I forbindelse med Ispeps karakter af Cache af Haneke, kom jeg til at tænke på alle de instruktører, jeg ikke bryder mig om...der er selvfølgelig mange, men nogen af dem er blandt filmhistoriens mest anerkendte, og det er dem, der er interessante at høre, hvad folk synes om.
Jeg synes følgende er overvurderet (og vi taler selvfølgelig ud fra en personlig vinkel)
Michael Haneke, baseret på: Cache Time of the Wolf The Piano Teacher Code Unknown Det Hvide Bånd
Werner Herzog, baseret på: Aguirre Cobra Verde Også Dværge Starter I Det Små Rescue Dawn Woyzeck
Frederico Fellini, baseret på: I Vitelloni 8½ La Dolce Vita La Strada, City of Women)
Bernardo Bertolucci, baseret på: Dreamers Sidste Tango i Paris Under Himlens Dække Den Sidste Kejser
Christopher Nolan, baseret på: The Prestige Insomnia Batman Begins The Dark Knight The Dark Knight Rises
Luis Bunuel, baseret på: Belle De Jour Diary of a Chambermaid, The Discreet Charm of the Bourgeoisie Milky Way, The Obscure Object of Desire, The Phantom of Liberty, The Tristana Young One, The
Selvfølgelig kan jeg lide nogen af de ovennævnte film, og et par er blandt mine favoritter, men som helhed er jeg ikke begejstret for dem.
Christopher Nolan har med sin Batman-trilogi og Inception slået sit navn fast hos undertegnede og er blevet en af min yndlings-instruktører. Film som 'Memento' og 'The Prestige' finder jeg i nogen grad overvurderede, da jeg på den ene side synes begge vidner om en dygtig håndværker, og på den anden side finder deres historier svage og forholdsvis kedelige. 'Insomnia' er den første af Nolans film jeg faldt for - ikke ved første kig, men ved gensynet, hvor kombinationen af en gedigen historie og en anderledes afdæmpet Al Pacino formåede at røre mig.
Af de øvrige instruktører kender jeg bedst Bunuel og Fellini, og jeg synes ikke, at deres film er noget særligt, uanset at der selvfølgelig kan findes visse kvaliteter i nogle af dem.
Pyha Skelo. Samtlige folk du nævner finder jeg mere eller mindre eminente. Dog var jeg heller ikke så vild med filmen Aguirre ved første syn, men Herzogs Stroszek var fed. Fellini? Skam dig :0
Haneke, Fellini og Herzog! For fanden, Skeloboy, du er ikke altid til at blive klog på ;)
Ispep (4) skrev:
Dog var jeg heller ikke så vild med filmen Aguirre ved første syn, men Herzogs Stroszek var fed.
Sådan havde jeg det også, men jeg kunne godt forestille mig at Aguirre var en film jeg vil synes bedre om efter en gensyn engang. Jeg kan iøvrigt stærkt anbefale Herzog's "Jeder für sich und Gott gegen alle"(Gåden om Kaspar Hauser).
Ingmar Bergman, baseret på: Persona Det Syvende Segl Høstsonaten
Boblere:
Francois Truffaut - Jeg har kun set "The 400 Blows" og "Jules and Jim", og selvom at jeg væsentligt bedre kunne lide førstnævnte end sidstnævnte, så følte jeg mig stadigt meget distanceret af filmene.
Jean-Luc Godard - Jeg føler lidt det er en anelse unfair at putte ham på listen, da det nok vil afhænge af hvilken af hans film jeg ser som den næste. Jeg har kun set to af hans film, og jeg kunne da ganske godt lide "Breathless", uden at jeg dog var helt oppe at ringe over den, men "Le mépris" sagde mig absolut intet(udover at Brigitte Bardot var en flot kvinde!).
Men det kræver selvfølgelig bare en fantastisk filmoplevelse fra en af disse instruktører til at give mig et andet indtryk. Var jeg ikke blevet blæst væk over den fantastiske "La Dolce Vita", så havde Fellini måske også være nævnt som en bobler hos mig.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Aguirre var en film jeg vil synes bedre om efter en gensyn engang
Det er ikke utænkeligt, selvom jeg virkelig ikke var inde i filmen ved første syn. Det er lidt pudsigt, for jeg kan tydeligvis se den har inspireret en af mine favoritter (Dommedag Nu) så jeg burde nok til dels også kunne lide denne, men nej! Og tak for anbefalingen!
Jeg kan i øvrigt anbefale dig Godard's "Vivre Sa Vie". Jeg elskede "Breathless". Så jeg skal afgjort se flere fra manden.
Kruse (6) skrev:
"La Dolce Vita", så havde Fellini måske også være nævnt som en bobler hos mig.
Jeg kunne ganske fint lide den, men jeg havde lidt svært ved dens surrealisme, og jeg havde også lidt svært ved at "guide" mig ind på Fellini's filmsprog(det er lidt svært at forklare). Det var dog ikke svært at værdsætte nogle af de smukke scener, hvor især åbningsekvensen er helt eminent.
Men jeg tror at et gensyn vil give mig en helt anden oplevelse, da jeg netop faldt helt pladask for "La Dolce Vita". Jeg vil dog gerne gemme det gensyn til jeg får mulighed for at se den på BD(den er vist kun udgivet i en Region A-låst Criterion-udgave indtil videre), og jeg får set et par flere Fellini-film. Uanset hvad bliver den dog genset på et tidspunkt.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Tingene falder mere på plads ved gensyn, da 8 1/2, som Mulholland Drive, har et andet filmsprog, som kræver lidt tilvænning og afkodning :D Men både 8 1/2 og La Dolce Vita, som er vidt forskellige, er eminente.
#1 Skeloboy 11 år siden
Jeg synes følgende er overvurderet (og vi taler selvfølgelig ud fra en personlig vinkel)
Michael Haneke, baseret på:
Cache
Time of the Wolf
The Piano Teacher
Code Unknown
Det Hvide Bånd
Werner Herzog, baseret på:
Aguirre
Cobra Verde
Også Dværge Starter I Det Små
Rescue Dawn
Woyzeck
Frederico Fellini, baseret på:
I Vitelloni
8½
La Dolce Vita
La Strada,
City of Women)
Bernardo Bertolucci, baseret på:
Dreamers
Sidste Tango i Paris
Under Himlens Dække
Den Sidste Kejser
Christopher Nolan, baseret på:
The Prestige
Insomnia
Batman Begins
The Dark Knight
The Dark Knight Rises
Luis Bunuel, baseret på:
Belle De Jour
Diary of a Chambermaid, The
Discreet Charm of the Bourgeoisie
Milky Way, The
Obscure Object of Desire, The
Phantom of Liberty, The
Tristana
Young One, The
Selvfølgelig kan jeg lide nogen af de ovennævnte film, og et par er blandt mine favoritter, men som helhed er jeg ikke begejstret for dem.
#2 BN 11 år siden
Af de øvrige instruktører kender jeg bedst Bunuel og Fellini, og jeg synes ikke, at deres film er noget særligt, uanset at der selvfølgelig kan findes visse kvaliteter i nogle af dem.
#3 Riqon 11 år siden
#4 Ispep 11 år siden
#5 Ispep 11 år siden
Vel en blanding af alting og i sidste ende en films status man finder "overvurderet" - selvom udtrykket er sådan lidt....skidt!
#6 Kruse 11 år siden
Sådan havde jeg det også, men jeg kunne godt forestille mig at Aguirre var en film jeg vil synes bedre om efter en gensyn engang. Jeg kan iøvrigt stærkt anbefale Herzog's "Jeder für sich und Gott gegen alle"(Gåden om Kaspar Hauser).
Ingmar Bergman, baseret på:
Persona
Det Syvende Segl
Høstsonaten
Boblere:
Francois Truffaut - Jeg har kun set "The 400 Blows" og "Jules and Jim", og selvom at jeg væsentligt bedre kunne lide førstnævnte end sidstnævnte, så følte jeg mig stadigt meget distanceret af filmene.
Jean-Luc Godard - Jeg føler lidt det er en anelse unfair at putte ham på listen, da det nok vil afhænge af hvilken af hans film jeg ser som den næste. Jeg har kun set to af hans film, og jeg kunne da ganske godt lide "Breathless", uden at jeg dog var helt oppe at ringe over den, men "Le mépris" sagde mig absolut intet(udover at Brigitte Bardot var en flot kvinde!).
Men det kræver selvfølgelig bare en fantastisk filmoplevelse fra en af disse instruktører til at give mig et andet indtryk. Var jeg ikke blevet blæst væk over den fantastiske "La Dolce Vita", så havde Fellini måske også være nævnt som en bobler hos mig.
#7 Ispep 11 år siden
Frank Darabont (en smule i hvert fald, selvom jeg også kan nikke genkendelse til passionen for En Verden Udenfor. Green Mile tilmed)
Spike Jonze (Being John Malkovich)
Quentin Tarantino (flere af hans film)
Darren Aronofsky (The Fountain) nok mere blandt fans, jeg ikke helt forstår filmen skulle være all-that, selvom den har sine momenter.
Robert Zemeckis (Forrest Gump)
Victor Fleming (Borte med Blæsten)
Jeg har mere enkelte eksempler, end en instruktørs hel karriere. Der er flere eksempler! Skal lige tænke tilbage.
#8 Ispep 11 år siden
Det er ikke utænkeligt, selvom jeg virkelig ikke var inde i filmen ved første syn. Det er lidt pudsigt, for jeg kan tydeligvis se den har inspireret en af mine favoritter (Dommedag Nu) så jeg burde nok til dels også kunne lide denne, men nej! Og tak for anbefalingen!
Jeg kan i øvrigt anbefale dig Godard's "Vivre Sa Vie". Jeg elskede "Breathless". Så jeg skal afgjort se flere fra manden.
Kan du da ikke lide 8 1/2?
#9 Kruse 11 år siden
Jeg kunne ganske fint lide den, men jeg havde lidt svært ved dens surrealisme, og jeg havde også lidt svært ved at "guide" mig ind på Fellini's filmsprog(det er lidt svært at forklare). Det var dog ikke svært at værdsætte nogle af de smukke scener, hvor især åbningsekvensen er helt eminent.
Men jeg tror at et gensyn vil give mig en helt anden oplevelse, da jeg netop faldt helt pladask for "La Dolce Vita". Jeg vil dog gerne gemme det gensyn til jeg får mulighed for at se den på BD(den er vist kun udgivet i en Region A-låst Criterion-udgave indtil videre), og jeg får set et par flere Fellini-film. Uanset hvad bliver den dog genset på et tidspunkt.
#10 Ispep 11 år siden
Tingene falder mere på plads ved gensyn, da 8 1/2, som Mulholland Drive, har et andet filmsprog, som kræver lidt tilvænning og afkodning :D Men både 8 1/2 og La Dolce Vita, som er vidt forskellige, er eminente.