Gravatar

#31 azathoth 21 år siden

#30: Hvis alle de mennesker der er i The Matrix dør, hvorfor siger arkitekten så at dem der ønsker at blive befriet, bliver befriet... der er jo ikke nogen tilbage!

Så skal det være de kommende generationer af børn, de får "høstet"... hmm... nok det han mener!
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#32 El vez 21 år siden

#30 Inderne siger jo at de er programmer.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#33 Patriarch 21 år siden

Som sagt... hvis ikke det er matrix i matrix... så sucker det virkelig! Mange spørgsmål besvares ved denne løsning... men er ét stort hul hvis ikke.. :(
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#34 CoreDex 21 år siden

#31 "Så skal det være de kommende generationer af børn, de får "høstet"... hmm... nok det han mener!"
Ja, det var dem jeg tænkte på.

#32 Ja, de siger de er programmer, men ikke om de er programmer i matricen, eller i den virkelige verden, maskiner i den virkelige verden er vel også styret af programmer.

#33 Hvilket hul? Giv venligst et eksempel.
Gravatar

#35 El vez 21 år siden

Matrix i en Matrix teorien holder synes jeg, omend det stadig gør Revolutions mangelfuld (Hvad skete der f.eks med Merovingian og ikke mindst Persephones HELT utrolige kavalérgang!?).

Teorien placerer også den lille pige i sammenhængen, som den nye The One, som kommer igennem fra den gamle Matrix til den nye, for at kunne vokse op og så kører møllen igen. Oraklet og Arkitekten er klar til at kunne fortsætte spillet, igen igen, sammen med en større gruppe frihedskæmpere. De folk som vil blive sat fri, kommer ind i den nye Matrix, som de tror er den rigtige verden, og så kan illusionerne fortsætte. For at maskinerne ikke bliver alt for pissed skal der jo være nogen hooked up - ellers ville krigen jo ikke stoppe.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#36 maniac 21 år siden

#35 Hvordan kan den næste "the One" være et program?? Hun er da så vidt jeg fik ud af filmen ikke et menneske, men blot et program.

#34 Alle menneskene kan da lige så godt være vågnet op efter at de har været besat, uden at have haft en idé om hvad der er foregået. De vågner jo godt nok alle op et tilfældigt sted, men jeg ser da intet der siger mig at de allesammen dør. Matrixen bliver instantant ændret tilbage til tilstanden før kampen og folk vågner og tror hvad de nu vil på grund af deres blackout. Hvem ved? Det ligger rimeligt åbent for egne konklusioner jo.

Mht. "matrix i matrix"-teorien, ja man ser jo åbenbart hvad man vil se. Jeg kan ikke se det.
Gravatar

#37 filmz-MartinNH 21 år siden

Jeg har lige været inde og se filmen, og jeg må sige at jeg da er positivt overrasket efter alle de dårlige anmeldelser der har været. Effekterne er storslåede! Helt klart det flottese man nogensinde har set på film.. star wars gå hjem og læg dig ;)

Hvad angår historien tror jeg på at alt hvad der sker i filmen hænger sammen og har et højere formål. Den lille pige er nok vigtigere for filmen end man umiddelbart tror, ligesom Neo har hun jo også evnen til at ændre på Matrix. Togføreren giver ikke mening medmindre Desert of the real rent faktisk blot er endnu en illusion.. og hvad med det "Loop" der står på toget togføreren springer forbi? Mon ikke det hentyder til at Neo i virkeligheden vender tilbage til the source som han skal og dermed udfylder The One's rolle og gør at kæden bare fortsætter?

Mange kritikere mener at der er for mange ubesvarede spørgsmål her ved slutningen af trilogien. Personligt syntes jeg ikke det gør noget da det netop giver stof til eftertanke.
Gravatar

#38 coolflash 21 år siden

Er næsten lige kommet hjem fra min første tur i Cinemaxx (Århus). Lækker nok biff - bortset fra jeg synes deres center-højtalere var lidt underlige (sad i sal 2 - andre der oplevede det samme?), resten af lyden var overdrevet lækker. Især hvor The Source brummer til Neo.

Efter de hårde anmeldelser var mine forventninger dalet betydeligt. Og jeg var ikke så naiv og tro på, at de ville overgå 1´eren. Det er umuligt imo. Jeg blev sgu positivt overrasket! Som #37 nævner var den visuelle side guddommelig. Sad med hjertet oppe i halsen under hele battle-scenen mellem Neo og Agent Smith.

Lige først en sjov lille detalje. "Mouse" fra 1´eren snakker på et tidspunkt om Tasty Weeds (tror jeg det staves). Næste gang i ser Revolutions, så prøv at lig mærke til de to reklame-bannere på vægen ved togbanen (ikke den hvor Neo vågner op, men den hvor Tog-gutten bliver jagtet - så vidt jeg husker) Den ene af reklamerne promoverer Tasty Weeds :D

Jeg er glad for at Revolutions lader os tilbage med nogle løse ender! Alt behøves/skal ikke at have en rationel forklaring. Har læst lidt af hvad i skriver i denne tråd, og det er som om de fleste glemmer den rent spirituelle dimension af universet, som er MINDST ligeså vigtig som alt det logisk-beviselige. Tro og viden har til alle tider stået som to modsætninger. Nogen kan bare ikke se udover videnskabelige beviser og det periodiske system. Andre forkaster evolutions-teorien til fordel for teorien om at Gud skabte alt. Begge dele er imo en snæversynet måde at betragte vores eksistens på. Prøv i stedet at se Matrix med en kombination af disse to størrelser. Det giver ligsom det hele mere tyngde. Det som jeg, bl.a. finder i Matrix-universet er netop en sammenkobling af de to modpoler.

Emsempel: Om Neo har forbindelse til The Source, kan ses på flere planer. Først om fremmest - hvad er The Source? Er det processoren i Arkitektens supercomputer hvor al data er lagret i en fjern ekstern "matrix-in-the-matrix-in-the-matrix-in-the-laptop-of-TheArchitects-bedroom-ting". Eller er det en kilde, hvis energi stammer fra et guddommeligt plan? Og - det er en fact at Neo har en forbindelse til The Source. Man kan så vælge at se det som man vil. HVIS man ser The Source som noget meta-fysisk, kan man opfatte det som at Neo har forbindelse til en spirituel energi, som så giver ham de omtalte vilde kræfter. Det åbner så nye tolknings-døre: Hvem er Arkitekten? "Skaberen" af The Matrix. I stedet for objektivt at konkludere "Ok. Et geni der har lavet et syrret computer-program" kan man også vælge en mere subjektiv synsvinkel - ordet "skaberen" kunne eksempelvis manifestere associationer om en hvis guddommelig personage. Han har mange ansigter, lige fra Gud til de mere eksotiske ikoner fra de asiatiske kulture til stammesamfundene i Afrika. Et ophøjet væsen, som har slået den første gnist...

Heh, hvad jeg i korte træk vil siger er, at Matrix-universet jonglerer med tro og viden - og alt hvad der ligger imellem, mikser det sammen og serverer det i en filmisk cocktail som vi mennesker så kan nyde - som vi behager! Matrix er ÅBEN for tolkning!! Der er ikke noget sandt og falsk. Og, heldigvis. Nyd at i ikke fik det hele serveret på et sølvfad. Grav i universet og riv til jeg hvad i finder brugbart. Fra buddhistisk reinkarnation, til Decarts. Fra spiritualitet til logisk bevisførelse. Fra "tro" til "viden" - og alt hvad der måtte ligge imellem... :)

Håber jeg kunne tilfører lidt krydderi til maden...
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#39 Patriarch 21 år siden

Det er muligt at det handler om noget guddomligt osv. Men det er nedtur. Det der var fedt i matrix var at på den ene side havde man den barske virkelighed... og på den anden havde man The Matrix hvor reglerne kunne bøjes... en fed kontrast og forklaring... Det at lave det til en ægte messhias med forbindelse til/guddommelighed fjerner efter min mening noget af den ægtehed og logiske mulighed som Matrix universet var. Synes bare det er fucked up... dont get me wrong.. jeg var underholdt, og skal da også have filmen. Men damn jeg synes det er syndt...

det var så cool i etteren at der var forklaring på alt... Orakler, telekinese, de-javu osv... det var jo i et Matrix... klart det kan lade sig gøre. Det er bare ikke en skid klart at det kan lade sig gøre i den virkeligheden... og det tager lidt af magien (så at sige) fra filmens verden, og gør den mindre appelerende.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#40 filmz-MartinNH 21 år siden

#39, rent faktisk ved vi jo heller ikke om Desert of the real er virkeligheden. Jeg syntes også at det er lidt for let hvis Neo rent faktisk har guddommelige kræfter. Hvad er meningen med Sati? Hvad bliver der af hendes forældre? Hvilken aftale er det de har lavet med Merovingan? Hvad laver de I togførerens verden? Hvordan kan togføreren, et program, transportere data fra den "virkelige" verden til Matrix? Syntes bare det taler for at desert er endnu et lag i matrix :)

Man må da sige at der er noget at spekulere over.. kan jo være vi får nogle flere svar når matrix online spillet kommer.

Skriv ny kommentar: