Det er Ragner Grasten, der er uden med sin rive for at kritisere "fup-projektet" Dogme, som efter hans mening bare er en filmstøtte-maskine, hvor pengene er bedre brugt på hospitalernes ventelister.
Tudefjæs, siger jeg bare!
Dogme har fået dansk film på landkortet i en grad, som Ragner-drengen i hvert fald ALDRIG har præsteret, og mon ikke han i det hele taget skulle tage og kigge sig selv i spejlet, før han disker op med sådan en gang forbandet ord-gejl:
Lidt hurtig hovedregning siger mig, at man kunne finansierer 3-4 dogmefilm fuldt ud alene for det beløb, Ragner Grasten fik i filmstøtte til sin monumentale gaber-fiasko "Familien Gregersen", og jeg ville sgu hellere se alverdens dogmefilm end bare 10 minutter af "Askepop" eller enhver anden af hans lorte-produktioner, som i øvrigt alle sammen har modtaget filmstøtte!!!
Forkert, ikke ALLE mandens film har modtaget filmstøtte, korrekt nok med Gregersen, Askepop og Anja/Viktor filmene, men langt fra alle hans film er DFI financieret! Hans to seneste, "Bølle Bob" og "Veninder" er f.eks ikke! ..og nu ER det altså ikke Grasten mod hele verden, der er mange instruktører og producere der har det på samme måde!
Og helt ærligt, jeg har meget svært ved at tage indlæg seriøst når folk bruger udtryk som "tudefjæs" osv., prøv at holde det lidt sagligt, det ville jeg i hvert tilfælde sætte pris på ;-)
Desuden har manden delvist ret, dogme BLEV opfundet i første omgang for at man kunne lave film sindsygt billigt, intet galt i det. At det blev et hit verden over er en anden historie og var et utroligt stort held.
Personligt bryder jeg mig kun om to af dogme filmene, "Festen" og "Et rigtigt menneske", og kender mange der har det ligesådan.
Jeg har ingen illusioner om at kunne holde en saglig eller objektiv tone, når emnet er Ragner Grasten. Du ville jo heller ikke forvente, at SpielbergFreak kom med kritiske indlæg om "Close Encounters"... :)
I øvrigt er der allerede linket til artiklen her, så jeg beklager, at jeg ikke så mig for til begge sider, før jeg gik over stregen. ;)
Jeg kan hverken lide Grastens teenagefilm, med stor-snøkkende Robert Hansen og overvurderede Sofie Lassen-Kalke eller von Triers (og alle de andres) skrabede minimal-film. Og det kan jeg ikke fordi: Danske teenagefilm er så nervepirrende ynkelige, og de koger suppe på det samme og det samme. Grasten griner hele vejen til banken, det er jeg sikker på. Dogmekonceptet kan jeg ikke lide, fordi jeg mener film skal være godt lavet, for at de underholder mig. Og dogmefilm er netop ikke godt lavet, da det er grumset billede og lydmæssige fiaskoer. (Men det er jo en del af konceptet.) Og jeg kan godt udtale mig om begge dele, da jeg har været tvunget til at se meget af det i forskellige sammenhænge. (Hvad gør man ikke for at glæde en søster, eller få sig en date i biografen ;))
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#1, jeg synes på sin vis at manden har lidt ret. Jeg tror ikke det gav eller tog noget fra filmen at de var lavet under Dogme konceptet. Det var bare et heldigt sammenfald.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Det er rart at høre at man ikke er alene i sin opfattelse af Dogme. Jeg har altid mente at Festen var en god film fordi historien var god, og den var sikkert også blevet god, hvis den havde været lavet på den "almindelige" måde. Dogme er en smuk tanke: at det ikke skal være effekterne der skaber filmen, men hvis oplægget er crap, som i de fleste Dogme-film, så er det ligegyldigt, hvordan den er produceret. Ragner Graasten er en filmhåndværker, der laver et produkt, der sælger. Ren forretning. Hvis ingen var interesseret i at se hans film, ville de heller ikke blevet lavet. Men for at citere PT Barnum: There´s a sucker born every minute, eller omskrevet: Man har aldrig tabt penge på folks dårlige smag.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Det er bare lidt sjovt at tænke på hvor mange der hader og basker Grastens film, og alligevel er de blandt dem der går bedst overhovedet *G* Men ok, kender svaret - familier ser dem, teenagers ser dem....det er typiske film som folk med selverklæret smag SKAL hade af ren princip ... (jaja, tag det roligt, mener det ikke så hårdt..*G*)
Har selv ikke noget rigtigt forhold til dem, syntes de er for sukkersøde for min smag, og det er det...
Børnefilm går ALTID godt i Danmark, fordi - let's face it - børn er bare ikke specielt kritiske, når det kommer til biograffilm. Så længe "hende der fra julekalenderen" eller "ham der fra den der anden film, der også var lidt sjov" er med, så synes de filmen er god.
Min eneste trøst for det segment af biograf-publikummet er, at jeg engang var i Blockbuster og kom til at stå i kø lige bag ved en 10-12-årig pige, der til min store forbavselse blandt andet lejede "Copland"! Så der er stadig håb for nutidens børn... ;)
#1 Outbound Sith 20 år siden
Det er Ragner Grasten, der er uden med sin rive for at kritisere "fup-projektet" Dogme, som efter hans mening bare er en filmstøtte-maskine, hvor pengene er bedre brugt på hospitalernes ventelister.
Tudefjæs, siger jeg bare!
Dogme har fået dansk film på landkortet i en grad, som Ragner-drengen i hvert fald ALDRIG har præsteret, og mon ikke han i det hele taget skulle tage og kigge sig selv i spejlet, før han disker op med sådan en gang forbandet ord-gejl:
Lidt hurtig hovedregning siger mig, at man kunne finansierer 3-4 dogmefilm fuldt ud alene for det beløb, Ragner Grasten fik i filmstøtte til sin monumentale gaber-fiasko "Familien Gregersen", og jeg ville sgu hellere se alverdens dogmefilm end bare 10 minutter af "Askepop" eller enhver anden af hans lorte-produktioner, som i øvrigt alle sammen har modtaget filmstøtte!!!
Ahh... Det lettede!
Fox Mulder
#2 filmz-gimleno1 20 år siden
Og helt ærligt, jeg har meget svært ved at tage indlæg seriøst når folk bruger udtryk som "tudefjæs" osv., prøv at holde det lidt sagligt, det ville jeg i hvert tilfælde sætte pris på ;-)
Desuden har manden delvist ret, dogme BLEV opfundet i første omgang for at man kunne lave film sindsygt billigt, intet galt i det. At det blev et hit verden over er en anden historie og var et utroligt stort held.
Personligt bryder jeg mig kun om to af dogme filmene, "Festen" og "Et rigtigt menneske", og kender mange der har det ligesådan.
#3 Outbound Sith 20 år siden
I øvrigt er der allerede linket til artiklen her, så jeg beklager, at jeg ikke så mig for til begge sider, før jeg gik over stregen. ;)
Fox Mulder
#4 filmz-gimleno1 20 år siden
#5 davenport 20 år siden
Og det kan jeg ikke fordi:
Danske teenagefilm er så nervepirrende ynkelige, og de koger suppe på det samme og det samme. Grasten griner hele vejen til banken, det er jeg sikker på.
Dogmekonceptet kan jeg ikke lide, fordi jeg mener film skal være godt lavet, for at de underholder mig. Og dogmefilm er netop ikke godt lavet, da det er grumset billede og lydmæssige fiaskoer. (Men det er jo en del af konceptet.)
Og jeg kan godt udtale mig om begge dele, da jeg har været tvunget til at se meget af det i forskellige sammenhænge. (Hvad gør man ikke for at glæde en søster, eller få sig en date i biografen ;))
#6 DarkLight 20 år siden
#7 lyspunkt 20 år siden
Ragner Graasten er en filmhåndværker, der laver et produkt, der sælger. Ren forretning. Hvis ingen var interesseret i at se hans film, ville de heller ikke blevet lavet.
Men for at citere PT Barnum: There´s a sucker born every minute, eller omskrevet: Man har aldrig tabt penge på folks dårlige smag.
#8 filmz-gimleno1 20 år siden
Har selv ikke noget rigtigt forhold til dem, syntes de er for sukkersøde for min smag, og det er det...
#9 Outbound Sith 20 år siden
Min eneste trøst for det segment af biograf-publikummet er, at jeg engang var i Blockbuster og kom til at stå i kø lige bag ved en 10-12-årig pige, der til min store forbavselse blandt andet lejede "Copland"! Så der er stadig håb for nutidens børn... ;)
Fox Mulder
#10 davenport 20 år siden