108# Det jo kun sådan nogle i mine alder for det meste, og ikke for at sige dansk er et grimt sprog men syndes det meget "Sejere" at sige jeez har aldrig brugt jøsses det gammelt dansk. Vi er ved tage over indse det eller ikke (:
Hell yeah! Du finder dig ikke i noget. Du er vist lidt af en bat boy ;D
Men det er jo ikke noget nyt. Jeg tror dog gerne at bl.a. film er med til at accelerere udbredelsen af nye engelske udtryk, men de fleste sprog er jo i konstant forandring. Efter alle de ord dansk/nordisk har givet det engelske sprog, kan vi vel godt tage af deres.
Jeg tror (dog uden at have nogle videnskabelige undersøgelser der bakker det op - men har heller ikke det modsatte) at en generel kontakt til andre sprog, hjælper mange med at blive bedre til netop sprog og derigennem være med til at sørge for Danmark ikke isolerer sig, både befolknings- og erhvervsmæssigt.
Selvfølgelig skal vi kunne tale engelsk, men som sagt så bruger vi det efterhånaden så meget i landet at jeg virkelig tror på at det danske sprog om 20 eller 30 år går i døden, og det vil vel overhovedet ikke komme bag på nogen.
Kom ikke og sig at det ikke sker, for det gør det med sikkerhed, og når vi om om 10 eller 20 år annoncere en tilføjelse af engelsk sidestillet med dansk som officelt sprog. Ja så kan jeg kun slå arme i vejret og sige: "Hvad sagde jeg". For det vil ikke komme bag på mig.
Dette kan undgås som jeg før argumenterede for i tråden, jeg tror næppe vi kan udbrede dansk film mere, vi har udbredt det rigtig godt og vi er vel bare ikke bedre, og derfor skal franskmændene, tyskerne og spanierne nok blive ved med at synkronisere danske film i stor stil, mens vi selvfølgelig sidder og slikker af på dem.
n tilføjelse af engelsk sidestillet med dansk som officelt sprog.
God ide (altså en tilføjelse, ikke en erstatning). Norge er vist så småt begyndt på noget lignende.
Christian (113) skrev:
Dette kan undgås som jeg før argumenterede for i tråden, jeg tror næppe vi kan udbrede dansk film mere, vi har udbredt det rigtig godt og vi er vel bare ikke bedre, og derfor skal franskmændene, tyskerne og spanierne nok blive ved med at synkronisere danske film i stor stil, mens vi selvfølgelig sidder og slikker af på dem.
Ved du egentlig hvordan fremtiden ser ud for andre landes nuværende synkronisering? Jeg mener tyskerne i hvert fald længe har diskuteret om synkroniseringen skal stoppe.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Hvordan kan slettelse af orignalsprog have med ferie og evne til at tale forskellige sprog at gøre? det jo ikke film der afgør hvor god man er til et sprog.
Vi slikker så meget røv på andre sprog og er blevet så træt af dansk at nogle endda istedet for Jøsses og Jesus Kristus siger Jesus Christ eller Jeez.
Jeg taler ikke om ferie, men om fordele i sit professionelle liv - Danmark handler meget med udlandet og udlandet taler ikke dansk. Såre simpelt. Og som jeg forsøgte at forklare, så jo - film på originalsprog er en faktor der kan påvirke hvor god man er til sprog.
Det handler ikke om at slikke røv på andre sprog, men måske du kunne indse at dansk altså desværre IKKE er et verdenssprog der påvirker mange andre sprog (pånær måske lige "ombudsmand" hehe). Vi er et sekundært sprog der bliver påvirket af mange andre sprog, især tysk og engelsk har haft stor indflydelse igennem tiden - og hvorfor skulle det holde op nu, bare fordi du ikke lige synes om ideen. Det er altså ikke en ny ting og det vil det heller ikke være om 20 år.
Og udbredelsen af danske film synes jeg da som sådan er en god idé. Vi har nogle enkelte enormt dygtige folk i branchen, men der er da godt nok også meget af det der ikke er værd at udbrede.
#111 Michael Andersen 14 år siden
Hell yeah! Du finder dig ikke i noget. Du er vist lidt af en bat boy ;D
#112 Highland Park 14 år siden
Hans forbillede holder også meget af at bruge baseballkøller som våben (Al Capone-metoden):
10 Baseball-Loving Comic Book Stars in Honor of the World Series
Hvad pokker skal Schwarzenegger med alle de våben, når han bare kunne gøre ligesom Batman?
#113 The Flash 14 år siden
Selvfølgelig skal vi kunne tale engelsk, men som sagt så bruger vi det efterhånaden så meget i landet at jeg virkelig tror på at det danske sprog om 20 eller 30 år går i døden, og det vil vel overhovedet ikke komme bag på nogen.
Kom ikke og sig at det ikke sker, for det gør det med sikkerhed, og når vi om om 10 eller 20 år annoncere en tilføjelse af engelsk sidestillet med dansk som officelt sprog. Ja så kan jeg kun slå arme i vejret og sige: "Hvad sagde jeg". For det vil ikke komme bag på mig.
#114 Highland Park 14 år siden
Det hedder altså en datamat.
#115 lagoni 14 år siden
God ide (altså en tilføjelse, ikke en erstatning). Norge er vist så småt begyndt på noget lignende.
Ved du egentlig hvordan fremtiden ser ud for andre landes nuværende synkronisering? Jeg mener tyskerne i hvert fald længe har diskuteret om synkroniseringen skal stoppe.
#116 evermind 14 år siden
#117 evermind 14 år siden
#118 neran 14 år siden
Det kan vel også oversættes som Episk tråd for sejeren? Men det burde Christian jo kunne fortælle os, når det jo nu er så vigtigt. ;)
#119 McPeter 14 år siden
Jeg taler ikke om ferie, men om fordele i sit professionelle liv - Danmark handler meget med udlandet og udlandet taler ikke dansk. Såre simpelt. Og som jeg forsøgte at forklare, så jo - film på originalsprog er en faktor der kan påvirke hvor god man er til sprog.
Det handler ikke om at slikke røv på andre sprog, men måske du kunne indse at dansk altså desværre IKKE er et verdenssprog der påvirker mange andre sprog (pånær måske lige "ombudsmand" hehe). Vi er et sekundært sprog der bliver påvirket af mange andre sprog, især tysk og engelsk har haft stor indflydelse igennem tiden - og hvorfor skulle det holde op nu, bare fordi du ikke lige synes om ideen. Det er altså ikke en ny ting og det vil det heller ikke være om 20 år.
Og udbredelsen af danske film synes jeg da som sådan er en god idé. Vi har nogle enkelte enormt dygtige folk i branchen, men der er da godt nok også meget af det der ikke er værd at udbrede.
#120 evermind 14 år siden
Selvfølgelig da, jeg synes bare "vinden" lød sjovere, fordi jeg altid har syntes, at "the win" lød ejendommeligt. :)