Gravatar

#31 Confused101 19 år siden

#27 Det kan ret simpelt forklares ved alle mennesker dør på et tidspunkt, ligegyldig hvad race og kultur de er. Derfor er det i mine øjne ret naturligt at folker tænker i muligheder for at "komme igen" efter man er død.

#30 Græsk mytologi, oldtidens Egyptens, Sumeriesk og Aztekernes tro, hinduisme, Yoruba er et par andre eksempler på polytheisme.

Dog kan man iøvrigt diskutere om buddismen som sådan er en polytheistisk religion. Fordi ganske vist tror de der findes en race af højere væsener (devaer) end menneskeheden; men disse tilbedes ikke (kun anerkendes de findes) og lever iøvrigt under samme "regler" som menneskeracen, og mennesker kan blive genfødt som deva. Og devaer kan blive genfødt som menneske. Siden de som sådan ikke er guder, kan man diskutere om det er polytheisme, som råt oversat betyder "mange guder".
Gravatar

#32 jessup 19 år siden

Gængse forklaringer til hvorforfolk er religiøse i overskrifter: Religion giver forklaringer til de "de store spørgsmål", Religion giver trøst (feks. når tanken falder på ens egen dødelighed), Religion bibringer til social orden, Religion er en kognitiv illusion (man kunne sige: religiøse koncepter ikke er mulige at gendrive derfor vil gendrivelse være sværere end tro.)
This is just until June
Gravatar

#33 stefsims 19 år siden

Så er der frit valg på alle hylder: Godchecker.com
Find den/dem der passer dig bedst....
That movie has warped my fragile little mind.
Gravatar

#34 El vez 19 år siden

#30/31 Romersk og Nordisk mytologi også :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#35 gi-jones 19 år siden

Hvis man ser historisk på det, så udvikler alle religioner sig vel i efter et ret forudsigeligt mønster. De ældste religioner man kender er alle udsprunget af naturen, og har givet sig udslag i at man tilbad solen, vinden, jorden, havet og så videre. Disse begreber bliver så med tiden gjort mere abstrakte og personificerede og deraf kommer så de polytheistiske trosretninger hvor man typisk har guder med hver sit ekspertiseområde :)

På et tidspunkt bliver disse guder så slået sammen til én almægtig gud, og således opnår man et endnu højere abstraktionsniveau, hvor referencerne til de håndgribelige værdier er næsten helt skjult. Spørgsmålet er så hvad der kommer derefter. Mit bud er at troen flytter sig fra en ekstern, almægtig skabning til en tro på "det gode i mennesket" eller en form for indre værdier. Dette kan vel også betragtes som en form for atheisme.

Just my five cents.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#36 filmz-Le Samouraï 19 år siden

#31 - Naturligvis. Det interessante i den forbindelse er dog, at selve beskrivelserne (mundtlige overleveringer selvom som nedskrevne) af møder med afdøde er forholdsvis enslydende uanset kultur, hvorimod religioner - som du selv er inde på - er meget forskellige.

Det er først, når man kommer ind på begreber som ikke-menneskelige åndevæsner, "dæmoner" osv, der er mere forbundet med teologien, at beskrivelserne begynder at variere.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#37 davenport 19 år siden

Så har jeg fået fat i en uddriver. Han sagde at det ikke er sikkert, at han kan fange "ånden", fordi det ligger sig op af det samme som følelser. Nogle er aggresive af natur, andre er kærlige, det er det samme med ånder. Nogle fanger visse signaler, andre ikke.
Han tager 500,- hvis der er noget, og ikke andet end kørsel, hvis der ikke er noget.
Og så kommer han gratis efter en månede, og tjekker om alt er vel.
Det er da til at forholde sig til.

Jeg kender nogen der har brugt ham før, og det virkede, og han sagde nogel ting, som man ikke umiddelbart kunne vide om de tilstedeværende, så nu ser jeg hvad der sker.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: