Gravatar

#11 Slettet Bruger [669075905] 11 år siden

#10 I første omgang har de nok, ja. Jeg tror i hvert fald på at det først og fremmest er OLED der bliver satset på og så kommer 4k som et nicheprodukt.

--------

Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men for at komme med en anbefaling af et LED, så synes jeg at Sonys udgaver er rigtig gode. Eftersigende (i følge flatpanels) skulle Sony Center have et 55" HX855 med Bond boksen og bluray afspiller til salg for 14.399, men jeg kan ikke lige selv finde det via deres hjemmeside.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#12 chandler75 11 år siden

# 11 Budgettet er maks. 10-15 k. I hvert fald ikke 90 k :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#13 Slettet Bruger [1362640840] 11 år siden

Jeg vil tro, at forskellen mellem 1080p og 4K vil være minimal i de relativt små størrelser. Jeg kan ikke huske skillelinjen, men jeg mener, at hvis man sidder i "normal" afstand fra tv'et, altså omkring 3 meter, så skal man over 50" for at se forskel på 720p og 1080p.

Hvis jeg husker nogenlunde rigtigt, betyder det ganske sikkert, at forskellen vil være nærmest ikke-eksisterende, når vi taler 1080p vs. 4K på et tv i samme størrelse.

Bruce er dog eksperten på det område, så det er lidt synd, at han ikke længere er tilstede her. :)
Gravatar

#14 Slettet Bruger [669075905] 11 år siden

#13 Jeg har også klart større tiltro til OLED end til 4k. Jeg tvivler i hvert fald på, som du er inde på, at det vil kunne ses af det menneskelige øje. Med mindre vi er oppe på biograflærredstørrelse.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#15 Slettet Bruger [1362640840] 11 år siden

#14 -

Jeg glæder mig bestemt også til OLED, men jeg tror også, at 4K nok ender med at blive en biografteknologi, men det har jeg det helt fint med.
Gravatar

#16 Tommy Kristensen 11 år siden

Jeg fik luret på et par 4K og OLED skærme sidste år, og til trods for at jeg har et Pana VT50 55", der ellers har revet den ene pris hjem efter den anden og som jeg er vildt imponeret over, så må jeg sgu sige at jeg var blæst væk.

Oled og 4K giver uden tvivl bedre tv, men der vil helt sikkert komme utallige diskussioner om hvorvidt man overhovedet kan se forskellen - igen igen. Det gode gamle "SD vs 720 vs 1080"-chart blev konstant hevet frem, for at pointere, at man ikke kunne se forskel hvis man ikke havde en X tommer skærm og sad Y antal fod fra den. Altsammen fint nok - men gad godt at vide, hvor mange af de die hard debatører der i dag sidder med en 720p skærm og stadig mener det?

#15: Jeg tvivler på at 4K ender med kun at blive en biografstandard. Det kommer til at gå den vej, og sikkert hurtigere end man lige tror. Mange film bliver i dag allerede skudt i højere opløsninger end 2K - så der er allerede en del materiale tilgængeligt. Canon, Sony, RED mfl. har solgt og præsenterer stadig flere og flere 4K-kamera løsninger - selv "hobby-kameraet" Go-Pro har 4K muligheder. Alt peger også på at den næste Playstation bliver med 4K, og som jeg forstår det, så giver det også muligheder for bedre passiv 3D løsninger mv.

Jeg er mere på vognen der spår, at en god håndfuld Filmz-brugere har et 4K OLED TV inden udgangen af 2014 :)
Gravatar

#17 Slettet Bruger [1362640840] 11 år siden

Tommy Kristensen (16) skrev:
Altsammen fint nok - men gad godt at vide, hvor mange af de die hard debatører der i dag sidder med en 720p skærm og stadig mener det?

Sikkert ikke mange, da det jo nærmest er umuligt at købe en 720p-skærm, med mindre man køber fx. et 32" tv til 1500 kr. og har været det i en rum tid, så argumentet er ikke overdrevet brugbart.

Det er jo præcis som at argumentere for, at 3D-modstandere alligevel køber 3D-tv, men overser at det er ret svært at finde et tv, der ikke understøtter 3D, når de findes helt nede i 3-4000 kr. klassen. :)

Og kan du pege på en forbruger, der afviser at købe en vare, bare fordi den understøtter en feature, som de måske ikke får behov for? :)

Tommy Kristensen (16) skrev:
Alt peger også på at den næste Playstation bliver med 4K

Tjo, men den nuværende understøtter jo også 1080p, men i praksis er der jo meget få spil, der har været over 720p, så på spilfronten skal den godt nok være ekstraordinært beefy, da kun få PC'er kan klare spil i den opløsning i dag, hvis det også samtidig skal se pænt ud.

Jeg har heller ikke læst nogle informationer om man evt. har planer om at opgradere blu-ray til understøttelse af 4K, fordi én ting er jo at smide den opløsning på banen og have en masse skærme der understøtter det, en anden ting er jo at have et format til at vise det.

Tv-kanaler svinger mellem 720p og 1080i, jeg mener ikke, at nogen tv-kanal overhovedet sender 1080p, så springet op til 4K opløsning på den front er noget voldsom, for ikke at sige urealistisk, i hvert fald med de nuværende teknologier.

Streaming er bestemt heller ikke moden til formatet. Netflix kører med en HD-opløsning der ligner noget i retning af 720p i mine øjne og de anbefaler en 5 Mbit-forbindelse til det. Jeg vil skyde på noget nær en fordobling af hastigheden, hvis vi taler 1080p, så i hvert fald 15, måske endda 20 Mbit, når vi taler 4K.

Givet, hastighederne bliver højere på internetforbindelserne herhjemme, men det kræver et monster af en internetforbindelse hos streamingudbyderne, samt nogle ret habile servere, for at pumpe den mængde data ud til forbrugerne.

Jeg har intet imod at de skærme kommer på markedet, jeg køber nok også en selv, hvis det giver mening. Jeg stiller mig blot tvivlende overfor om det giver noget ekstra på relativt små skærme, baseret på personlig erfaring med forskellen mellem 720p og 1080p, men det betyder altså ikke, at jeg stædigt insisterer på at købe et 1080p tv om 1-2 år, HVIS det giver mening at købe et 4K tv i stedet for... og hvis det overhovedet er muligt at købe et 1080p tv jfr. ovenstående.
Gravatar

#18 Tommy Kristensen 11 år siden

Sikkert ikke mange, da det jo nærmest er umuligt at købe en 720p-skærm, med mindre man køber fx. et 32" tv til 1500 kr. og har været det i en rum tid, så argumentet er ikke overdrevet brugbart.

Det er jo præcis som at argumentere for, at 3D-modstandere alligevel køber 3D-tv, men overser at det er ret svært at finde et tv, der ikke understøtter 3D, når de findes helt nede i 3-4000 kr. klassen. :)

Og kan du pege på en forbruger, der afviser at købe en vare, bare fordi den understøtter en feature, som de måske ikke får behov for? :)

Netop... Og det tror du ændrer sig? At producenterne tænker, vi laver 2 produktionslinier med paneler, så kunder selv kan vælge. Det kommer ikke til at ske. Produktionsapparatet er allerede ved at geares til 4K, flere og flere producenter deler fabrikker, så jeg har svært ved at hvorfor 4K kun skulle ende i biograferne? Hvad er argumentet for det?

Tjo, men den nuværende understøtter jo også 1080p, men i praksis er der jo meget få spil, der har været over 720p, så på spilfronten skal den godt nok være ekstraordinært beefy, da kun få PC'er kan klare spil i den opløsning i dag, hvis det også samtidig skal se pænt ud.

Jeg har heller ikke læst nogle informationer om man evt. har planer om at opgradere blu-ray til understøttelse af 4K, fordi én ting er jo at smide den opløsning på banen og have en masse skærme der understøtter det, en anden ting er jo at have et format til at vise det.

Nu har både, Sony, LG, Toshiba annonceret 4K blu-ray skiver i løbet af 2013, samt et filbaseret online leveringssystem, og Sony har også allerede nu en player der følger med de dyre paneler der kan kan afspille 4K. Derudover giver 4K også andre potentielle muligheder med en kommende PS4. Billig 4K afspiller - som PS3'eren var med BD. Videreudvikling af multiplayer-delen, så man kan spille multi-player spil, to mand, på samme skærm uden splitscreen ved hjælp af 3D-featuren - i 2K?

Tv-kanaler svinger mellem 720p og 1080i, jeg mener ikke, at nogen tv-kanal overhovedet sender 1080p, så springet op til 4K opløsning på den front er noget voldsom, for ikke at sige urealistisk, i hvert fald med de nuværende teknologier.

Streaming er bestemt heller ikke moden til formatet. Netflix kører med en HD-opløsning der ligner noget i retning af 720p i mine øjne og de anbefaler en 5 Mbit-forbindelse til det. Jeg vil skyde på noget nær en fordobling af hastigheden, hvis vi taler 1080p, så i hvert fald 15, måske endda 20 Mbit, når vi taler 4K.

Givet, hastighederne bliver højere på internetforbindelserne herhjemme, men det kræver et monster af en internetforbindelse hos streamingudbyderne, samt nogle ret habile servere, for at pumpe den mængde data ud til forbrugerne.

Flow-TV er ikke så stor en faktor på den front længere - og har faktisk ikke været det længe. Fordi alle TV i dag understøtter 3D og 1080p giver kanaler sig heller ikke til at producere alt i de formater, man har kunne sælge 1080p TV længe før man fik HD-kanaler i DK, så mon ikke man kan lange 4K over disken nu hvor de fleste kanaler er gået "HD". Tror også folk kan sluge en Netflix pseudo 1080p opløsning på 10Mbit :)

...HVIS det giver mening at købe et 4K tv i stedet for... og hvis det overhovedet er muligt at købe sådan et jfr. ovenstående.

Som Kaz Hirai, Sony boss, sagde den anden dag: "4K is not the future...it's now" - det bliver ligesom med BD, 3D - og det mest andet tech. Når de først har besluttet sig for at du skal have det - så sker det. Der bliver ikke noget, "hvis det giver mening", som du selv startede med at skrive, så vil udvalget bare ikke være der til at gøre noget anderledes - og selvfølgelig bliver det muligt - du sidder inden længe med et stort smil på læben og ser Taxi Driver i 4K (som i øvrigt er en af de første annoncerede 4K film)
Gravatar

#19 Slettet Bruger [1362640840] 11 år siden

Tommy Kristensen (18) skrev:
du sidder inden længe med et stort smil på læben og ser Taxi Driver i 4K (som i øvrigt er en af de første annoncerede 4K film)

Hvad jeg kan sige med sikkerhed er, at det ikke bliver "inden længe". :)

Jeg var ret hurtigt ude mht. HD og den fejl begår jeg ikke igen, da det var rigtig mange tusind kroner lige ud ad vinduet for en afspiller og over 80 film på et format, der endte med at dø.

Og blot fordi Sony siger, at det er sådan, betyder det jo ikke at blive sådan. Philips prøvede jo at pushe 21:9 på os, det lykkedes vist ikke helt. :)
Gravatar

#20 knipsknips 11 år siden

Hvis du ikke har valgt mærke endnu, kan jeg klart anbefale Samsung. Har kun gode erfaringer med dem.
Har selv Samsumg 55 full hd smart tv.
Dog bruger jeg ikke smart tv rigtigt, men hvis man har abonnement på diverse net tjenester, så giver det god mening.

Skriv ny kommentar: