Gravatar

#1 filmz-Is 15 år siden

Hejsa :)

Er der nogen der kan forklare mig hvad teleobjektiv er? Jeg fandt noget på nettet om det, men det blev jeg ikke særlig klogere af. ;)

På forhånd tak
Gravatar

#2 elwood 15 år siden

Er det ikke hvis man er objektiv, men på lang afstand 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 b e c h 15 år siden

Zoom...

Det er en optik, som giver dig mulighed for at komme tættere på dit motiv - vel at mærke uden at du flytter dig =)

De fleste kalder det nok bare for zoom.
Gravatar

#4 filmz-Utyske 15 år siden

#3 -

Nej, der er en ret stor forskel.

Et zoom-objektiv giver dig mulighed for at gøre hvad navnet siger: at zoome, altså variere hvor "tæt" du kan komme på det du vil tage billeder af.

Et tele-objektiv er derimod et fast objektiv, der blot giver mulighed for at tage billeder af noget der er langt væk.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#5 Tommy Kristensen 15 år siden

#4: Det er vist heller ikke helt rigtig. Det behøver, som jeg har lært det, på ingen måde at være et fast objektiv - en 200-500mm er f.eks et tele-objektiv der kan zoome. Er definationen ikke: Objektiver med længere brændvidde end diagonalen på det anvendte format?
Gravatar

#6 filmz-Utyske 15 år siden

#5 -

Mit indlæg er den definition jeg har lært fra de fotografer jeg har haft kontakt med.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#7 dyg 15 år siden

Såvidt jeg ved kan begrebet Tele bruges til både zoom og faste objektiver.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#8 b e c h 15 år siden

Der findes ikke mange faste optikker mere, men jo, en fast teleoptik vil ikke kunne zoome - men idet den sættes på kamerahuset opstår effekten af zoom - man kommer tættere på objektet.
Gravatar

#9 danschier.dk 15 år siden

Du havde ret, ser det ud til.

wiki definerer det som: Teleobjektiv eller i daglig tale bare tele er en betegnelse for objektiver med længere brændvidde end diagonalen på det anvendte format.
Gravatar

#10 Tommy Kristensen 15 år siden

#6: Mine fotobøger og nedenstående links siger noget andet.

Dansk Wiki om teleobjektiv
Tysk Wiki om teleobjektiv
Engelsk Wiki om teleobjektiv

og sidst en mindre gennemgang af objektiver - og en mere gennemgående med en god oversigt over brændvidder her

Skriv ny kommentar: