Gravatar

#41 Spanner 21 år siden

Hele tanken bag The Matrix er netop, at man ikke kan være sikker på om den verden man lever i er den virkelige.

Iøvrigt mindede Sati's himmel til sidst mig en del om Vanilla Sky. Gad vide om det er en tilfældighed eller et nik dertil?
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#42 filmz-Crystalstar1200 21 år siden

Jeg ser Reloaded og Revolutions som en samlet film og forsættelse, for at bedre kunne bedømme opfølgning på den første film og så syntes jeg faktisk at begge film bliver bedre. Selvom jeg syntes, at flere af sidefigurerne godt kunne få lidt mere plads.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#43 filmz-Daniel_Logan 21 år siden

Neo er da et program.. Eller ville han ikke kunne blive optaget af The Source.. Dette peger også på matrix-in-matrix teorien.
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#44 dyg 21 år siden

#38 - Kommer også lige derfra, må give dig ret, den havde det lidt underligt.

#43 - Ja, han har i hvert fald en forbindelse med the source, som han først virkeligt indser sent i Revolutions.

Men alt i alt må jeg sige, at jeg er positivt overrasket over filmen. Efter at have læst så mange negative ting om den, troede jeg den ville falde helt igennem, men det gør den dog ikke.

Som flere siger, så er den krigs-sekvens aaaaalt for lang og intetsigende. Lidt for meget Braveheart over det (Capt. Mifune = William Wallace?).

Har også set mange kritisere den "sløve" start, men det var noget af det jeg bedst kunne lide. Efter den hektiske Reloaded, synes jeg det var rart, at den kom ned i et menneskeligt tempo igen.

Bedømmelse af de tre film ifølge mig:
The Matrix: 5 af 6 (En rigtig fed og nyskabende film)
The Matrix Reloaded: 2 af 6 (Alt for meget action, alt for lidt indhold)
The Matrix Revolutions: 4 af 6 (Endeligt noget mere indhold igen, og en tilpas mængde action, med undtagelse af Attack of the Sentinels scenen)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#45 filmz-Funkymonkey 21 år siden

Jeg kan stadig ikke se nogle klare indikationer mod matrix-i-matrix teorien

Hvorfor skulle Merv da havde slag?, det er jo ikke et must og hvorfor skulle Trinity nævne det?, de ved det jo begge da de begge var der
Jeg er dog enig i det virkede lidt underligt at skære tvillingerne af, men på den anden side var de overfladiske lige til at begynde med.
"Morpheus/Niobe/Lock?" erm hvis du ikke så dem i filmen, så.....

Programmer der passede maskiner og lignende i den virkelige verden, som stod overfor sletning(without purpose) kunne lave en aftale med Merv, for hvem Trainman arbejde for, han ville så transportere AI'en(programmet der skulle slettes) over i matrix, via hvad - vi må antage - var en kommunikationslink mellem matrix og "fysiske maskiner"

Ja der var kun 2 skibe tilbage, alle andre en Nebuchasomething, Logos og Hammer skulle stoppe maskinerne ved de surprise angreb som Bane/Smith saboterede med en EMP

Hvorfor skulle hun være den næste teh_one?

wrong, alle i de tidligere menneskebyer blev udslettet og Datidens teh_one skulle så vælge mennesker fra matrix der skulle sættes fri og bygge en by(ligesom Morpheus siger i den første; "i starten blev der født et menneske i matrix der havde evnen til at ændre alt, det var ham der satte os fri...blablabla.... vi tror du er ham genfødt) Så de har ingen anelse om der har været tidligere byer o.v.s.

nope, de tidligere gange blev de most til havregrød

Jeg kan stadig ikke se nogle stærke teorier for MIM hvis denne matrix eksisterer, så vil det jo sige den er perfekt fordi vi ikke ser glitches og ingen vågner op. Så hvad ville pointen være i at lave en krigshærget matrix hvori menneskeheden kæmper mod maskiner og befrier mennesker i en fejlbefængt matrix, hvis de bare kunne lave en perfekt kopi af nutidens verden?

se oppe

angående Neo's superkræfter og blindsyn, så ved jeg ikke helt om man skal betragte det som mumbo jumbo, symbolisme - blind messias eller som de selv siger, den kode han har liggende i hjernen gør det muligt at interface med maskinerne(vi kender og bruger jo ikke hjernen fuldt ud idag)

Den er lidt lang ude, men der er faktisk lidt hold i det du siger

Jeg tror ikke pigen er med i filmen for meget mere end indernes lille snak om maskiners evne til at føle "kærlighed"
Angående Neo's lille kollaps, så siger oraklet jo hvad der skete, han var simpelthen ikke klar, i den forstand at hans "bevidsthed/hjerne" ikke kunne klare/forstå omfanget af denne handling

Hvad er det LIGE Persephones kavalérgang har med MIM teorien at gøre?
for resten af teksten, se oppe

Jo han giver mening, han er den eneste mulighed for eksil, for programmer der styrer "fysiske" ting udenfor matrix

Vi kan jo gætte os til Merv modtager en tjeneste, ting, anything, mod at få datteren taget i eksil. Vi ved ikke præcist hvordan han gør det, vi har jo set masser af programmer med forskellige egenskaber, man kunne vel forestille sig han "åbner en port i firewallen" der adskiller dataen i matrix fra resten af maskinerne

Hvad mener du? det er jo hvad hans hjerne indeholder der vil blive optaget, som du nok ved kan der lagres en del information i den.
Så hvordan peger det mod MIM teorien
-----------------

Nu til min egen mening, en smule mere kortfattet og samlet, lad os starte med det gode; hvis du tager ind for at se action, så får du ifølge oddsne blæst din hat af. Man kan argumentere historien er lidt vag i 3'eren, men hvis man ser på 2'eren og 3'eren i en sammenhæng, så kan det vel retfærdiggøres ved 2'eren fik indledt den og 3'eren var the showdown.
personligt ligger jeg og vipper lidt med min mening om slutningen; blev den lavet halv-åbem pågrund af spin-offs? er det meingen vi nu skal/kunne diskutere, forestille og fantasere os til hvordan fremtiden vil blive?
Der er mange spørgsmål og nogle løse tråde, man kan så argumentere om det er for det bedste, her tænker jeg på nogle klagede over Reloaded samlede for mange løse tråde og afmystificerede det hele, mens ANDRE klagede over Reloaded havde for mange løse ender.

nåh /rant mere får i ikke for den 25 øre

PS: nåjah, i tilfælde af nogen skulle være i tvivl, jeg er lige kommet tilbage fra biografen og jeg havde en fed oplevelse med vennerne :)
#filmz.dk - irc.quakenet.org - IRC
Gravatar

#46 maniac 21 år siden

Tænkte på, hvad symboliserer banegården Neo er strandet på?
Mit bud er skærsilden, vente stedet før man bliver sendt i himlen eller helvede.
Der står jo "MOBIL AVE" på stenene på togstationen. MOBIL er et anagram for LIMBO, der som sagt er skærsilden, eller en dans med et kosteskaft ;o). Men kan dog ikke se hvad AVE kunne betyde i den sammenhæng...

Er der nogen der har et bud på hvad det gral-agtige tegn matrix-koden bliver til i introen, lige før det går over i den virkelige verden, symboliserer??
Gravatar

#47 filmz-Daniel_Logan 21 år siden

Limbo beryder da bare grænseland, et sted imellem to steder. Det passer selvf. satdig til din interesante fortolkning.
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#48 dyg 21 år siden

Lige da jeg så banegården tænkte jeg straks på jernbanen som floden Styx, Togføreren skulle så være Hades.

This river Styx served as a crossroads where the world of the living met the world of the dead.....
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#49 filmz-Kjellerup 21 år siden

Det der er der faktisk andre der også har lagt mærke til. Jeg læste engang i en "Matrix reloaded"-diskution, at "sorte" statistisk set var mere autoritets-fjendske en andre, hvorfor der så naturligvis var flere sorte der ikke accepterede "the Matrix"-verdenen, og derfor kunne "unplugges".
Gravatar

#50 filmz-Yasw 21 år siden

For mig står det efterhånden klart at mange fortolkninger er mulige, men for at filmen stadig skal være fed i mine øjne må jeg også tilslutte mig matrix-in-matrix teorien. Som andre også har sagt, så vil den anden teori med at Neo er en slags Messias med overnaturlige kræfter få det hele til at falde til jorden. Det er simpelthen for plat, og synes hellere om noget der giver logisk mening fremfor noget semi-religiøst.
Man må tænke på at det er maskiner der styrer det hele, og i sådan en verden synes jeg ikke rigtigt at en guddommelige Messias hører hjemme. Det vil ligesom ligge mere til maskinernes natur at der blot er tale om komplekse programmer der leger med hinanden, og Neo derfor også blot er en form for løsrevet program. Ligesom Oraklet og Smith også er programmer som har revet sig løs fra deres opgave, og bliver mere selvstændige. Det virker da relativt logisk at programmer kan finde på det siden de er på et sådant intelligensstadie.

Hvad der så måske ikke helt giver mening, er HVORFOR skulle maskinerne lave så meget besvær med at lave en matrix-in-matrix? Det virker da bare som unødvendigt overarbejde på en eller anden måde.
Iøvrigt er der også et eller andet der ikke helt holder med hele den ide at de har menneskemarker. Hvis de blot sår mennesker og fremstiller dem selv, hvorfor skulle disse maskineskabte menneske så være individuelle, være forskellige og enkelte har lyst til at bryde ud? De skal jo bare bruge energien, så vil en række totalt ens kloner da være ligeså godt.
Så selvom det meste i filmen hænger sammen, virker det for lidt ulogisk at maskinerne skulle gøre sig en masse ekstra besvær med at skabe sådan en verden.

Skriv ny kommentar: