Gravatar

#31 Skeloboy 14 år siden

Så er det 1. søndag i Advent, og derfor skal i selvfølgelig have en adventsgave! (en dags forsinkelse...det tegner godt..)

[url= A Mosquito Operates
[/url] er et eksempel på meget tidlig animation. Fra 1912
Gravatar

#32 natterjack 14 år siden

#31 Ah, Winsor McCay. Den er så fascinerende den animation.
Gravatar

#33 Skeloboy 14 år siden

1. december:

The Night of the Shooting Stars (La Notte Di San Lorenzo)
Paolo og Vittorio Taviani , Italien 1982. Votes på IMDB - 1300

I slutningen af 2. verdenskrig i en lille Norditaliensk by. Tyskerne vil springe alle husene i luften i San Martino, og derfor skal indbyggerne gemme sig i katedralen. Men en lille gruppe stoler ikke på tyskerne, og drager afsted for at finde amerikanerne, der skulle være lige i området. Det er hovedsagligt gruppens historie, vi følger. Den italienske titel, San Lorenzo-natten, henviser til en italiensk dag, hvor man kan få alle ønsker opfyldt.

Roger Ebert kritiserede filmen for at være for smuk filmen i forhold til emnet. Jeg er delvis enig. Filmen er fortalt som et flashback, og derfor skal den også være lettere distanceret. I stedet ser jeg en film, der er præget af utroligt flotte optagelser og er fyldt med håb. Men også rørende scener, der viser hvor desperat situationen er. I en scene i byens katedral klinger personerne sig til oblatterne, fordi det er det eneste mad, de har fået. På den anden side, kunne filmen godt have dyrket følelserne lidt mere.

Fortælleren spiller ikke en altdominerende rolle, hvilket er ganske rart, for man bliver en anelse afbrudt i fortællingen. Men det er en simpel film, hvor det idylliske landskab, gruppen bevæger sig rundt i, står i skærende kontrast til filmens historiske baggrund. Krigen er ikke helt inde på livet af personerne, og det er begrænset med blods-udgydelserne. En film om håb, sorg, nostalgi og overlevelse. De første 25 minutter er absolut fantastiske, desværre kan det ikke opretholdes gennem hele filmen, og der er et par scener, der grænser sig til det pinlige. Det er heldigvis meget få, og den afrundes ganske smukt.

Jeg faldt over den i Stereo Studio.

1. decembers film er med på listen, fordi det er en kontrastfyldt film, og fordi den er optaget på et tidspunkt, hvor italiensk film ikke var på sit højeste. Indtil Cinema Paradiso i 1988 er der meget få italienske film, der er værd at nævne. Men The Night of the Shooting Stars er helt sikkert en af dem.

8/10
IMDB
Amazon.co.uk
Roger Ebert
Wikipedia
[url= på Youtube[/url] – 20 min. inde i filmen.

Og hvis I nu tænker: aaah, var det bare det? Så vent, det bliver bedre!
Gravatar

#34 Riqon 14 år siden

aaah, var det bare det?
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#35 MOVIE1000 14 år siden

#34 HAR DU IKKE KLIKKET PÅ LINKSENE :O
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#36 Antlion 14 år siden

Fin start. Jeg skal selv have genset filmen, men husker den som ganske hæderlig.

Skeloboy (33) skrev:
Indtil Cinema Paradiso i 1988 er der meget få italienske film, der er værd at nævne.

Du snakker forhåbentligt kun om 80erne, ikke? :)
Gravatar

#37 Skeloboy 14 år siden

#36 - Jojo. Slut-70'erne og til Cinema Paradiso. Det skal selvfølgelig ses i forhold til deres glorværdige historie.
Gravatar

#38 Skeloboy 14 år siden

Men det bliver formen...og der er imdb, amazon, anmeldelse, wiki og video-link til alle anmeldelser - med et par undtagelser, for når vi kommer længere frem, kunne jeg ikke finde alt til filmene...:)

Og det skal lige nævnes, at de første seks film har lige så mange stemmer til sammen som de sidste 18... :)
Gravatar

#39 Antlion 14 år siden

#38:

Du har trods alt ikke opsporet en film, der ikke engang er registreret på IMDb's database. :)
Gravatar

#40 Skeloboy 14 år siden

#39 - hehe, nej, det har jeg ikke. Det kan man ellers godt, hvis man køber de der 50 og 100 Movie Pack

Skriv ny kommentar: