#30 - nå ja, undercover mosque. Har set det program på youtube engang. Ret skræmmende sager der bliver sagt inden for moskeens fire vægge.
Men personligt tror jeg at alt det lort man ser i disse moskeer også skyldes saudi arabisk indflydelse (og penge). For hvis man skal åbne en moske nogen steder i verden så er Saudi Arabien nærmest det eneste land der altid er parat til at give mange penge. Men til gengæld skal alle disse moskeer derimod også undervise den mest intollerante version af islam, wahabaisme eller hvordan den nu end staves. Derved bliver mange af de mere "tolerante" udgaver af islam skubbet til siden over alt i den vestlige verden og udskiftet med denne saudi arabiske form for islam. Og det er ikke kun denne islamiske kreationisme der bliver undervist i. Også den had man ser portræteret i undercover mosque, som jeg synes alle burde se.
Saudi Arabien ejer også mange muslimske skoler rundt omkring i verden, hvor ikke kun Evolution bliver afvist men samtidig bliver der også brugt skolemateriale hvor jøder og kristne bliver kaldt svin. Prøv at se dette eksempel fra England:
Og så er der jo også den med at skoler ikke kun giver efter for at visse elever ikke tror på darwins evolutions teorier men også hvis visse muslimske elever ikke tror på holocaust så undgår offentlige engelske skoler også at undervise i det:
Some schools avoid teaching the Holocaust and other controversial history subjects as they do not want to cause offence, research has claimed.
Det er jo helt ude i hampen. Folk skal gennemprygles med en glødende ambolt og have banket sådan nogle ting ind på rygraden og så vil jeg ellers skide på, om de tror på rumskibets komme på den yderste dag. Battle of Britain havde sgu været en walk over i 1940, havde de samme politikere indtaget taburetterne.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Nu er det jo meget fint, at en dokumentar viser, at 2000 ud af 5000 moskéer har så radikal en tilgang til religionen, at de er potentielle udklægningssteder for terrorisme..
For det første er ordet potentielle vel det vigtigste i den sætning..
Flere danske folkekirker jeg har sat mine fødder i, prædiker også stadig om forbehold i det almindelige liv, som jeg troede ethvert rationelt menneske var hævet over.. Ting som race-adskillelse, at ville nægte homoseksuelle parforhold (og ja, parforhold - ikke kun ægteskab) osv.. Men af de folk, der hører på sådan en prædiken, er det jo langt fra alle, der tager det til sig.. Tag så de, som kalder sig kristne, men slet ikke går i kirke.. - hvorfor skulle det være anderledes med muslimer i England ..?
Der estimeres at være ca 2 mio muslimer i England og Wales pt (sidste officielle tal, jeg kunne finde, var fra 2001, estimatet er fra slutningen af 2007).. Jeg har ingen statiske tal på, hvor mange procent af muslimer, der troligt går i moské, men jeg er helt overbevist om, at det ikke er alle (ligesom med alle andre trosretninger).. Tag så den del af dem, der kommer i de 2000 moskéer, du taler om.. Og tag så den del af dem, der lader sig påvirke i så stærk en grad, at de overvejer terrorisme.. Og tag så igen den faktor for øje, at nøgleordet var potentielle
Så er du i mine øjne nede på et "fåtal" ud af det samlede overblik..
Men selvfølgelig findes der pikhoveder - også mange flere end der burde.. Og som Patriarch skriver, så ja selvfølgelig.. Selvfølgelig er nogle doktriner farligere end andre.. Selvfølgelig kan man ikke sidestille alle religioner mht. den potentielle risiko for f.eks. terrorisme..
Som narkoøgle også kommer ind på, så er der også flere grene af Islam (ganske som med alle andre religioner) - og det gør det yderligere skammeligt, at folk bare kaster sig over Islam, hver gang en mørklødet fyr eller kvinde stjæler en yankee-bar (no pun intended) i den lokale DSB-kiosk.. Prøv at tænke på, hvad forskellige fortolkninger af kristendommen er skyld i af lort rundt omkring i verden.. Ku Klux Klan, bare for at nævne et eksempel.. Derfor er hele kristendommen jo ikke bundrådden.. Det er en religion med muligheder for fortolkninger - ganske som islam og alle andre religioner.. Og der vil altid være pikhoveder, der fortolker lortet til en fordel for deres egen retsskaffenhed og indebrændthed..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
#33 Vi kan hurtigt blive enige omkring kristendommens udgydelser gennem historien, men sjovt nok så er det netop det historiske perspektiv der drages ind, når man skal sammenligne med islam. For kristendommen har jo netop fået tæsket dogmerne ud af sig, eftersom demokratiet (endnu!) tillader at intet står over kritik. At der stadig er paphoveder, som lever efter middelalder fortolkninger kommer man ikke udenom, men spørgsmålet er, hvor langt disse mennesker vælger at gå, for at få deres levevis ophøjet til lov?
Find gerne et site som The Religion of Peace, som kan dokumentere over 12.000 voldshandlinger siden 9.11.2001, som er begået med henvisning til kærligheden for Gud og Jesus.
Jeg er helt enig i, at det langt fra er alle, som går i moskéer, som er radikale, ligesom det ikke var alle som overhørte taler i Münchens bierstuber i 20'erne og 30'erne, som var radikale. Men jeg er slet ikke enig i, nedtoningen af situationens alvorlighed og hvor meget fodfæste den radikale fortolkning af islam egentlig har. Det synes jeg både disse programmer, samt den engelske analyse og konklusion af situationens alvor er langt bedre til at vurdere end det jeg vil betegne som ekstremt optimistiske danskere.
Det har da intet med optimisme at gøre.. Det har noget at gøre med at dømme det enkelte individ ud fra dets handlinger frem for tro.. Du kan ikke give en religion skylden for hvordan den enkelte vælger at fortolke den/handle ud fra den..
Og lad os lige få én ting på det rene - jeg dragede overhovedet ikke det historiske perspektiv ind i kristendom-snakken.. :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
#36 Jeg giver heller ikke en hel religion skylden, men en delmængde, som har været i konstant vækst de sidste 20 år. En radikal fortolkning af islam, som har en stor skare. En radikal fortolkning som udbredes i stor stil i de såkaldte madrasser i Pakistan og også i stor stil i Englands moskéer. En radikal fortolkning, som i sit indhold er ligeså fjendsk mod grupperinger af mennesker, som nazismen, facismen og kommunismen var det. En skare mennesker, som er ligeså knaldskøre i låget som Ku Klux Klan og med vel et seks til syvcifret tal, fold større i deltagerantal.
Nej du dragede det ikke ind i, men det gør de fleste, når der forsøges skabt paralleller til kristendommen, for at vise, hvor meget lort der er sket i kristendommens navn. For man formår ikke at fremvise det i nutiden.
#33 - jeg synes bare at det er hver gang der sker et terrorangreb i Islams navn igen-igen (som 9/11, 3/11, 7/7, angrebene på skolerne i Beshlan, bomberne i Bali, angreb på Mumbai, etc, etc, etc) så er undskyldningen hver gang at det er en lille sekt der gjorde det. Det er selvfølgelig også rigtig. Men det var også kun en mindre elitær del af den kristne katolske kirke som besluttede at den kristne verden skulle på korstog i middelalderen for at dræbe "de onde vandtro".
Det var også kun en mindre del af kirken som var ansvarlig for mange af de uhyrligheder som fandt sted i Europa op gennem middelalderen. Problemet var dogmer. De kristne dogmer var alt for bundne af århundredet omkring da kirken blev dannet. Disse dogmer afstedkom mange uhyrligheder. Alle disse uhyrligheder udmundede sig i kritik af dogmer og til sidst fik vi en reformation af kirken - således det blev sværre for kirkens folk at udøve blod i jesu navn og indkræve penge til jesus stedfortræder - paven.
Når jeg ser endnu et terror angreb lavet af folk fra fredens religion i "forsvar" af allah og profeten muhammeds ære så holder jeg islam som religion direkte ansvarlig. Og jeg er ligeglad med om hovedparten af muslimer er fredelige. At der kan ske terrorangreb i deres religions navn - at det overhovedet kan ske og at det sker næsten hver uge er en indikation på at der er noget fundementalt galt med deres religion. De islamiske dogmer som ligger til grund for islam er forældede. Derfor skal de kritiseres indtil muslimer forstår at det er på tide at reformerer islam - således idioter ikke igen-igen kan bruge islam til at retificere vold, krig og terror.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
således idioter ikke igen-igen kan bruge islam til at retificere vold, krig og terror.
Problemet er bare, at når/hvis Islam bliver reformeret, så kommer der bare andre "undskyldninger" for at gøre skade på dem, der er uenige med de, der vil udøve den slags dumheder..
At religionen bliver brugt som undskyldning kan stadig ikke være religionens skyld.. Det er nok snarere de folk, der bruger religionen som grundlag for deres handlinger, der skal reformeres..
Hvis man havde lyst, så kunne man jo også nemt give sig til at dræbe i "vor" guds navn, og finde undskyldninger for det i biblen..
Så længe langt størstedelen af muslimer selv er imod f.eks. terrorisme, så er der i mine øjne grundlag for at konstatere, at det ikke er religionen, men idioterne der er noget i vejen med..
#31 Æsop9000 16 år siden
Men personligt tror jeg at alt det lort man ser i disse moskeer også skyldes saudi arabisk indflydelse (og penge). For hvis man skal åbne en moske nogen steder i verden så er Saudi Arabien nærmest det eneste land der altid er parat til at give mange penge. Men til gengæld skal alle disse moskeer derimod også undervise den mest intollerante version af islam, wahabaisme eller hvordan den nu end staves. Derved bliver mange af de mere "tolerante" udgaver af islam skubbet til siden over alt i den vestlige verden og udskiftet med denne saudi arabiske form for islam.
Og det er ikke kun denne islamiske kreationisme der bliver undervist i. Også den had man ser portræteret i undercover mosque, som jeg synes alle burde se.
Saudi Arabien ejer også mange muslimske skoler rundt omkring i verden, hvor ikke kun Evolution bliver afvist men samtidig bliver der også brugt skolemateriale hvor jøder og kristne bliver kaldt svin. Prøv at se dette eksempel fra England:
Og så er der jo også den med at skoler ikke kun giver efter for at visse elever ikke tror på darwins evolutions teorier men også hvis visse muslimske elever ikke tror på holocaust så undgår offentlige engelske skoler også at undervise i det:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/65173...
men heldigvis er det ikke lige så galt i danmark, ihvertfald ikke endnu
#32 filmz-Bruce 16 år siden
Some schools avoid teaching the Holocaust and other controversial history subjects as they do not want to cause offence, research has claimed.
Det er jo helt ude i hampen. Folk skal gennemprygles med en glødende ambolt og have banket sådan nogle ting ind på rygraden og så vil jeg ellers skide på, om de tror på rumskibets komme på den yderste dag. Battle of Britain havde sgu været en walk over i 1940, havde de samme politikere indtaget taburetterne.
#33 HonoDelLoce 16 år siden
Nu er det jo meget fint, at en dokumentar viser, at 2000 ud af 5000 moskéer har så radikal en tilgang til religionen, at de er potentielle udklægningssteder for terrorisme..
For det første er ordet potentielle vel det vigtigste i den sætning..
Flere danske folkekirker jeg har sat mine fødder i, prædiker også stadig om forbehold i det almindelige liv, som jeg troede ethvert rationelt menneske var hævet over.. Ting som race-adskillelse, at ville nægte homoseksuelle parforhold (og ja, parforhold - ikke kun ægteskab) osv.. Men af de folk, der hører på sådan en prædiken, er det jo langt fra alle, der tager det til sig.. Tag så de, som kalder sig kristne, men slet ikke går i kirke..
- hvorfor skulle det være anderledes med muslimer i England ..?
Der estimeres at være ca 2 mio muslimer i England og Wales pt (sidste officielle tal, jeg kunne finde, var fra 2001, estimatet er fra slutningen af 2007)..
Jeg har ingen statiske tal på, hvor mange procent af muslimer, der troligt går i moské, men jeg er helt overbevist om, at det ikke er alle (ligesom med alle andre trosretninger).. Tag så den del af dem, der kommer i de 2000 moskéer, du taler om.. Og tag så den del af dem, der lader sig påvirke i så stærk en grad, at de overvejer terrorisme.. Og tag så igen den faktor for øje, at nøgleordet var potentielle
Så er du i mine øjne nede på et "fåtal" ud af det samlede overblik..
Men selvfølgelig findes der pikhoveder - også mange flere end der burde.. Og som Patriarch skriver, så ja selvfølgelig.. Selvfølgelig er nogle doktriner farligere end andre.. Selvfølgelig kan man ikke sidestille alle religioner mht. den potentielle risiko for f.eks. terrorisme..
Som narkoøgle også kommer ind på, så er der også flere grene af Islam (ganske som med alle andre religioner) - og det gør det yderligere skammeligt, at folk bare kaster sig over Islam, hver gang en mørklødet fyr eller kvinde stjæler en yankee-bar (no pun intended) i den lokale DSB-kiosk.. Prøv at tænke på, hvad forskellige fortolkninger af kristendommen er skyld i af lort rundt omkring i verden.. Ku Klux Klan, bare for at nævne et eksempel.. Derfor er hele kristendommen jo ikke bundrådden.. Det er en religion med muligheder for fortolkninger - ganske som islam og alle andre religioner.. Og der vil altid være pikhoveder, der fortolker lortet til en fordel for deres egen retsskaffenhed og indebrændthed..
#34 chronaden 16 år siden
http://www.guardian.co.uk/world/2009/jan/27/david-...
#35 filmz-Bruce 16 år siden
Find gerne et site som The Religion of Peace, som kan dokumentere over 12.000 voldshandlinger siden 9.11.2001, som er begået med henvisning til kærligheden for Gud og Jesus.
Jeg er helt enig i, at det langt fra er alle, som går i moskéer, som er radikale, ligesom det ikke var alle som overhørte taler i Münchens bierstuber i 20'erne og 30'erne, som var radikale. Men jeg er slet ikke enig i, nedtoningen af situationens alvorlighed og hvor meget fodfæste den radikale fortolkning af islam egentlig har. Det synes jeg både disse programmer, samt den engelske analyse og konklusion af situationens alvor er langt bedre til at vurdere end det jeg vil betegne som ekstremt optimistiske danskere.
#36 HonoDelLoce 16 år siden
Det har da intet med optimisme at gøre.. Det har noget at gøre med at dømme det enkelte individ ud fra dets handlinger frem for tro.. Du kan ikke give en religion skylden for hvordan den enkelte vælger at fortolke den/handle ud fra den..
Og lad os lige få én ting på det rene - jeg dragede overhovedet ikke det historiske perspektiv ind i kristendom-snakken.. :)
#37 filmz-Bruce 16 år siden
Nej du dragede det ikke ind i, men det gør de fleste, når der forsøges skabt paralleller til kristendommen, for at vise, hvor meget lort der er sket i kristendommens navn. For man formår ikke at fremvise det i nutiden.
#38 Æsop9000 16 år siden
Det er selvfølgelig også rigtig. Men det var også kun en mindre elitær del af den kristne katolske kirke som besluttede at den kristne verden skulle på korstog i middelalderen for at dræbe "de onde vandtro".
Det var også kun en mindre del af kirken som var ansvarlig for mange af de uhyrligheder som fandt sted i Europa op gennem middelalderen.
Problemet var dogmer. De kristne dogmer var alt for bundne af århundredet omkring da kirken blev dannet. Disse dogmer afstedkom mange uhyrligheder. Alle disse uhyrligheder udmundede sig i kritik af dogmer og til sidst fik vi en reformation af kirken - således det blev sværre for kirkens folk at udøve blod i jesu navn og indkræve penge til jesus stedfortræder - paven.
Når jeg ser endnu et terror angreb lavet af folk fra fredens religion i "forsvar" af allah og profeten muhammeds ære så holder jeg islam som religion direkte ansvarlig. Og jeg er ligeglad med om hovedparten af muslimer er fredelige. At der kan ske terrorangreb i deres religions navn - at det overhovedet kan ske og at det sker næsten hver uge er en indikation på at der er noget fundementalt galt med deres religion. De islamiske dogmer som ligger til grund for islam er forældede. Derfor skal de kritiseres indtil muslimer forstår at det er på tide at reformerer islam - således idioter ikke igen-igen kan bruge islam til at retificere vold, krig og terror.
#39 filmz-Bruce 16 år siden
#40 HonoDelLoce 16 år siden
Problemet er bare, at når/hvis Islam bliver reformeret, så kommer der bare andre "undskyldninger" for at gøre skade på dem, der er uenige med de, der vil udøve den slags dumheder..
At religionen bliver brugt som undskyldning kan stadig ikke være religionens skyld.. Det er nok snarere de folk, der bruger religionen som grundlag for deres handlinger, der skal reformeres..
Hvis man havde lyst, så kunne man jo også nemt give sig til at dræbe i "vor" guds navn, og finde undskyldninger for det i biblen..
Så længe langt størstedelen af muslimer selv er imod f.eks. terrorisme, så er der i mine øjne grundlag for at konstatere, at det ikke er religionen, men idioterne der er noget i vejen med..