Gravatar

#121 Benway 18 år siden

Camre kunne vist godt bruge noget tæppehandlerlogik. Jeg vil heller ikke just savne hans dumheder i folketinget.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#122 rendesten 18 år siden

vi ses camre!
Gravatar

#123 McPeter 18 år siden

Tilgiv mig for ikke at have læst alle ord i disse wall of text vedr. valget.

Ville blot lige knytte et par kommentarer til valget.

Jeg synes det er sørgerligt at et parti som DF kan gå frem igen. Jeg ser det desværre udelukkende som et resultat af fremmedhad og uvidenhed (ikke myntet på dig davenport, med forlov er det ikke alle der argumenterer så meget som dig) :-)

Synes ofte man hører fra DF-vælgere at de stemmer det de gør fordi de godt vil beholde/forøge den stramme udlændingepolitik som det eneste argument, men at de samtidig ikke vil se Pia K som statsminister. Overraskende nok betyder deres stemme på Pia K jo at hun får mere magt. Så i avisen at I hvert fald to steder i landet (Slagelse og Sønderborg) stemmer 20% (!) af vælgerne på DF. Hvor er det dog sørgerligt at folk ikke indser at de ikke bare sørger for modvægt til Ø, men at de giver dem så meget magt som de gør. Og nu er det ikke fordi jeg vil forsvare Ø - de er mindst ligeså forstyrrede og urealistiske, bare i den anden ende af skalaen. :-) Den største forskel mellem de to partier er (diktatur-)topstyring vs ingen styring. Men Ø er trods alt kun et par enkelte glade tosser der kommer med forslag fra månen engang imellem - ikke det 3.største parti vi har i Danmark!

Hvis DF fortsætter deres fremgang, så er det jo kun et spørgsmål om tid inden alle dem der "ikke vil have Pia K som statsminister" lige pludselig er skyld i at det ender sådan...
Hvor er det pinligt at være dansker...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#124 filmz-Bruce 18 år siden

Hvis nu oppositionen havde fremlagt mere politik fremfor konstant at fremmane "vi vil begrænse DF's indflydelse", så kunne det være nogle havde stødt på argumenter, som kunne overbevise dem om at stemme anderledes. Desværre for et parti som NA, så er 80% af deres berettigelse at være anti-DF fremfor at være NA. Den køber vælgerne altså ikke i længden.

Mht. fremmedhad, så ser vi klart forskelligt på det, men nu kender jeg også nogle stykker, som stemmer DF og deres grunde er ikke baseret derpå. Men vores fortolkning af ordet fremmedhad er nok også forskellig :) i og med, at vore politiske præferencer er det. Du kan synes DF's vælgere er idioter og jeg kan synes SF's er det, fordi de stemmer på Jacob Haugaard anno 2007 i julemandskostume.

Jeg ser gerne V og K i samarbejde over midten, med NA eller med B og at DF's magt mindskes. At skyde skylden på vælgerne kan man altid. Man kan også se lidt på partierne, om de ikke er selvforskyldte i moradset mht. deres promovering eller mangel på samme, af egen politik.

De eneste, som er skyld i magtbalancen i Folketinget er partierne, ikke vælgerne. Havde Jelved ikke ført den samme politik som Pia med modsat fortegn mellem 1993 og 2001, havde Pia aldrig fået den position hun har idag. Aktion - reaktion.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#125 McPeter 18 år siden

Sjovt, jeg troede ellers ideen var at netop vælgerne har del i magtbalancen i det pågældende land?! :-)

Med forlov - hvis ikke folk selv har sat sig ind i hvad oppositionen mener, så er det da netop uvidenhed der afgører deres stemme... desværre. Og jeg synes nu ikke valgkampen udelukkende har kørt på at begrænse DFs indflydelse - så har du vidst ikke hørt efter resten af det de har sagt (ok, måske lige med undtagelse af NA). :-)
Gravatar

#126 filmz-Bruce 18 år siden

Sjovt, jeg troede ellers ideen var at netop vælgerne har del i magtbalancen i det pågældende land?! :-)

Det har de. Og partierne søger at få del i denne magt ved at forklare deres politik. Et parti kan så altid forklare deres manglende antal stemmer, ved at skyde skylden på vælgerne, fremfor at spørge sig selv, hvad gjorde vi mon galt. Selvransagelse er en god ting!

Med forlov - hvis ikke folk selv har sat sig ind i hvad oppositionen mener, så er det da netop uvidenhed der afgører deres stemme... desværre.

Helt enig og det samme kan siges om dem, som vælger at påklistre fremmedhad som bevæggrund for hver 7. vælgers stemme.

Og jeg synes nu ikke valgkampen udelukkende har kørt på at begrænse DFs indflydelse - så har du vidst ikke hørt efter resten af det de har sagt (ok, måske lige med undtagelse af NA). :-)

Jeg var nu også mest optaget af NA :) Men jeg synes hele valgkampen over en bred kam, har drejet sig om 10% af mulige emnevalg, hvilket har givet os en forudsigelighed hver eneste gang en politiker har været på skærmen, med gentagelse på gentagelse på gentagelse.

At tænke sig, at den største mulighed for at flytte stemmer, skal henføres til, hvordan en kandidat får en anden kandidat til at fremstå i 5 sekunder, uanset om det samme spørgsmål har været debatteret i 3 andre udsendelser, de to imellem.

Valgkamp er ikke politik eller indhold mere, men kynisk manipulation af psykologiske faktorer og medierne er i den grad medskyldige i tilstandene.
Gravatar

#127 frahm-2 18 år siden

Det er rigtigt at valgkampen ikke har handlet nok om politisk indhold, men hvornår har den sidst det? Det er jo i bund og grund Fogh der startede det. De to foregående valg har han brugt 4-5 "catchphrases" som han er blevet ved med at gentage hver gang politiske emner er blevet bragt på banen. Jeg nævner i flæng "Vi vil have skattestop Socialdemokraterne vil have skattehop", "Det går godt i Danmark", "Det vi mener før valget mener vi også efter valget", osv. Det værste er at det har virket. Denne gang har socialdemokraterne så fået en leder som bruger Foghs egen stil imod ham. Det har resulteret i at hans fraser ikke har virket ligeså godt og faktisk har han diskuteret mere politik i denne valgkamp end i de to foregående, og som vi også har set er Venstre gået tilbage på grund af dette.
Min pointe er at det ikke kun er oppositionens fejl at vi er kommet ind på denne glidebane. Desuden mener jeg også at folk bør gøre en aktiv indsats i at sætte sig ind i tingene, men det er det jo desværre ikke alle der gør.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#128 McPeter 18 år siden

#126 - når jeg tænker over det så har du nok mere ret end jer først antydede. I hver fald mht. at politikerne skal få del af magten ved at kommunikere - noget som Pia K er forrygende god til, selvom jeg ikke nødvendigvis mener hun gør det udelukkende på baggrund af politik, i kraft af hun kører så meget på "medister"-nationalfølelsen (altså at vi da skal blive ved med at have ret til at spise medister etc i danmark - noget man ikke rigtigt kan argumentere imod) :-) Hun er sindssygt dygtigt til at gå ind og ramme folks følelser. Bevares, alle politikere forsøger at manipulere på bedste vis - hun er bare bedst til det. :-) Jeg er da slet ikke i tvivl om at DF ikke ville stå så stærkt hvis ikke det var fordi hun er så dygtigt. Men det ændrer ikke på at jeg synes det er sørgerligt at så mange hopper med på de ting som hun står for.
Gravatar

#129 filmz-Bruce 18 år siden

Ja du får sgu ikke mig til at sluge, at regeringen har opfundet catchfrases, dem har Socialdemokratiet være leveringsdygtige i, ihvertfald siden 1935 og "Stauning eller Kaos". I 90'erne stjal man liberalismens idë, valgfrihed, som blev til frihed til at vælge. Og denne gang har man forsøgt at bilde befolkningen ind, at det var et valg mellem skattelettelser og velfærd.

"Vi vælger velfærd", siger Socialdemokraterne, trods det, at regeringen overtaget midtbanen og spyttet flere milliarder i det offentlige end Nyrup regeringen planlagde. Det er tomme fraser at påstå det er et valg mellem velfærd og skattelettelser, når disse ikke er modpoler, men den ene er en mekanisme, som netop kan skabe grundlaget for mere velfærd. Det kan i sandhed kaldes en tom frase og retorik, som kan sælges som slagtilbud, til dem som ikke fatter betydningen heraf.

At sige "Det vi mener før valget, mener vi også efter valget", er der god idé i, når Nyrup var kendt for ikke at holde sine løfter og regeringen har gjort det til en mærkesag at gøre det modsatte. At det virker, skyldes blot, at det er sandt.

Men, nej det er IKKE kun oppositionens fejl, det er partierne over en bred kam og medierne følger trop. Kan det stoppes? Jeg tror det ikke. TV's reklameblokke har overtaget promoveringen af politiske programmer. Det er en tendens, som bl.a. gratisaviser og internettet er en del af. Overfladiskhed, som befolkningen ønsker, fordi vi har en stresset hverdag. Ikke fordi vi har mere arbejde end forrige generationer, men fordi vi har 100 andre gøremål vi skal putte ind i vore kalendere.

Vi er en befolkning, som lever i overskrifter, for vi har ikke tid til at fordybe os. Vi er teknologisk dygtigere, men på mange planer dummere end vore forfædre! Kulturelt og intellektuelt har vi forlængst toppet!
Gravatar

#130 frahm-2 18 år siden

Jeg siger skam ikke at socialdemokraterne ikke har slogans og catchfrases, men de brugte dem på en anden måde den gang. Nu skal jeg indrømme at jeg ikke har set nogle debatter med Stauning, men jeg vil da vove den påstand at han ikke brugte frasen "Stauning eller kaos" hver gang han blev spurgt om noget.

Det med at overholde valgløfter er jo en både og. Vi har set i de to sidste valgperioder at et par valgløfter er blevet gennemført som det aller første og så er resten sjovt nok først blevet gennemført ligefør det næste valg. Samtidig har man i nogle tilfælde sparet en masse penge på et område i løbet af valgperioden for derefter at give dem tilbage til det samme område umidelbart før et valg og så påstå at man har givet dette område flere penge.
Så er der jo også det i det at Venstre har adopteret meget af Sco.dems politik. Brugerbetaling taler vi ikke om. Det faktum at Venstre ville helt af med efterlønnen i sin tid taler vi sjovt nok heller ikke om. Atomkraft kan vi knap nok nævne uden at en ordfører bliver fyret. Sloganet burde måske være "Det vi ikke mener før valget mener vi heller ikke efter valget"
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com

Skriv ny kommentar: