Gravatar

#121 neran 14 år siden

Jeg er helt enig i, det lyder så meget sjovere med "vinden", selvom det på engelsk vil være "for the wind" i dit tilfælde. Men jeg er skam med på vi ændre udtrykket fra "win" til "wind". Det kan man sikkert få en masse herlig sjov ud af. ;)
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#122 The Flash 14 år siden

McPeter (119) skrev:
Christian (108) skrev:
Hvordan kan slettelse af orignalsprog have med ferie og evne til at tale forskellige sprog at gøre? det jo ikke film der afgør hvor god man er til et sprog.

Vi slikker så meget røv på andre sprog og er blevet så træt af dansk at nogle endda istedet for Jøsses og Jesus Kristus siger Jesus Christ eller Jeez.

Jeg taler ikke om ferie, men om fordele i sit professionelle liv - Danmark handler meget med udlandet og udlandet taler ikke dansk. Såre simpelt. Og som jeg forsøgte at forklare, så jo - film på originalsprog er en faktor der kan påvirke hvor god man er til sprog.

Det handler ikke om at slikke røv på andre sprog, men måske du kunne indse at dansk altså desværre IKKE er et verdenssprog der påvirker mange andre sprog (pånær måske lige "ombudsmand" hehe). Vi er et sekundært sprog der bliver påvirket af mange andre sprog, især tysk og engelsk har haft stor indflydelse igennem tiden - og hvorfor skulle det holde op nu, bare fordi du ikke lige synes om ideen. Det er altså ikke en ny ting og det vil det heller ikke være om 20 år.

Og udbredelsen af danske film synes jeg da som sådan er en god idé. Vi har nogle enkelte enormt dygtige folk i branchen, men der er da godt nok også meget af det der ikke er værd at udbrede.

Jeg forstår det ikke helt, hvis vi udbreder dansk film noget mere så betyder det at andre lande begynder at stoppe med at synkroniserer vores film? det tror jeg ikke, dansk film klarer sig jo rigtig godt, og jeg tror heller ikke det kan gøres bedre.

Der er vi bare uenige, jeg mener selv ikke at det kan påvirke specielt meget hvor gode vi er til engelsk blot fordi vi synkronisere, der er jo også mange andre ting der er tilovers som stadig kan være engelsk som computerspil og musik, og vi har jo en masse forhold til andre lande, det er jo også det der gør vores engelske så godt.

Så snart vi skulle begynde på synkronisering, er jeg hurtigt inde og melde mig ind som dansk synkroniserings skuespiller i så mange film som muligt. Dansk er et stærkt sprog!

lagoni (115) skrev:
God ide (altså en tilføjelse, ikke en erstatning). Norge er vist så småt begyndt på noget lignende.

Christian (113) skrev:
Dette kan undgås som jeg før argumenterede for i tråden, jeg tror næppe vi kan udbrede dansk film mere, vi har udbredt det rigtig godt og vi er vel bare ikke bedre, og derfor skal franskmændene, tyskerne og spanierne nok blive ved med at synkronisere danske film i stor stil, mens vi selvfølgelig sidder og slikker af på dem.

Ved du egentlig hvordan fremtiden ser ud for andre landes nuværende synkronisering? Jeg mener tyskerne i hvert fald længe har diskuteret om synkroniseringen skal stoppe.

Tja, du skal nok også forvente at Norge og Island introducere noget lignende, ligesom f.eks. Irland, og om 20-30 år er Danmark en lille delstat i EU med kronen som skrottet valuta og engelsk og euroen der har taget over, hvor det danske sprog er et lille minoritet sprog i Europa der bliver talt af 100.000-200.000 mennesker.

Tysk er det største sprog i Europa og du skal nok ikke regne med at de stopper med synkroniseringen de har gjort de i utrolig mange år, og der har altid været positiv og negativ kritik om det.
Gravatar

#123 davenport 14 år siden

Jeg synes du er sær.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#124 The Flash 14 år siden

davenport (123) skrev:
Jeg synes du er sær.

Tak?
Gravatar

#125 cronick 14 år siden

Christian (113) skrev:

Selvfølgelig skal vi kunne tale engelsk, men som sagt så bruger vi det efterhånaden så meget i landet at jeg virkelig tror på at det danske sprog om 20 eller 30 år går i døden, og det vil vel overhovedet ikke komme bag på nogen.

Kom ikke og sig at det ikke sker, for det gør det med sikkerhed, og når vi om om 10 eller 20 år annoncere en tilføjelse af engelsk sidestillet med dansk som officelt sprog. Ja så kan jeg kun slå arme i vejret og sige: "Hvad sagde jeg". For det vil ikke komme bag på mig.

Dette kan undgås som jeg før argumenterede for i tråden, jeg tror næppe vi kan udbrede dansk film mere, vi har udbredt det rigtig godt og vi er vel bare ikke bedre, og derfor skal franskmændene, tyskerne og spanierne nok blive ved med at synkronisere danske film i stor stil, mens vi selvfølgelig sidder og slikker af på dem.

Hvad er der med dig, og brugen af ordet "slikker" i samtlige af dine indlæg? :-P

Helt ærligt, så tror jeg ikke på at du kommer til at sige "hvad sagde jeg" i din levetid, hvad angår den ovenstående udtalelse. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så bliver jeg nødt til at spørge: og hvad så? Jeg kan udelukkende se positive ting ved, at Danmark pludselig gik helt over til engelsk - naturligvis ikke fra den ene dag til den anden, men i en overgang fra en generation til en anden, som du selv siger. Hvad er det, der ville være så forfærdeligt ved det?
Gravatar

#126 Kruse 14 år siden

Christian (122) skrev:
Der er vi bare uenige, jeg mener selv ikke at det kan påvirke specielt meget hvor gode vi er til engelsk blot fordi vi synkronisere, der er jo også mange andre ting der er tilovers som stadig kan være engelsk som computerspil og musik, og vi har jo en masse forhold til andre lande, det er jo også det der gør vores engelske så godt.

Om vi synkronisere eller ej, betyder helt sikkert også om hvor vidt vi i Danmark vil være gode til engelsk eller ej. Jeg bor på kollegie med en tysker, der har boet i danmark i 6 år (og snakker flydende dansk i øvrigt). Han har selv fortalt at han først rigtigt lærte engelsk efter at han kom til Danmark, da han jo pludselig kunne se film og tv på engelsk, hvilket han ikke kunne i Tyskland.

Tyskland og Frankrig er eksempler på to lande, hvor synkronisering har gjort engelskkundskaberne hos befolkningen mangelfuldt. Men Tyskland og Frankrig kan bedre tillade sig ikke at lære engelsk, fordi at de er så store lande og store økonomier. Det kan Danmark ikke. Vi er et lille land, med en lille befolkning, og vi er afhængig af at handle med lande som Tyskland, England og andre lande, og det ville så absolut blive sværer hvis vi ikke var så gode til bl.a. engelsk i Danmark.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#127 Yoda 14 år siden

Endelig et fornuftigt og yderst velgennemtænkt debatindlæg, der tør tage fat om nældens rod og kalde en spade for en spade! For vi kan lige så godt erkende, at det engelske sprog er djævlens, og at det er ved at fordrive det danske sprog (samt al danskhed) fra Danmark. Lad os derfor i fællesskab skabe en Facebook-side, der helliger sig bandlysningen af engelsk i det offentlige rum samt – naturligvis! – få indført en lovgivning (med DF ved roret), der skal få implementeret tvungen synkronisering af (ikke blot engelske) men alle ikke-danske film!

Og hvorfor stoppe der? Det er blevet forslået med computerspil (undskyld, datamatunderholdning), og der skal naturligvis også ske en fordanskning indenfor dette område. Man skal heller ikke kunne købe litteratur på original, og al musik skal eftersynkroniseres! Jeg hader alligevel Stings og Bonos og Springsteens stemme, der må være nogle flotte danske stemmer, der kan påtage sig fordanskningsopgaven af disse?

Men hvorfor stoppe der? Jeg har længe tænkt over, at det er synd og skam, at den klassiske, danske gastronomi bliver trængt i defensiven af det udenlandske køkken. Burger, pizza, sushi og al det hersens mad, der kommer fra fremmede himmelstrøg, skal forbydes. Det samme gælder hot dogs og deslige. Hvis et forbud ikke kan blive implementeret, så skal navne på de pågældende retter fordanskes, og man må kun købe et bestemt kvantum af disse pr. måned. Jeg forestiller mig, at der vil blive udstedt rationeringsmærkater, der tillader købet af x antal pr. måned pr. person.

Jeg bryder mig heller ikke om alle de udenlandske biler, der kører på de danske veje. Jeg synes, at de burde forbydes. Vi har trods alt Ellerten!

I det hele taget synes jeg, at al indflydelse, der kommer udefra, burde stoppes. Her og nu. Punktum og basta. Op i rektum med Schengen-aftalen. Luk de danske grænser, sæt DF til egenrådigt at bestemme, hvem der skal ind (samt smides ud) og fjern al ikke-dansk kultur fra vores samfund. Jeg har altid ment, at man kommer længst ved at være sig selv nærmest, og at der ingen grund er til kulturel diversitet. Så fuck engelsk – og al andet sprog – længe leve Danmark, Dannebrog og Dronning Magrethe!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#128 Kruse 14 år siden

#127: Genialt :D
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#129 BN 14 år siden

Yoda (127) skrev:
længe leve Danmark, Dannebrog og Dronning Margrethe - og ud af landet med hendes indvandrermand!

Fixed.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#130 Batsy 14 år siden

Jeg er En Batboy! ;D

You either die as hero og live long enough to become the villan, jeg må vel dø på et tidspunkt men ikke lige nu d:
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Skriv ny kommentar: