#50: Men dette var ikke en af de gange. ________________________
Et godt eksempel fra det talte sprog: Nu har socialdemokraterne jo svært ved at beslutte sig for, om de vil kalde deres parti Socialdemokraterne eller Socialdemokratiet, men når de anvender sidstnævnte, så udtaler de det konsekvent selv:
"Sjalmotid"
Det lyder som noget, som ældre damer broderer efter, når de skal pynte deres halsgobelin lidt op med et flot billede.
Imponerende at man på denne vis kan barbere hele fem stavelser af et ottestavelsesord og klare sig med blot tre!
Hvis man i dine øjne er pedant, hvis man lader sig distrahere af danskernes dårlige danskkundskaber, herunder de ovenfor beskrevne tilfælde, så er jeg pedant. Og i så fald har jeg intet imod at være det.
Men såfremt status nu er, at det er mig, der er pedanten, mens den degenerede sprogbrug nu er normalen, da er der vel ekstra grund til at græmmes.
Jeg giver personlig det Danske sprog 30 – 50 år max, tror ikke der ligger nogle fremtid for et sprog talt af 6 millioner, dette tal kan diskuteres. Netop på grund af den globalisering vi ser i disse dage, Engelsk vil stille og rolig vinde ind på det danske sprogs front. For til sidst at opsluge det helt, 50 år er måske nok lavt sat, men det er’ bare et spørgsmål om tid. Til dette kan man jo sige hvad man vil, men som endnu et argument, er det jo set før. For bare 150 år snakkede danskerne jo på en helt og aldeles anden måde. Ingen nulevende ville være i stand til at forstå, hvad en person fra den ”gamle skole”, nu havde at sige til en. Er bange for det er en tabt kamp drenge, så tror bare at jeg overgiver mig :P Alle fremtidige svar fra min side vil være på Engelsk, det er alligevel også nemmer at udtrykke sig på det sprog.
#56 Nemmere? Det kommer da vist an på, hvor god man er til at tale sproget. Og der er lidt for mange danskere, der udviser en slående mangel på selverkendelse, hvad angår egne engelskkundskaber.
Men du skal da være velkommen til at gøre et forsøg :o)
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Jeg tror ikke der på noget tidspunkt i danmarkshistorien har eksisteret en så stor brøkdel af den danske befolkning der ser sig selv i en position til at konkludere det danske sprogs forfald. Igen og igen og igen, møder jeg dem, mennesker der føler sig en smule god med ord, og som elsker at på peger trivielle sproglige fejl, det være sig "hans og sin", "ligger og lægger", "fordi at", "bidler" (billeder), "af og ad", ordsprog som "bjørnetjeneste", mystiske ord som "imidlertidigt" og "udemærket", fejlbrug af ord som "patetisk", manglende nutids-endelser, to delte ord der burde være sammensatte, "vist eller vidst", og hvad betyder klam eller gusten egentlig?
Og alt dette er såmænd også meget sjovt at sidde og pille sig selv i navlen over, men jo mere navlepilleriet kommer til udtryk gennem uhæmmet indignation mod alle de "dumme", jo mere man føler sig som en bannerfører for korrekt dansk, jo mere selvfedt og fordomsfuldt bliver det.
Jeg er 21 år, og har måske derfor ikke oplevet de gode gamle dage hvor en spade var en spade, og folk vidste hvordan de skulle sætte kommaer, ikke desto mindre føler jeg mig ikke som et vidne til noget der minder om sprogligt forfald. Jeg ser derimod en ekstrem sproglig mangfoldighed i dagens Danmark, det vil naturligvis også medføre klynger af utroligt dårligt dansk, også i det offentlige rum, men også fantastiske sproglige nyopdagelser, og spændende leg med det danske sprog.
For det er for let at bare forbande det hele langt væk, i trit med at man lægger sig i sprit, spiller sig selv og går fallit.
#51 filmz-DocDoom 17 år siden
Et godt eksempel fra det talte sprog: Nu har socialdemokraterne jo svært ved at beslutte sig for, om de vil kalde deres parti Socialdemokraterne eller Socialdemokratiet, men når de anvender sidstnævnte, så udtaler de det konsekvent selv:
"Sjalmotid"
Det lyder som noget, som ældre damer broderer efter, når de skal pynte deres halsgobelin lidt op med et flot billede.
Imponerende at man på denne vis kan barbere hele fem stavelser af et ottestavelsesord og klare sig med blot tre!
#52 rubberdub 17 år siden
Du er virkelig pedant, er du ikke?
#53 filmz-DocDoom 17 år siden
Øh, jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad du fabler om. Hvad forventer du? Er du ikke i en tråd om dårlig sprogbrug?
Kan du ikke sive over i "Hvad laver du lige nu"-tråden? Den passer dig nok bedre :-)
#54 rubberdub 17 år siden
Det var skam ikke et angreb, ville bare høre^^
Er helt vil med læsningen i den her tråd, der har virkelig været et par rigtig gode pointer.
#55 filmz-DocDoom 17 år siden
Men såfremt status nu er, at det er mig, der er pedanten, mens den degenerede sprogbrug nu er normalen, da er der vel ekstra grund til at græmmes.
#56 rubberdub 17 år siden
Til dette kan man jo sige hvad man vil, men som endnu et argument, er det jo set før. For bare 150 år snakkede danskerne jo på en helt og aldeles anden måde. Ingen nulevende ville være i stand til at forstå, hvad en person fra den ”gamle skole”, nu havde at sige til en.
Er bange for det er en tabt kamp drenge, så tror bare at jeg overgiver mig :P
Alle fremtidige svar fra min side vil være på Engelsk, det er alligevel også nemmer at udtrykke sig på det sprog.
#57 filmz-DocDoom 17 år siden
#58 filmz-yoshimura 17 år siden
Men du skal da være velkommen til at gøre et forsøg :o)
#59 filmz-DocDoom 17 år siden
#60 Zabriskie 17 år siden
Igen og igen og igen, møder jeg dem, mennesker der føler sig en smule god med ord, og som elsker at på peger trivielle sproglige fejl, det være sig "hans og sin", "ligger og lægger", "fordi at", "bidler" (billeder), "af og ad", ordsprog som "bjørnetjeneste", mystiske ord som "imidlertidigt" og "udemærket", fejlbrug af ord som "patetisk", manglende nutids-endelser, to delte ord der burde være sammensatte, "vist eller vidst", og hvad betyder klam eller gusten egentlig?
Og alt dette er såmænd også meget sjovt at sidde og pille sig selv i navlen over, men jo mere navlepilleriet kommer til udtryk gennem uhæmmet indignation mod alle de "dumme", jo mere man føler sig som en bannerfører for korrekt dansk, jo mere selvfedt og fordomsfuldt bliver det.
Jeg er 21 år, og har måske derfor ikke oplevet de gode gamle dage hvor en spade var en spade, og folk vidste hvordan de skulle sætte kommaer, ikke desto mindre føler jeg mig ikke som et vidne til noget der minder om sprogligt forfald.
Jeg ser derimod en ekstrem sproglig mangfoldighed i dagens Danmark, det vil naturligvis også medføre klynger af utroligt dårligt dansk, også i det offentlige rum, men også fantastiske sproglige nyopdagelser, og spændende leg med det danske sprog.
For det er for let at bare forbande det hele langt væk, i trit med at man lægger sig i sprit,
spiller sig selv og går fallit.