Lige nu kæmpes der en kamp mod overmagten i Iran. Det ligner en gentagelse af Den Himmelske Freds plads. Demonstranter kæmper mod den iranske Basij milits og resultatet er givet på forhånd.
Denne video fra i dag, viser den skinbarlige sandhed. MEGET stærke billeder!!!!!!!!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
meget skræmmende video. Det fylder mig med gru at se en gentagelse af massakren på den himmelske fredsplads. Men den fylder mig stadig med håb at den iranske ungdom alligevel gør oprør mod det religiøse styre i Urab.
Hele verden føler for den iranske befolkning...... altså alle bortset fra George Galloway:
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
#3 Det er dokumenteret at fire iranske valgobservatører blev arresteret da de var de eneste, som fik offentliggjort de korrekte tal fra deres distrikter. Basij millitsen blev sendt ud for at fjerne valgobservatørerne fra deres valgsteder. En af de fire arresterede er nu at finde i dødsannoncerne i Irans dagblade. Den tredie kandidat fik EEN (1) stemme i sin hjemby med 90.000 stemmer. Andre distrikter er der meldt om 140% stemmedeltagelse. Der er en stor artikel om dette i JP i dag. Mousavi fik ca. 18 millioner stemmer. Nummer to Kerabi mener jeg, fik 13 millioner og Ahmadinejad 3-4 millioner stemmer. Politiken har haft nedenstående i deres avis:
Ja, hatten af for irans unge. Perserne er traditionelt højtuddannede og har selv smagt demokratiet, da Iran i 1903 valgte en liberal regering. Det lover godt for fremtiden, at der er mange unge i Iran, men her og nu trænger de til opmuntringer udefra og Obama har desværre været alt for pragmatisk omkring at give en smule støtte til de unge. Der har været splid mellem ham og Hillary og Joe Biden i denne sag.
#4: Selvom Obama helt sikkert gerne ville give sin støtte til Irans unge - så er hverken han eller USA for tiden i en position hvor de kan gøre det - uden at det vil få ret alvorlige problemer i en region, hvor de allerede nu mister mere og mere fodfæste, for slet ikke at tale om de økonomiske konsekvenser...
#5 Der er jeg så mere på linie med Hillary og Biden. De økonomiske konsekvenser er til at overse i og med USA ingen handel med Iran og i en ideel verden burde økonomi ikke være en interesse som stod over moralske. Så kan man sige, hvorfor ændre en doktrin som alle fører verden over, inklusive Danmark? Tja, et spørgsmål om samvittighed og i den henseende havde jeg personligt regnet med, at Obama ville være en større idealist end forgængerne. Men i det mindste HAR Obama været ude i går, med den første "føler": '
Jeg ville da også foretrække, at man bare sendte styrker ind for at niveaulere oddsene en smule... men det går næppe.
De økonomiske konsekvenser er til at overse i og med USA ingen handel med Iran og i en ideel verden burde økonomi ikke være en interesse som stod over moralske.
Nej, men nu har Iran trods alt en del støtter i regionen, og hvis USA træder forkert, så kunne de få uroen til at blusse op i flere andre områder. USA er ikke statsbankerot, men det må efterhånden være begrænset hvad de har af midler til krig og fred. De har efterhånden så store økonomiske problemer på hjemmefronten, at eneste udvej snart må være at trække sig tilbage fra diverse kriseområde - selvom de efterhånden forventes at være World PD.
Jeg taler ikke om nogen form for fysisk intervention, krig eller noget. Blot verbal opmuntring til de kræfter i Iran som lige nu forsøger at lave noget historisk. En befolkningens revolution for mere frihed, hvilket USA om nogen burde have forståelse for. Mennesker går på gaderne ubevæbnede og demonstrerer og hvis det passer at Ahmadinejad har fået 3.7 mio. stemmer, så er der tale om en total knægtelse af befolkningens ønsker og et terrorregime af rang. Har man set Persepolis, så vil man have en opfattelse af, hvorledes dagligdagen er for befolkningen.
Nej, men i svaret til dag, taler jeg heller ikke om decideret fysisk intervention - det var bare noget jeg gerne så.
Hvis USA går ud på den store politiske scene, og direkte eller indirekte sviner Irans top, så der slet ikke er noget at tage fejl af, så kan det meget vel få konsekvenser for hele "fredsprocessen", også flere andre steder dernede, især hvis det ender med at Ahmadinejad bliver - hvilket det jo nok ender med. Det er både uoverskueligt og økonomisk umuligt at "føre krig" på så mange fronter dernede - og slet ikke hvis man også skal til at bekymre sig om slyngelstaten Nordkorea.
Det ville nok tjene USA bedre i længden, at man fjerner fokus fra nogle områder, som pt er lost causes, og så bekymre sig om de voksende teltlejre og problemer i eget land - så der også er råd til at lege verdenspoliti i fremtiden...
#9 Jeg så da også gerne at FN blev et Forenede Nationer, som ville søge deres egne menneskerettighedskonventioner gennemført verden over og at lande, som krænkede disse, nægtedes medlemskab heraf. USA har ikke råd til at lege politimand og EU sidder som sædvanlig på den flade røv og tør ikke tage den rolle i den globale verden, som EU burde have været. EU har aldrig været så splittet som nu og det er ynkeligt, hvad lande som Tyskland og Frankrig formår. Sarkozy er god til at tale, Merkel også, men deres indsats i verdens brændpunkter er til at skide på.
Spørgsmålet er, om man synes Obama skal være så pragmatisk og den store realpolitiker, at han ser gennem fingre med de overgreb, som begåes af en befolkning, som vil have frihedsrettigheder. En befolkning som agerer UDEN en frontfigur, men ud fra helt essentielle principper som demokrati og frihedsrettigheder. Dette ses meget sjældent. Jeg mener ikke, at USA's præsident skal være så pragmatisk, at man sætter kikkerten for det blinde øje og venter på at befolkningen slåes ned, så man kan forhandle videre med en diktator, som har fået under 1/10 af befolkningens stemmer. Jeg mener man i ord, skal ytre sin støtte til de kræfter som er igang nu. Verden har alt for længe været styret af realpolitik og at se gennem fingre med menneskeretskrænkelser udfra økonomiske forhold. Jeg vil ønske jeg oplever dagen, hvor en præsident træffer det rigtige moralske valg og viser vejen for andre, fremfor at tænke i samhandel og økonomi.
#1 filmz-Bruce 16 år siden
Denne video fra i dag, viser den skinbarlige sandhed. MEGET stærke billeder!!!!!!!!!
#2 Æsop9000 16 år siden
Hele verden føler for den iranske befolkning...... altså alle bortset fra George Galloway:
#3 duuk74 16 år siden
#4 filmz-Bruce 16 år siden
http://politiken.dk/udland/article733683.ece
Ja, hatten af for irans unge. Perserne er traditionelt højtuddannede og har selv smagt demokratiet, da Iran i 1903 valgte en liberal regering. Det lover godt for fremtiden, at der er mange unge i Iran, men her og nu trænger de til opmuntringer udefra og Obama har desværre været alt for pragmatisk omkring at give en smule støtte til de unge. Der har været splid mellem ham og Hillary og Joe Biden i denne sag.
#5 Tommy Kristensen 16 år siden
#6 filmz-Bruce 16 år siden
'
http://politiken.dk/udland/article736986.ece
#7 Tommy Kristensen 16 år siden
De økonomiske konsekvenser er til at overse i og med USA ingen handel med Iran og i en ideel verden burde økonomi ikke være en interesse som stod over moralske.
Nej, men nu har Iran trods alt en del støtter i regionen, og hvis USA træder forkert, så kunne de få uroen til at blusse op i flere andre områder. USA er ikke statsbankerot, men det må efterhånden være begrænset hvad de har af midler til krig og fred. De har efterhånden så store økonomiske problemer på hjemmefronten, at eneste udvej snart må være at trække sig tilbage fra diverse kriseområde - selvom de efterhånden forventes at være World PD.
#8 filmz-Bruce 16 år siden
#9 Tommy Kristensen 16 år siden
Hvis USA går ud på den store politiske scene, og direkte eller indirekte sviner Irans top, så der slet ikke er noget at tage fejl af, så kan det meget vel få konsekvenser for hele "fredsprocessen", også flere andre steder dernede, især hvis det ender med at Ahmadinejad bliver - hvilket det jo nok ender med. Det er både uoverskueligt og økonomisk umuligt at "føre krig" på så mange fronter dernede - og slet ikke hvis man også skal til at bekymre sig om slyngelstaten Nordkorea.
Det ville nok tjene USA bedre i længden, at man fjerner fokus fra nogle områder, som pt er lost causes, og så bekymre sig om de voksende teltlejre og problemer i eget land - så der også er råd til at lege verdenspoliti i fremtiden...
#10 filmz-Bruce 16 år siden
Spørgsmålet er, om man synes Obama skal være så pragmatisk og den store realpolitiker, at han ser gennem fingre med de overgreb, som begåes af en befolkning, som vil have frihedsrettigheder. En befolkning som agerer UDEN en frontfigur, men ud fra helt essentielle principper som demokrati og frihedsrettigheder. Dette ses meget sjældent. Jeg mener ikke, at USA's præsident skal være så pragmatisk, at man sætter kikkerten for det blinde øje og venter på at befolkningen slåes ned, så man kan forhandle videre med en diktator, som har fået under 1/10 af befolkningens stemmer. Jeg mener man i ord, skal ytre sin støtte til de kræfter som er igang nu. Verden har alt for længe været styret af realpolitik og at se gennem fingre med menneskeretskrænkelser udfra økonomiske forhold. Jeg vil ønske jeg oplever dagen, hvor en præsident træffer det rigtige moralske valg og viser vejen for andre, fremfor at tænke i samhandel og økonomi.