Gravatar

#21 enfilmnørd 17 år siden

Ja det er trist, hvad der sker med vores sprog, men det er en naturlig udvikling. Den eneste måde at bremse det på, må være selv at prøve, om man kan skrive og tale, med en større sproglig forståelse. Problemet, som jeg ser det, er dog at hele det danske samfund, efterhånden er inficeret af et dårligt sprogbrug. Aviserne er ligeglade med om ord bliver delt rigtigt, når teksten skifter linje. Det er ikke lige meget om "konstant" bliver delt kon-stant, eller ko-stant. Det er tidligere bevist hvor meget vi lærer af det vi læser, og hvor meget det påvirker os. Forståelsen for hvorfra udtryk opstår er væk, hvilket resulterer i halve udtryk uden mening. Problemet er, at dette forringer vores sprog i en sådan grad, at mange giver op. Diverse folkeskoler kan gøre deres bedste, men hvis børn p.g.a. for lave krav ikke er i stand til at læse en bog, er der meget lidt af gøre. Vi må som samfund sørge for, at der bliver en større fokus på hvad specielt børn læser. Inderneddet, er et dajlig ting, som hvores samfun altså helt vildt godt kan bruge. Der skal dog advares mod, at der på internette stilles minimale krav til folks sproglige formåen. Vi som samfund finder os i for meget. Bare se på de undertekster vi skal finde os i på film, med diverse underlige formuleringer, som bliver en del af vores sprog.

Jeg er dog langt fra perfekt, og laver mange sproglige fejl. Det betyder dog ikke, at andres ikke kan iskræmme mig.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#22 filmz-DocDoom 17 år siden

(9) skrev:
Åh gud, hvor har jeg dog altid været enig i alle disse påstande..

Han er tidligere blevet voldsomt mobbet med hans ordblindhed

Tja, du kan i hvert fald ikke være helt enig med mig om mine eksempler i #6. Du har netop fodret min kæphest nr. 1. Gumle-gumle vrinsk :-D
_________

EDIT: Ser lige at den er vendt i #13-14 :-)
_________

#16: Ja, det kan også irriterer mig ;-D

#21 Det er ikke lige meget om "konstant" bliver delt kon-stant, eller ko-stant.

Næppe det sidste :-)

Ja det er trist, hvad der sker med vores sprog... hele det danske samfund, efterhånden er inficeret af et dårligt sprogbrug

Du har en del kommafejl i dit indlæg :-D
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#23 BN 17 år siden

Personligt hader jeg en vending som den man sommetider hører fra damer i et supermarked eller indkøbscenter: 'Den bluse er bare så cute!'

Det hedder 'sød' eller 'nuttet'!!! ..... Men det skal vel forestille at være frisk at putte ikke-oversatte engelske ord ind i sproget.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#24 filmz-DocDoom 17 år siden

#23: Ja, det er ikke så nice at høre på.

Hvorfor bliver kvinder i øvrigt yngre i takt med, at de tager på i vægt? Jo federe en kvinde er, desto større er sandsynligheden for, at hun betegner sig selv som "en stor pige" - uanset om hun ikke længere er en vårhare ifølge sin dåbsattest. På den anden side; fedtvæv glatter vel ansigtsrynker, og det kan jo i nogen grad forsvare det.

EDIT til min egen #22 "Du har en del kommafejl i dit indlæg". Jeg ser lige, at du selv erkender det sidst i #21 :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#25 Zabriskie 17 år siden

Før I alle sammen kaster forbandelser og eder efter samtidens utilgivelige devaluering af det højt priste danske sprog, må jeg dog spørge hvorfra I har den påstand, at det danske sprog er på vej lige lukt ned i helvede?
Jeg gætter på at denne påstand tager udgangspunkt i intet andet end jeres egne erfaringer livet igennem.
Her vil jeg gerne komme med en personlig påstand, der drager en stik modsat konklusion:

Den gennemsnitlige dansker begår sig sprogligt på et højere niveau i dag, end for 50 år siden.

Dette er som sagt blot en påstand, som jeg ikke kan præsentere noget faktuelt grundlag for. Uden at komme med en lang smøre om uddannelsesniveau, brugen af forskellige kommunikationsformer, tilgængeligheden af medier på dansk og mængden af kommunikationrelateret erhverv, fra i dag og for halvtreds år siden, tror jeg dog at de fleste vil kunne se pointen.

Mr Gaijin skrev det klokkeklart; sproget udvikler sig og har altid gjort det.
Man bør selvfølgelig klart slå ned på direkte fejlbrug af sproget, og ligeledes på sløset omgang med sproget, men at angribe udviklingen i stavemåder samt betydningsændringer af visse ord og vendinger, er for mig selvfed ignorance.

Ikke at jeg ønsker mig at dansk bliver et fuldstændigt fonetisk sprog, men faktum er, at dansk er et af de sprog i verden, hvor skriftsproget og talesproget er længst fra hinanden, hvilket gør indlæringen af skriftsproget utrolig svær, sammenlignet med mange andre sprog, og komplicerer hverdagen for ordblinde og indvandrere og hvem der ellers går og kæmper med det skrevne.

Netop i denne tråd må jeg gøre opmærksom på at jeg ikke tager noget ansvar for misforståelser og lignende, der opstår på baggrund af sproglige fejl og mangler i ovenstående tekst
Le temps détruit tout
Gravatar

#26 Spanner 17 år siden

Så vores erfaringer livet igennem kan ikke bruges som udgangspunkt, men dine kan?
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#27 filmz-Bruce 17 år siden

#25 Det er helt klart en personlig vurdering for undertegnede, udfra mine egne erfaringer.

Jeg kan starte med at se på mine gamle. De havde 7 års skolegang, med få timers skolegang om dagen, eftersom der skulle arbejdes på gården og i marken. De formulerer sig perfekt skriftligt. Det tror jeg meget få idag, med samme skolebaggrund, kan gøre.

Hvilke erfaringer har jeg så med dårligt sprog? Medierne! Steen Bostrup, mr. News, om nogen sproglig korrekt og en nydelse at se i TV Avisen udtalte om DR:

Det er ikke til at begribe, at man ikke tager sig af sproget i en institution, hvor man lever af at kommunikere og formidle.

Vi har i dag nyhedsværter, som laver nogle af de mest elementære sproglige fejl. En der ved det, er Karl Bjarnhof, som længe har værnet om det danske sprog og endda modtaget Danmarks Radios Sprogpris. Han blev for ikke så længe siden, interviewet om det ringe sprog og dets indtog i medierne. Der er vel kun en grund, at journalisterne af idag ikke lærer det samme som journalisterne af igår. Det er jo nok heller ikke journalistskolens primære opgave og ansvar at lære de optagede korrekt dansk, det er nok et efterslæb fra uddannelsesinstitutionerne i de unge år.

Men at have set og ikke mindst hørt TV helt fra 70'erne op til i dag, så er niveauet, ganske enkelt blevet ringere.

Læser man de trykte udgaver af bl.a. JP, Berlingske og Weekendavisen, så er man stadig på sikker grund, men læser man gratisaviser, lokalaviser og BT og EB, så er niveauet også decideret ringe.

På min egen arbejdsplads har jeg krympet tæer nok så mange gange. Jeg kan som konsulent følge med i korrespondancen med kunder via email og har set så mange emails, hvor jeg ville få et meget beklageligt billede af enten kunden eller eget firma, var jeg modtager af disse. Stavefejl en masse, manglende r'er, ingen kommaer og sproglige vendinger, som ikke hører til på skrift.

Tager man lydene "nooooorj" og "fårrrk", så er disse ganske sigende omkring mange unges sprog idag. De er en del af en popkultur, fordansket hip-hop, som i høj grad har sat sit præg på mange unge fra 90'erne op til i dag, dvs. en 20 års periode. Det har haft sine omkostninger og nu har vi en stor befolkningsgruppe, hvor denne måde at snakke på, er blevet en integreret del af udtryksmønsteret, som har mere tilfælles med gruppe kommunikation i Cro Magnon perioden, end hvad man kan forvente af Homo Sapiens anno 2008.

Jo jeg synes dagligdagen fra jeg står op klokken 7 om morgen, til jeg går i seng kl 2 om natten, er gennemsyret med dårlige eksempler på dansk sprogbrog, ikke kun hvad stavemåder og stavning generelt angår, men også formuleringsmæssigt.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#28 Winniepooh 17 år siden

# 27, nej Bruce, du har krympet dig eller krummet tæer. Du kan ikke krympe tæer.

Jeg giver i øvrigt flertallet ret, det danske sprog står for fald. Og jeg lider selv under trangen til konstant at bruge amerikanske/engelske udtryk. For slet ikke at tale om de ord jeg selv opfinder. Mit nyeste ord er Icksy (en variation af yucky/icky)
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#29 filmz-Bruce 17 år siden

#28 Du har helt ret :) Jeg undskylder og tak for belæringen!!! Måske jeg husker det :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#30 DarkLight 17 år siden

(1) skrev:
Hank Moody har en glimrende pointe i Californication omkring internet sprog og den kan også tillempes her:

Som du siger pointerer, så tror jeg også at internettet er kilden til sproget udarter sig som det går i dag. I den forbindelse har Politiken en glimrende artikel-serie, som tager udgangspunkt i at Google gør os dummer. Kogt ned, handler det om at vi bliver vant til at søge på paragraffer af information. Korte sætninger og videns-stumper, som vi lige har brug for. Behovet for lange artikel-serier skrumper, og derved skrumper sproget med.

Til min egen store irritation, er min stavning kraftigt nedadgående, da den simpelthen ikke bliver vedligeholdt på samme måde som før. Eller også er jeg bare ved at pådrage mig noget ordblindhed :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.

Skriv ny kommentar: