Gravatar

#111 Patriarch 15 år siden

Det sjove er, at før Darwin kunne du have sagt noget omkring mennesket og dets oprindelse. Men det kan jo være lidt risikofyldt i dag ;)
Lad os sige, at du kunne bevise "the existence of an actual infinite". Hvis det kunne demonstreres, at vi ikke behøver en første årsag for at skabe en effekt, så ville Gud være unødvendig.

Kan du gå lidt i dybden? Jeg tror ikke jeg forstår hvorfor du ikke altid ville kunne sige at Gud spøgte i baggrunden.

Man kunne også sige, at hvis det kunne bevises, at noget ganske uprovokeret blev til ud af ingenting (something out of nothing), altså uden provokation, så ville Gud-hypotesen vel også falde, da det normalt tilskrives ham.
Sjovt. Jeg vil gætte at et sådan fænomen ville blive tilskrevet Gud. Hvis jeg så en hjort dukke op af ingenting *puff* - så ville jeg i hvert fald være lidt mere lun på kreationisme ;-D

Men helt seriøst så kan jeg ikke se hvordan dette ville rokke ved noget. Lad os sige vi opdagede et fænomen inden (f.eks. inden for kvantemekanikken) hvor partikler bare dukker op af ingenting. Ville det så ikke bare være en del af de rammer for verden som Gud har skabt?

Opsummerede kan man sige at enhver videnskabelig erkendelse altid kan tilskrives Guds vilje/skabelse – eller?

Det er måske meget sandt, at vi har bevæget os udenfor videnskabens grænser og ind i filosofi. Men ja, hvem har også sagt, at videnskaben var den eneste vej til sandhed?
Indeed. Du var bare lidt nonchalant omkring dette spørgsmål da natterjack bragte det op. Og jeg siger gerne at videnskaben er den eneste pålidelige og driftsikre vej til sandheder af den art vi her taler om.

Selv videnskaben opererer jo på filosofiske antagelser. Det kan derfor kun undre, at en skeptiker ikke har større skepsis, når det kommer til videnskaben.
Ja, men ikke flere antagelser end det er fundementalt nødvendige for erkendelse. Angående skepsis så ja, det kan synes underligt på overfladen. Men der er nok også små nuancer i din teologi, som du er skeptisk omkring, men som ikke er relevante i disse debatter.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#112 Riqon 15 år siden

Jeg har læst hele dit indlæg, men nøjes lige med at bide mærke i disse par ting:

Patriarch (111) skrev:
Det sjove er, at før Darwin kunne du have sagt noget omkring mennesket og dets oprindelse. Men det kan jo være lidt risikofyldt i dag ;)

Patriarch (111) skrev:
Opsummerede kan man sige at enhver videnskabelig erkendelse altid kan tilskrives Guds vilje/skabelse – eller?

Jeg ser din pointe, men det synes nu ikke at være meget anderledes i forhold til, hvordan adskillige folk siger, at den ene og den anden ting bekræfter evolutionsteorien trods den lille bagatelliserede detalje, at de er hinandens modsætninger.

"Hvis Darwin havde ret, så ville det her være præcis hvad vi kunne forvente at se!!" Well, det synes man at sige uanset hvad man ser. Biologen, jeg har referet til et par gange -- Tim Standish hedder han -- nævnte i sit foredrag, hvordan han havde set netop dette ske i forbindelse med forskningen i DNA. Da man troede, det meste af DNA'et var "junk", der var til overs fra evolutionsprocessen, så sagde man: "Det bekræfter evolution!" Da det så viste sig ikke at være junk, men have vigtige funktioner, så sagde man: "Det bekræfter evolution!" Der er tydeligvis intet, der kan falsificere evolution heller.

Der er en hel del tro og filosofi, der spiller ind. Måske det ikke ses i formuleringen af metoder, men det ses i mængden af mennesker, der beskæftiger sig med disse ting. De har verdensbilleder og filtre, som data bliver kørt igennem og fortolket i lyset af.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#113 natterjack 15 år siden

#112 Der er masser af ting, som kan falsificere evolutionsteorien, det, der i høj grad bekræfter teorien er, at vi endnu ikke er stødt på dem. Et let eksempel: Hvis vi har to fossiler, A og B, og vi er sikre på at A er en transitional form af B, men samtidig ved, at fossil B er ældre end fossil A (altså, den ligger i ældre klippeformationer). Done, evolutionsteorien er kaput.
Gravatar

#114 Riqon 15 år siden

Jeg prøver så småt på at tage den her samtale i en mere religiøs, filosofisk, teologisk retning for at være tro mod overskriften, men det lader sig ikke rigtig gøre..
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#115 Patriarch 15 år siden

Du har ret. Disse indlæg burde havde været i den anden tråd.

Jeg poster min kommentar der.
Gravatar

#116 AP 15 år siden

riqon (107) skrev:
Jeg kommer uden tvivl fra en mere konservativ kristen baggrund, hvor der gøres mere ud af at formulere troen, nok særligt med reference til bibelen, men det er stadig interessant at møde dig og se dine tanker og reaktioner. ;)

Det gør du uden tvivl, i og med jeg ikke kommer fra et kristent hjem - mit hjem er fyldt med skeptikere ;b
Jeg bliver derfor også glad når jeg endelig møder nogen som er, som du selv siger, mere konservativt kristne - det giver jo helt anderledes diskussioner :-)!
Gravatar

#117 Patriarch 15 år siden

hehe, jeg har det på samme måde. To af mine nærmeste venner er dog kristne... Så der falder lidt af ind i mellem :)

Skriv ny kommentar: