Nu har jeg hørt så mange snakke om den originale film fra '68.. Og er meget irriteret på mig selv over at jeg ikke har set den.. Nu vil jeg gå hele vejen og er på vej til at bestille den over nettet.. Her faldte jeg så tilfældigvis over et bokssæt med alle 5 af de gamle Planet of the apes film.. Og der forefindes desuden også en ældre tv-serie..
Mit spørgsmål er nu.. 1. Kan det betale sig at købe de andre Planet of the Apes film i sæt eller skal jeg holde mig til den første film fra '68? 2. Og er tv-serien værd at se/anskaffe?
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Nu har jeg kun set de 3 første. og af dem er 1'eren klart den bedste. 2'eren kan ses, men er ikke nødvendig at have. 3'eren er rimelig dårlig - kan faktisk ikke rigtig huske den. Den var bare så dårlig, at jeg ikke gad at se de 2 sidste. TV-serien kender jeg ikke noget til. Så personligt ville jeg nøjes med at købe 1'eren.
Jeg har set de fire første 'Planet' film, og jeg mener ikke man bør eje boks sættet andet end for sjov og ballade, da 2'eren og frem har ret lav gensyns-værdi.
Den første film er til gengæld helt fantastisk og er sidenhen blevet gen-udgivet i en meget meget lækker remastered 2-disc udgave enhver abefan bør erhverve sig.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Jeg har boksen med de 5 film og selvom de 4 sidste film ikke just er stor filmkunst, så hænger alle 5 film overraskende godt sammen. Jeg kan sagtens se dem igen, dog skal der gå lidt tid imellem hver gang, men køber man den amerikanske boks der koster 270 kr. hos Axel, får man jo ret mange film for pengene. Godt nok er boksen ikke super på nogen måde, men kvaliteten er bestemt acceptabel.
Om TV-serien så er noget der er værd at ofre penge på, skal jeg så ikke kunne sige. :)
Er det bare mig, der blev dybt skuffet over den første? Jeg havde forventet en flot storfilm, men da det kom til stykket var den noget værre 70'er-bras. Skuespillet var ikke smukt. Kostumerne synes jeg nok, at de var sluppet let om ved og musikken gjorde ondt i mine ører. Jeg husker med rædsel scenen, hvor de styrter ned, der er lavet ved at filme jorden fra et fly, imens kameraet bare snurrer rundt akkompagnieret af en skrækkelig, skinger lyd og noget musik der ville have skræmt en ung og eksperimenterende David Bowie langt væk.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Jeg vil også som El Vez anbefale, at man nøjes med købe den ny lækre udgave af den første abefilm. Dels fordi der en del ekstramateriale som ikke findes i boksen med alle film, men også fordi filmen er en del mere vellykket end de andre abefilm/tv-serie.
#6 Hey you damn dirty abe, excuse me for going abe now :) Filmen sigter heller efter at være flot/smuk, men efter det rå og bizarre. Musikken er ligeledes hverken smuk eller for den sags skyld melodiøs, men lige så rå og underlig som det miljø den afspejler. Hvis musikken har kunnet skræmme en ung David Bowie har den fungeret helt efter hensigten.
Udover at være en moderne klassiker er et af de geniale elementer ved musikken, hvordan Goldsmith vender den mere traditionelle opfattelse af hvordan filmmusik skal bruges på hovedet. Bl.a. er mundstykkerne på blæseinstrumenterne vendt om så de giver en uvant lyd – hvilket ikke bare er en smart illustration af filmens omvendte verden, men også tilføjer filmen en utraditionel dimension som passer perfekt til abeplanetens rå og underlige verden. Ørevenlig musik til flystyrt og andre ubehageligheder hører i stedet hjemme i en useriøs Jerry Bruckheimer-burger.
For ikke at nævne det nye DTS spor og den flotte restaurering af billedet, der bestemt ikke ser 35 år gammelt ud. Jeg smed den lige op på projektoren, og det står rigtig flot.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#8: Man kan sagtens lave en rå og realistisk skildring og stadig lave flot filmkunst. Jeg kunne nævne masser af eksempler, men jeg er sikker på det ikke er nødvendigt. Det er længe siden jeg har set filmen, men flystyrtet minder om noget der er blevet lavet fordi de ikke havde råd til andet.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#1 Bony 21 år siden
Mit spørgsmål er nu..
1. Kan det betale sig at købe de andre Planet of the Apes film i sæt eller skal jeg holde mig til den første film fra '68?
2. Og er tv-serien værd at se/anskaffe?
#2 Popeye 21 år siden
TV-serien kender jeg ikke noget til.
Så personligt ville jeg nøjes med at købe 1'eren.
#3 El vez 21 år siden
Den første film er til gengæld helt fantastisk og er sidenhen blevet gen-udgivet i en meget meget lækker remastered 2-disc udgave enhver abefan bør erhverve sig.
#4 El vez 21 år siden
http://www5.cd-wow.com/detail_results_2.php?produc...
#5 filmz-Kadann 21 år siden
Om TV-serien så er noget der er værd at ofre penge på, skal jeg så ikke kunne sige. :)
#6 gi-jones 21 år siden
#7 El vez 21 år siden
#8 Michael Andersen 21 år siden
#6 Hey you damn dirty abe, excuse me for going abe now :) Filmen sigter heller efter at være flot/smuk, men efter det rå og bizarre. Musikken er ligeledes hverken smuk eller for den sags skyld melodiøs, men lige så rå og underlig som det miljø den afspejler. Hvis musikken har kunnet skræmme en ung David Bowie har den fungeret helt efter hensigten.
Udover at være en moderne klassiker er et af de geniale elementer ved musikken, hvordan Goldsmith vender den mere traditionelle opfattelse af hvordan filmmusik skal bruges på hovedet. Bl.a. er mundstykkerne på blæseinstrumenterne vendt om så de giver en uvant lyd – hvilket ikke bare er en smart illustration af filmens omvendte verden, men også tilføjer filmen en utraditionel dimension som passer perfekt til abeplanetens rå og underlige verden. Ørevenlig musik til flystyrt og andre ubehageligheder hører i stedet hjemme i en useriøs Jerry Bruckheimer-burger.
#9 El vez 21 år siden
#10 gi-jones 21 år siden