Gravatar

#71 filmz-DocDoom 18 år siden

#70: Det er jo heldigvis ikke forbudt; snarere tværtimod :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#72 Benway 18 år siden

#68 Præcist. Interessant nok er mordet på astronauterne da også langt mindre grufuldt eller chokerende, end Bowmans relativt koldblodige likvidering af HAL.

Ellers er jeg fuldstændig enig i med de fleste her i tråden i, at det er en fantastisk scene. Et højdepunkt i en film, der er proppet af dem.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#73 filmz-DocDoom 18 år siden

#72: Jeg må gentage: Muligt at det er en af Kubricks pointer - og det er jo farligt at lægge sig ud med en 2001-ekspert som Benway - men jeg ser ikke, at Daves aflivning af HAL er specielt koldblodig. Den er en simpel betingelse for hans egen overlevelse. Forestil jer at befinde sig i et rumskib, hvor alle/mange livsvigtige funktioner er kontrolleret af en maskine, der lige har vist sig i stand til at dræbe, og som nu forsøger at sweet talk'e dig. Jeg kan dårligt forestille mig noget mere klaustofobisk og nervepirrende. Dave tør da heller ikke tage nogen chancer og har sin hjelm på (jeg er lidt i tvivl om der faktisk allerede ER trykfald i moderskibet pga hans egen indtrængen gennem slusen) da han bevæger sig mod HALs kukommelsescenter.
Gravatar

#74 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

I Am Legend - Jeg havde set frem til et spaendende remake af The Omega Man, men istedet er den ikke andet end et Will Smith one man show, da de ovrige karaktere er saa svage at man ikke interessere sig for dem. De "syge" mennesker bliver skildret som Zombier a la Redient Evil og var slet ikke skreammende, som i den gamle, hvor de var som en sekt/kult der ville tage over. Bevars den har da en til tider flot billedside, men jeg fandt den stadig en kende for kedelig.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#75 mr gaijin 18 år siden

#74 Skynd dig at se There Will Be Blood, Juno, Atonement, Charlie Wilson's War, American Gangster, Lars and the Real Girl, The Savages eller Sweeney Todd i stedet for ;)
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#76 filmz-Bruce 18 år siden

Der er meget ved "aflivningen", som jeg finder interessant. Det er jo desuden klimaks på, hvad vi så i Dawn of Man scenen, da "vi" lærte at bruge værktøjet. Nu har vi opfundet det ultimative værktøj, HAL, som mener han ikke har brug for os og derfor likviderer menneskerne én efter én.

HAL sætter Bowman skakmat i og med Bowman er udenfor rumstationen og HAL, verdens klogeste computer, dårligt gider spilde tid på ham. Bowman træder i karakter og viser mennesket endnu ikke har toppet intellektuelt. Opfindsomt og intuitivt finder han frem til en mulighed for at komme ind igen, som kun kan lade sig gøre ved at en sekvens af parametre får den rigtige udgang. En sekvens som HAL sikkert ikke har regnet sandsynligheden ud for. Det lykkes og HAL må nu ty til menneskelige overtalelsesmetoder, eftersom "han" har udspillet de teknologiske. Mand og maskine skiftevis bruger "hinandens" værktøj, men mennesket har mestret værktøjet længst og Bowman går beslutsomt til værks med at likvidere HAL med det mest uanselige af dem alle. Skruetrækkeren.

HAL slutter af med denne verden, ved at synge "Daisy Daisy" i et klip som er særdeles effektivt. Mand og maskine og alligevel særdeles følelsesmæssigt.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#77 Michael Andersen 18 år siden

Jeg synes nu ikke at Bowmans "reaktion" har en dyt med professionalisme eller menneskelighed at gøre, for i "2001" er alle menneskerne blevet iskolde og robotagtige. I "Dr. Strangelove" kan man f.eks. stadig opleve at de brokker sig på en menneskelig og hysterisk måde, men i "2001" kan jeg ikke se andet end at de totalt har overgivet sig. Så det er svært at se at Bowman skulle have en menneskelighed, da han flygter, og det at flugten går så langsomt, er bare med til at understrege at manden "sidder fast" og er blevet reduceret til en del af systemet. Det er først mod slutningen, at jeg ser noget, der kunne minde om en slags opmuntring for menneskeheden.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#78 filmz-DocDoom 18 år siden

#74:

1) Man kan dårligt betegne I Am Legend som en klassiker, da den knap har haft premiere.

2) Er det nødvendigt, at du også spoiler om en helt bio-aktuel blockbuster i denne, helt uvedkommende tråd? Én ting er, at du har gjort det det i anmeldelsestråden, hvor anmelderen også - som bemærket af undertegnede og andre - spoiler slemt, idet den tråd måske undgås af de mest spoiler-frygtende brugere, men en helt anden ting er at videreføre det til andre tråde, hvor det i øvrigt slet ikke er relevant? Lige et surt opstød fra en der har set meget frem til I Am Legend :-/

#76: Vel skrevet, bruce! Fandeme trist, at man ikke kan få løn her! :-)
Gravatar

#79 BN 18 år siden

#67:

Det er rigtigt, at han sveder og ånder tungt, mens han lukker HAL ned, hvilket også er meget menneskeligt. ... Men det jeg tænkte på, var nu mens han sidder UDENFOR moder-rumskibet i det lille, kuglerunde mini-rumskib. [url= hele scenen her[/url]
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#80 filmz-Bruce 18 år siden

#79 Jeg tror jeg kom, igen! Læg mærke til vinklerne Kubrick filmer i rummet og måden lyset falder på, som understøtter dramaet det det store og lille rumskib imellem. Også inde i cockpittet, lyset i Bowmans ansigt. Excellent! Og genial sekvens fra 9:20. Læg mærke til lyden, når "rummet lukkes ude". Langt foran sin tid!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: