#9 Det har jo faktisk været på tale at indføre værnepligt for kvinder, for at gøre folk opmærksomme på jobmulighederne indenfor militæret. Men hvor den diskussion blev af ved jeg ikke lige.
Jeg går indfor kongehuset, synes sgu det er helt fint, er total royal. Og jeg stemmer ja til ændringen af loven, da både den 1. og 2. Magrethe har vist at kvinder fint kan være i spidsen.
Jeg stemmer nok blankt, da jeg ikke rigtig synes, jeg kan tage afstemningen alvorligt .
Jeg går helt sikkert ind for ligestilling, men de kongelige er jo pr. definition det total modsatte af ligestilling - modsat alle "os andre" fødes de ind i deres stillinger - hvor meget ligestilling er der over det? Så virker det i mine ører lidt pjattet pludselig at skulle ændre den i den sammenhæng ret lille detalje om den kommende Frederik 26. eller Magrethe 8. skal vær regent.
Desuden kan jeg ikke rigtig gennemskue afstemningsstrategien - hvis regeringen (og vel egentlig resten af folketinget) er så forhippet på at få denne ændring igennem, hvorfor så placere afstemningen ved en EU-afstemning, hvor valgdeltagelsen altid er lavere end ved Folketingsvalg - og endda om søndagen i en lang weekend, hvor der sikkert er en del, der tager i sommerhus osv.?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Ellers kan det vel også være tilpas bare at tegne en stor penis på stemmesedlen. Sådanne stemmer ryger jo i samme kategori som blanke stemmer. Hvilket er grunden til at jeg ikke helt forstår pointen med at stemme blankt, når det tæller i samme kategori som folk der tegner hagekors på stemmesedlen, skriver "Anders And" eller er for dumme til at lave et gyldigt kryds. Det virker lidt spildt efter min mening.
Spørgsmålet er så bare, om man vitterligt tager stilling ved at møde op og aflevere en blank stemmeseddel. En blank stemme er vel langt hen ad vejen netop en mangel på stillingtagen, fordi man ikke stemmer på nogen eller noget. Og hvis det er en stillingtagen, så er det velsagtens også en stillingtagen at aflevere en stemmeseddel, hvorpå man har tegnet et mandligt kønsorgan - det er en måde at sige "demokratiet kan rende mig" på. I sidste ende har de to stemmer lige stor værdi, da de opgøres i den samme kategori i avisen dagen efter.
Jeg kan et stykke hen ad vejen godt forstå, at folk, der ikke har nogen holdning til et givent emne, men gerne vil afgive deres stemme fordi de KAN, stemmer blankt. Det er dog mest af alt en kæphest for mig, når folk eksempelvis med spørgsmålet om tronfølgeloven siger, at de vil stemme blankt for at vise modstand mod kongehuset. Efter min mening er modstanden tydeligere, hvis man ikke afgiver en stemme og dermed bidrager til en lavere stemmeprocent, end hvis man afgiver en stemme, der som nævnt ryger om allerbagest i opgørelserne over afstemning og deler samme skæbne som førnævnte Anders And, hagekors og peniser.
En blank stemme er vel langt hen ad vejen netop en mangel på stillingtagen, fordi man ikke stemmer på nogen eller noget.
I dette her tilfælde er det så lige det modsatte af mangel på stillingtagen Jeg stemmer blankt på søndag, fordi jeg synes det er hul i hovedet at tale om ligestilling indenfor en gruppe af mennesker som i den grad er løftet over menneskerettighederne og almen menneskesyn.
For at ændre tronfølgeloven, som er en del af grundloven, er det ikke nok, at der af de afgivne stemmer er et flertal for ændringen; loven kræver også, at ja-stemmerne skal udgøre mindst 40 procent af de stemmeberettigede. Stemmer man blankt, kan der derfor blive en rigtig interessant debat om kongehuset ud af det. Det betyder selvfølgelig også, at der skal en rekordhøj valgdeltagelse til for at sikre lovændringen.
Havde det en hver anden gruppe i samfundet, havde jeg selvfølgelig stemt 'ja', men er principielt imod monarki som menneskesyn, så håber på der er rigtig mange der stemmer blankt på søndag :-) Håbet er, at hvis en tilpas stor mængde stemmer blankt, kan vi få en debat om kongehuset igang; en debat der har været længe undervejs.
#11 tiany 16 år siden
Jeg går indfor kongehuset, synes sgu det er helt fint, er total royal. Og jeg stemmer ja til ændringen af loven, da både den 1. og 2. Magrethe har vist at kvinder fint kan være i spidsen.
#12 Thomsen 16 år siden
#13 chandler75 16 år siden
Jeg går helt sikkert ind for ligestilling, men de kongelige er jo pr. definition det total modsatte af ligestilling - modsat alle "os andre" fødes de ind i deres stillinger - hvor meget ligestilling er der over det? Så virker det i mine ører lidt pjattet pludselig at skulle ændre den i den sammenhæng ret lille detalje om den kommende Frederik 26. eller Magrethe 8. skal vær regent.
Desuden kan jeg ikke rigtig gennemskue afstemningsstrategien - hvis regeringen (og vel egentlig resten af folketinget) er så forhippet på at få denne ændring igennem, hvorfor så placere afstemningen ved en EU-afstemning, hvor valgdeltagelsen altid er lavere end ved Folketingsvalg - og endda om søndagen i en lang weekend, hvor der sikkert er en del, der tager i sommerhus osv.?
#14 gi-jones 16 år siden
#15 mr gaijin 16 år siden
#16 Slettet Bruger [4060375195] 16 år siden
Ellers kan det vel også være tilpas bare at tegne en stor penis på stemmesedlen. Sådanne stemmer ryger jo i samme kategori som blanke stemmer. Hvilket er grunden til at jeg ikke helt forstår pointen med at stemme blankt, når det tæller i samme kategori som folk der tegner hagekors på stemmesedlen, skriver "Anders And" eller er for dumme til at lave et gyldigt kryds. Det virker lidt spildt efter min mening.
#17 filmz-Bruce 16 år siden
#18 Slettet Bruger [4060375195] 16 år siden
Jeg kan et stykke hen ad vejen godt forstå, at folk, der ikke har nogen holdning til et givent emne, men gerne vil afgive deres stemme fordi de KAN, stemmer blankt. Det er dog mest af alt en kæphest for mig, når folk eksempelvis med spørgsmålet om tronfølgeloven siger, at de vil stemme blankt for at vise modstand mod kongehuset. Efter min mening er modstanden tydeligere, hvis man ikke afgiver en stemme og dermed bidrager til en lavere stemmeprocent, end hvis man afgiver en stemme, der som nævnt ryger om allerbagest i opgørelserne over afstemning og deler samme skæbne som førnævnte Anders And, hagekors og peniser.
#19 Highland Park 16 år siden
Ja, sådan kan man også lave krydset. :)
#20 tranberg 16 år siden
I dette her tilfælde er det så lige det modsatte af mangel på stillingtagen
Jeg stemmer blankt på søndag, fordi jeg synes det er hul i hovedet at tale om ligestilling indenfor en gruppe af mennesker som i den grad er løftet over menneskerettighederne og almen menneskesyn.
For at ændre tronfølgeloven, som er en del af grundloven, er det ikke nok, at der af de afgivne stemmer er et flertal for ændringen; loven kræver også, at ja-stemmerne skal udgøre mindst 40 procent af de stemmeberettigede.
Stemmer man blankt, kan der derfor blive en rigtig interessant debat om kongehuset ud af det.
Det betyder selvfølgelig også, at der skal en rekordhøj valgdeltagelse til for at sikre lovændringen.
Havde det en hver anden gruppe i samfundet, havde jeg selvfølgelig stemt 'ja', men er principielt imod monarki som menneskesyn, så håber på der er rigtig mange der stemmer blankt på søndag :-)
Håbet er, at hvis en tilpas stor mængde stemmer blankt, kan vi få en debat om kongehuset igang; en debat der har været længe undervejs.