Gravatar

#121 lyspunkt 20 år siden

Der er ikke langt fra geni til idiot, som programmet viste. Meget interessant program
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#122 davenport 20 år siden

Var det ikke 8-12 sek. for en side, såvidt jeg lige husker?
Stadigt hurtigt, men han skal jo også bare læse, ikke bekymre sig om at gå på arbejde eller noget.. (Gæt hvor jeg er lige nu..)
Men de evner kunne være fede at have, hvis man slap for de sociale handicaps.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#123 filmz-topmajor 20 år siden

Jeg synes, det var utroligt, hvor normal Daniel Tammet var sammenlignet med Kim Peek. Ofte er disse genier meget specielle, men Daniel virkede fuldstændig som et "normalt" menneske.
Gravatar

#124 myggen 20 år siden

#122: Uden at have set programmet, så tror jeg pointen er, at autister har disse evner pga. af deres øvrige handicaps, altså at visse evner er ekstremt overudviklede, fordi hjernen ikke skal 'koncentrere' sig om så mange ting.

Men når det så er sagt, så ville jeg da også gerne have en mere effektiv hjerne, og helst uden at hæmme min i forvejen beskadigede social skills...
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#125 davenport 20 år siden

Det er ikke sjovt at være mental dværg ;D
- det vil jeg gerne skrive under på
Gravatar

#126 filmz-sanjo 20 år siden

Ja, men det der adskilte Daniel fra autisme, er han fungerer godt socialt. :)
Kunne være fedt hvis man kunne lære et nyt sprog på en uge, som ham :P
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#127 dyg 20 år siden

#124 - Som #126 siger, så var hovedpersonen i dokumentaren en tilsyneladende næsten helt normal ung mand, der bare havde autistiske evner. Han lærte islandsk på syv dage, kunne pi med 22500 decimaler, kunne "regne" 31^6 ud på under et minut - han regnede dog ikke, han så det bare for sig..

F.eks. hvis du bad ham regne 23492*9393 ud, så hver af de to tal have en bestemt form, og når de blev sat op overfor hinanden, ville den form der passede ind i mellemrummet mellem dem udgøre resultatet af regnestykket... Lidt svært at forklare, de havde et par gode tegninger i udsendelsen.

Utroligt fascinerende, hvad den menneskelige hjerne egentligt kan.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#128 davenport 20 år siden

Tænk på hvor langt man kunne komme rent teknologisk, hvis man kunne udnytte latente evner. Der ville ikke gå lang tid, før vi kunne bygge en UFO, og gi de sataner fra Mars høvl!
Gravatar

#129 myggen 20 år siden

#127: Okay, det lyder jo fascinerende. Jeg må prøve at holde øje med en genudsendelse, for han lyder da ikke som en 'normal' autisk.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#130 mr gaijin 20 år siden

DR1 viser på onsdag i næste uge Wong Kar-Wais absolut fænomenale "In the Mood for Love" kl. 22:00. Det er en tidlig varsling, og jeg vil sikkert gentage den igen på selve dagen, men ingen må gå glip af denne film! Jeg uddeler personligt tæsk til alle, der zapper forbi filmen uden at se den. Grrrr!
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: