#4: Det er vist heller ikke helt rigtig. Det behøver, som jeg har lært det, på ingen måde at være et fast objektiv - en 200-500mm er f.eks et tele-objektiv der kan zoome. Er definationen ikke: Objektiver med længere brændvidde end diagonalen på det anvendte format?
Der findes ikke mange faste optikker mere, men jo, en fast teleoptik vil ikke kunne zoome - men idet den sættes på kamerahuset opstår effekten af zoom - man kommer tættere på objektet.
wiki definerer det som: Teleobjektiv eller i daglig tale bare tele er en betegnelse for objektiver med længere brændvidde end diagonalen på det anvendte format.
#1 filmz-Is 15 år siden
Er der nogen der kan forklare mig hvad teleobjektiv er? Jeg fandt noget på nettet om det, men det blev jeg ikke særlig klogere af. ;)
På forhånd tak
#2 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#3 b e c h 15 år siden
Zoom...
Det er en optik, som giver dig mulighed for at komme tættere på dit motiv - vel at mærke uden at du flytter dig =)
De fleste kalder det nok bare for zoom.
#4 filmz-Utyske 15 år siden
Nej, der er en ret stor forskel.
Et zoom-objektiv giver dig mulighed for at gøre hvad navnet siger: at zoome, altså variere hvor "tæt" du kan komme på det du vil tage billeder af.
Et tele-objektiv er derimod et fast objektiv, der blot giver mulighed for at tage billeder af noget der er langt væk.
#5 Tommy Kristensen 15 år siden
#6 filmz-Utyske 15 år siden
Mit indlæg er den definition jeg har lært fra de fotografer jeg har haft kontakt med.
#7 dyg 15 år siden
#8 b e c h 15 år siden
Der findes ikke mange faste optikker mere, men jo, en fast teleoptik vil ikke kunne zoome - men idet den sættes på kamerahuset opstår effekten af zoom - man kommer tættere på objektet.
#9 danschier.dk 15 år siden
Du havde ret, ser det ud til.
wiki definerer det som: Teleobjektiv eller i daglig tale bare tele er en betegnelse for objektiver med længere brændvidde end diagonalen på det anvendte format.
#10 Tommy Kristensen 15 år siden
Dansk Wiki om teleobjektiv
Tysk Wiki om teleobjektiv
Engelsk Wiki om teleobjektiv
og sidst en mindre gennemgang af objektiver - og en mere gennemgående med en god oversigt over brændvidder her