Gravatar

#51 Patriarch 13 år siden

Har helt overset dit indlæg. Beklager. Læser det senere. :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#52 Patriarch 13 år siden

Tak. Det var meget spændende læsning - der skal lidt mere til at kvæle mig :D.

Noget jeg har tænkt på et par gange: Hvornår er det for sent at omvende sig og blive frelst? Når dommedag kommer, og i tiden op til, vil der ske ting - manifestationer og konkrete forudsigelser - som i mere håndgribelig grad viser Biblens sandhed. Jeg tænker om der når dagen kommer overhoved er nogle ateister tilbage.
Gravatar

#53 dyg 13 år siden

Bart Simpson skrev:
I figure I'll go for the life of sin, followed by the presto-change-o deathbed repentance.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#54 Muldgraver 13 år siden

Fra 24. kapitel i Matthæusevangeliet, vers 37-44.

""Som det var i Noas dage, sådan skal det også være ved Menneskesønnens komme. For i dagene før syndfloden åd og drak de, giftede sig og bortgiftede lige til den dag, da Noa gik ind i arken; og de vidste ikke noget, før syndfloden kom og rev dem alle bort. Sådan skal også Menneskesønnens komme være. Da skal der være to mænd ude på marken; den ene tages med, og den anden lades tilbage. To kvinder skal male på samme kværn; den ene tages med, og den anden lades tilbage.

Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer. Men det ved I, at vidste husets herre, i hvilken nattevagt tyven kommer, ville han våge og forhindre, at nogen brød ind i hans hus. Derfor skal I også være rede, for Menneskesønnen kommer i den time, I ikke venter det.""
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#55 Ericmase 13 år siden

Jeg troede kun at Roland Emmerich vidste hvornår det vil ske? :P
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#56 Riqon 13 år siden

Patriarch (52) skrev:
Hvornår er det for sent at omvende sig og blive frelst?

Dagen før du dør. Måske før. :P

Jeg tror, der kommer et tidspunkt lige før enden, hvor alle mennesker har taget endelig stilling. Derefter vil det være småt med omvendelser. Desto længere man udsætter at følge og at tro på noget, desto mindre er sandsynligheden for at man nogensinde vil gøre det. Man vænner sig til et specifikt mindset og verdenssyn og udvikler vaner for at tolke alle indtryk ind i den metanarrativ, man tror på. Goes both ways, obviously.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#57 Highland Park 13 år siden

Riqon (56) skrev:
Man vænner sig til et specifikt mindset og verdenssyn og udvikler vaner for at tolke alle indtryk ind i den metanarrativ, man tror på. Goes both ways, obviously.
Nemlig. Godt nok er jeg ikke kirkegænger, men en dag vil jeg altså lytte til din prædiken. Det kan kun blive en særdeles interessant oplevelse. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#58 Patriarch 13 år siden

Desto længere man udsætter at følge og at tro på noget, desto mindre er sandsynligheden for at man nogensinde vil gøre det. Man vænner sig til et specifikt mindset og verdenssyn og udvikler vaner for at tolke alle indtryk ind i den metanarrativ, man tror på.

Det tror jeg du har ret i til en vis udstrækning. Det kommer dog an i hvor høj grad man vægter empiri og videnskab (hvilket selvfølgelig også er et slags livssyn - et jeg dog mener vi alle deler 99% af tiden). Men pointen er at jeg kan forestille mig mange observationer eller hendelser der kunne få mig til at lave en 180 på de fleste af mine overbevisninger.

Anyway, tilbage til den centrale pointe. Hvis man tager Johannes Åbenbaring bare en anelse bogstaveligt, så har jeg svært ved at se hvordan man kan holde sig ikke-troende til sidst.

Hvad mener du at dyrets mærke er i øvrigt? Der er jo gæt fra helt konkrete symboler (ala. Hagekors) til mere kreative (og sandsynlige hvis man kan bruge det ord i denne sammenhæng) som betalingschip i armen osv. Hvad er dit bud? Ved godt det er gætværk, men hvad forestiller du dig?
Gravatar

#59 Riqon 13 år siden

Patriarch (58) skrev:
Det kommer dog an i hvor høj grad man vægter empiri og videnskab (hvilket selvfølgelig også er et slags livssyn - et jeg dog mener vi alle deler 99% af tiden).

Jeg finder det interessant, at du mener, alle deler dette livssyn. Hvem er alle i denne sammenhæng? Alle danskere? Alle mennesker? Alle mentalt raske? ;) Indbefatter det også et naturalistisk verdenssyn, vil du mene? Vil du desuden mene, at spørgsmålet om Gud ligger indenfor videnskabens rækkevidde? Eller er det af mere filosofiske årsager, du konkluderer, han (nok) ikke er der?

Patriarch (58) skrev:
Hvis man tager Johannes Åbenbaring bare en anelse bogstaveligt, så har jeg svært ved at se hvordan man kan holde sig ikke-troende til sidst.

Der er klart flere måder at læse den på, men jeg tror, det er de færreste, der læser den helt bogstaveligt og f.eks. mener, Satan er en reel drage, der vitterligt tog en tredje del af stjernerne med til jorden. I så fald har du ret i, at der efter en bogstavelig læsning ikke er ret mange troende tilbage. At den giver en metaforisk gennemgang af historiens udvikling fra Jesu tid og frem til enden, det tror jeg som kristen på.

Jeg tror, dyrets mærke har med moral at gøre. Dyrets mærke sættes på dem, der er lydige overfor dyret og i en sådan sammenhæng er allieret med den. Nogle får tegnet på hånden, fordi de er dyrets udøvere, mens andre får det i panden, fordi de er mere personligt committed til dyret. Hvem jeg tror dyret er, det ved jeg ikke rigtig, men jeg tror, der er eller bliver tale om en religiøs magt.

Gravatar

#60 Riqon 13 år siden

#57 - Tak, for resten (går ud fra det er en kompliment) ;)

Skriv ny kommentar: