Jeg er i øvrigt snart færdig med "The Selfish Gene" - det er fandeme en bevidsthedsudvidende bog... Jeg kan godt forstå det er blevet sådan en klassiker.
Som de fleste ved er der kommet en del ateist litteratur fra USA de senere år (Sam Harris,Richard Dawkins m.fl. er igang med sidstnævntes "The God Delusion") som et modsvar på Old earth creationisme (intelligent design m.fl.)som har fået fat i utrolig mange tvivlere USA. IDT (Intellignet design teoretikere) er kommet med flere flere besnærende argumenter fra især en af høgene William Dempski, som bygger på statestik og begreber som irreducible complexity. Jeg har været fulgt lidt med dækningen i de amerikanske medier af denne stærkt spekulative slagmark som IDT har lykkedes at få skridtet op.
Indefor forskellige retninger af theisme som placere gud i forskellige forhold (i dette tilfælde) i forhold til videnskaben er det meget uenighed om validiteten af moderne kreationisme men det er ikke noget der bliver medieret i den brede offentlighed - der er mange theologiske problemer.
Jeg har aldrig selv læst hele værker af Darwin - men læser lidt tekster fra tid til anden indenfor evolutionær biologi og evolutionær psykologi.
Evolutionær psykologi er et super spændende felt! Jeg regner med snart at skulle læse 'The Moral Animal'... Er der nogle bøger inden for det område du kan anbefale?
Der er også mange andre gode videoer på youtube, hvor biologer har lavet mange meget informative videoer om evolution, således at creationism ikke skulle få det sidste ord der.
Der er en helt serie der forklarer det mest basale ift. evolution her:
[manden der har lavet den er biolog]
Denne video giver et meget godt overblik over evolution:
samt denne:
Her er også en fin serie der giver et godt indblik i evolution:
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
#53 man kan godt anholde evolutionær psykologi for at være elaborativ storytelling fra tid til anden. En bog som jeg har læst en del i over årene er "The Adaptive Mind - Evolutionary Psyhology and the Generation of Culture" den er fra 1992 og der sket meget på feltet siden. Bogen er fra før Intelligent design bevægelsens start (ca . 1996)så den tager ikke udgangspunkt i den debat. Den starter med et frontalt angreb på social konstruktivisme som har præget antropologien i årtier. Bogen er essentiel for at forstå mange af de senere diskussioner. Fofatterne bag bogen er blevet inspireret af Robert L. Trivers (http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_L._Trivers) - der er nok nogle af begreberne der virker bekendt.
Jeg mødte Trivers ved en tilfældighed i 2007. han havde lige vundet Crafoord prisen i Sverige (500.000$) hvor han talte om deception og selfdeception.
Herhjemme er der ikke umiddelbart nogen grund til at bruge megen kraft diskutere det religiøse angreb på evolutionen da der sandsynligvis kun er aktuelt i forhold til nogle få friskoler og en enkelt tosset præst ind imellem. Men det er klart at demokrater der "referer" til biblen når de skal argumentere/påvirker/deltager er uheldigt.
Nej, ikke rigtigt.Jeg læser mere enkelte tekster indenfor mine interessefelter: deception, selfdeception synes at være afgørende i magtrelationer, overvågning og sladder i bredeste forstand og mediernes dækning af emnet i USA og generelle problemer med videnskab i medierne.
En der ser på religion udfra evolutionær psykologi/biologi er Pascal Boyer i Religion Explained: The Human Instincts that Fashion Gods, Spirits and Ancestors.
Så vidt jeg kan se er The Moral Animal fra 1994 (ikke helt ny)og jeg kan se Steven Pinker taler varmt for den - en af høvdingene. Angående evolution i den danske undervisning så var det nærmest fraværende på min protestantiske skole:)
Samme på min Katolske, og senere på gymnasiet. Der tror jeg faktisk ikke vi havde det overhovedet. Tilgengæld fik jeg lov at se min biologilærers fødsel på dias... ikke godt.
Appropos... Min kæreste er lærer og får deres medlems blad "Folkeskolen". Jeg ser det ligge i vindueskammen. Jeg ser så flygtigt at der er aber på forsiden, og glædes over at bladet har taget Darwin op. Det varmedes mit hjerte da jeg forestiller mig en del af dem ikke ved hvilken betydning 2009 har i den henseende. Glæden blev dog kort da jeg ser nærmere på det og ser det bare var et "se no evil, hear no evil" billede med overskriften "Politikerne vil ikke høre, se eller tale om skolelukninger"
Suk... Jeg troede lige et øjeblik...
I øvrigt har jeg netop bestilt et par bøger idag (de tre øverste direkte reæateret til evolution):
- Making of the Fittest - Why Darwin Matters - The Blind Watchmaker - Unweaving the Rainbow - A Short History of Nearly Everything - Discarded Sciences - Guns, Germs and Steel
Glæder mig som et barn - specielt til mere Dawkins. Han skriver fantastisk!
#51 Patriarch 16 år siden
Lækkert... Den slags kan man jo kun blive i godt humør af... tak for det ;-(
Jeg kan så smide denne video som supplement:
For så at vende tilbage til Darwin (eller dyreriget)... Jeg fandt denne video ret facinerende!
http://www.liveleak.com/view?i=b20_1232978164
Jeg er i øvrigt snart færdig med "The Selfish Gene" - det er fandeme en bevidsthedsudvidende bog... Jeg kan godt forstå det er blevet sådan en klassiker.
#52 jessup 16 år siden
Indefor forskellige retninger af theisme som placere gud i forskellige forhold (i dette tilfælde) i forhold til videnskaben er det meget uenighed om validiteten af moderne kreationisme men det er ikke noget der bliver medieret i den brede offentlighed - der er mange theologiske problemer.
Jeg har aldrig selv læst hele værker af Darwin - men læser lidt tekster fra tid til anden indenfor evolutionær biologi og evolutionær psykologi.
#53 Patriarch 16 år siden
#54 Æsop9000 16 år siden
Der er en helt serie der forklarer det mest basale ift. evolution her:
[manden der har lavet den er biolog]
Denne video giver et meget godt overblik over evolution:
samt denne:
Her er også en fin serie der giver et godt indblik i evolution:
#55 jessup 16 år siden
Jeg mødte Trivers ved en tilfældighed i 2007. han havde lige vundet Crafoord prisen i Sverige (500.000$) hvor han talte om deception og selfdeception.
Herhjemme er der ikke umiddelbart nogen grund til at bruge megen kraft diskutere det religiøse angreb på evolutionen da der sandsynligvis kun er aktuelt i forhold til nogle få friskoler og en enkelt tosset præst ind imellem. Men det er klart at demokrater der "referer" til biblen når de skal argumentere/påvirker/deltager er uheldigt.
#56 Patriarch 16 år siden
Problemet med Evolution og DK er at det bare er stærkt underprioriteret i vores uddanelsessytem.
#57 jessup 16 år siden
En der ser på religion udfra evolutionær psykologi/biologi er Pascal Boyer i Religion Explained: The Human Instincts that Fashion Gods, Spirits and Ancestors.
#58 jessup 16 år siden
#59 Patriarch 16 år siden
#60 Patriarch 16 år siden
Suk... Jeg troede lige et øjeblik...
I øvrigt har jeg netop bestilt et par bøger idag (de tre øverste direkte reæateret til evolution):
- Making of the Fittest
- Why Darwin Matters
- The Blind Watchmaker
- Unweaving the Rainbow
- A Short History of Nearly Everything
- Discarded Sciences
- Guns, Germs and Steel
Glæder mig som et barn - specielt til mere Dawkins. Han skriver fantastisk!