagen tager udgangspunkt i Darwins teorier. Det smukke ved filmen er ikke kun dens budskab, at den for vore dage så kontroversielt går i flæsket på fundamentalistisk opfattelse religion, men at den mand som prædiker fornuftens ord, Spencer Tracy, SELV er kristen og sagtens kan få videnskab og religion til at sameksistere.
#8 Patriarch 16 år siden
Læser pt. The Selfish Gene... Ret spændende, omend man lige skal holde øjne og øre stive ind imellem.
Det er der heldigvis nogle der kan, selvom det på nogle måder er bemærkelsesværdigt. En af mine helte hvad det angår er Kenneth Miller. Han vidnede bla. ved den nyeste "Scopes-Monkey" i Dover. Fantastisk mand, og så gennemført humoristisk, klog og veltalende. Tjek evt. hans foredrag om Intelligent Design på youtube hvis du har 2 timer af dit liv du ikke ved hvad du skal med :D
#9 filmz-Bruce 16 år siden
#10 natterjack 16 år siden