#14 Sammenligningen er ikke så god for IMDb-listen er ikke et udtryk for kvalitet. Den viser bare hvad ufattelige mange og forskellige mennesker mener om filmene, og til det formål er listen uden sidestykke den mest suveræne, der findes.
#12"Men en Batman film som nummer 1 på IMDB, foran verdens største filmkunstværker af Hitchcock, Kubrick, Wilder, Fellini, Kurusawa osv?!?! Nope, det er simpelthen ikke muligt!"
Selvfølgelig er det muligt, for listen er ikke en kvalitetskonkurrence men en popularitetskonkurrence. Hvis en film ligger nummer 1 betyder det jo bare at filmen er mere populær end alle de andre. Kan man være i tvivl om at "The Dark Knight" er den absolut mest populære film for øjeblikket? I det henseende kan Hitchcock, Kubrick og alle vores andre kære venner i hvert fald godt gå hjem og lægge sig.
Nu spilles den gamle sang igen om imdbs top liste, som ærligt er trættende. Jeg har ærligt aldrig haft problemer med imdb og top 250 listen, som i øvrigt viser et godt udvalg af rigtig mange gode, OG kvalitets film. Selvfølgelig vil man altid være uenig med listen, men altså der er svagheder ved alle systemer. I bund og grund er det verdens største, og bedste hjemmeside om film, som altså ifølge mig viser et godt og bredt udsnit af film, som mange folk har stemt på - ergo er der tale om kvalitet.
Mon ikke du vil synes det samme efter The Dark Night, Bruce. Men det er da synd du påforhånd har dannet dig en mening og ikk virker synderlig åben.
Listen har iøvrigt mange kubricks film på, og alle dem i nævner, så det virker da dybt godnat at skrive, at listen ikke består af kvali-film. Og selvmodsigende.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Man kan nok kalde Bruce meget (host - Filmz' grand old man - host ;-), men at skrive, at han ikke er åben over for film svarer til, at man påstår, at han er aktivt medlem af det Radikale Venstre - ingen af tingene har hold i virkeligheden :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
#21 Jeg sammenligner dem netop, fordi jeg mener, den ene er udtryk for en real kvalitets vurdering, og den anden primært er udtryk for popularitet, hvilket du åbenbart lader til at være enig i.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Øh, jeg er ikke enig, Benway. Den lister du fremviser er selvfølgelig også stærk, og viser nogle tunge historiske værker, men det gør Imdb altså også, blot i større udvalg. Og af flere folk fordi hjemmesiden er så stor og kendt. Ergo er top 250 listen er solid liste, som har mange gode titler, selvom jeg da selvfølgelig, som alle andre, ville ønske mig andre titler på. Men sådan er systemet. Ingen kan lave det perfekt, og hvem skal i øvrigt være dommeren, der skal bestemme, hvad for nogle værker der er de bedste? På imdb er det alle der stemmer. Både fans, filmfolk og jeg ved ikke hvem.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Nu spilles den gamle sang igen om imdbs top liste, som ærligt er trættende.
Der er ikke noget som gamle travere, som holder til tidens tand!
Jeg har ærligt aldrig haft problemer med imdb og top 250 listen, som i øvrigt viser et godt udvalg af rigtig mange gode, OG kvalitets film.
Det har jeg heller ikke, blot man forstår at korrigere for IMDB's implicitte svagheder (de demografiske muligheder), hvilket ikke er svært, når man har arbejdet med værktøjet, samt tage værktøjet som en popularitetsguideline, fremfor en kvalitetsguideline.
Selvfølgelig vil man altid være uenig med listen, men altså der er svagheder ved alle systemer. I bund og grund er det verdens største, og bedste hjemmeside om film, som altså ifølge mig viser et godt og bredt udsnit af film, som mange folk har stemt på - ergo er der tale om kvalitet.
Nej det er der ikke. At 10 mio. køber Britney Spears album og 5.000 Mozarts 3. symfoni af et givent symfoniorkester, fortæller ikke noget om en kvalitetssammenhæng de to produkter imellem. Det fortæller mere om en given mainstream norm i samfundet. Kvalitet er ikke direkte målbart af et subjektivt audio/video indtryk, men et spørgsmål om smag, hvilket er grunden til, at vi bl.a. har forum'et her til at diskutere og skændes om vore tilbøjeligheder.
Mon ikke du vil synes det samme efter The Dark Night, Bruce. Men det er da synd du påforhånd har dannet dig en mening og ikk virker synderlig åben.
Jeg er ganske åben, men også realist efter at have set film gennem de sidste 40 år og i min bog, vil ingen superhelte film, uanset dennes uigendrivelige kvalitet have indhold og mening nok til at konkurrere med værker af instruktører, som jeg allerede har nævnt.
Der burde være en ekstra karakter i enhver skala forbeholdt de store mesterværker. Ingen tvivl om, at Batman vil kunne score top karakteren 6, men nogle 6'ere er og bliver 7'ere, når de sammenlignes med andre 6'ere. Batman vil kunne underholde helt uforligneligt, men en 7'er det bliver den aldrig!
Listen har iøvrigt mange kubricks film på, og alle dem i nævner, så det virker da dybt godnat at skrive, at listen ikke består af kvali-film. Og selvmodsigende.
Der er jo aldrig skrevet, at IMDB ikke indeholder kvalitetsfilm, men nu er der heller ikke Kubrick fanboys som stemmer 10 til hans film, allerede inden de har set filmen. Jeg har den kontroversielle mening, at folk som mener film som Dark Knight, sikkert bliver klogere med tiden, når de enten får udvidet deres horisont med flere film, eller tidens tand, gnaver i den karakter de tidligere har givet.
PS: Og jeg hader jer, som siger jeg er R'er eller SF'er ;) Jeg er partiløs for tiden!!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#21 Michael Andersen 17 år siden
#12 "Men en Batman film som nummer 1 på IMDB, foran verdens største filmkunstværker af Hitchcock, Kubrick, Wilder, Fellini, Kurusawa osv?!?! Nope, det er simpelthen ikke muligt!"
Selvfølgelig er det muligt, for listen er ikke en kvalitetskonkurrence men en popularitetskonkurrence. Hvis en film ligger nummer 1 betyder det jo bare at filmen er mere populær end alle de andre. Kan man være i tvivl om at "The Dark Knight" er den absolut mest populære film for øjeblikket? I det henseende kan Hitchcock, Kubrick og alle vores andre kære venner i hvert fald godt gå hjem og lægge sig.
#22 filmz-Bruce 17 år siden
...derfor også forstå, hvis den bliver nummer 1 på IMDB, al den stund, at filmen rammer et enormt publikum, som derfor stemmer filmen til tops.
I en ideel verden havde IMDB været udtryk for "fortjent" :)
#23 filmz-ab 17 år siden
#24 Yoda 17 år siden
#25 Benway 17 år siden
#26 Benway 17 år siden
#27 filmz-ab 17 år siden
#28 Michael Andersen 17 år siden
#29 filmz-ab 17 år siden
#30 filmz-Bruce 17 år siden
Der er ikke noget som gamle travere, som holder til tidens tand!
Jeg har ærligt aldrig haft problemer med imdb og top 250 listen, som i øvrigt viser et godt udvalg af rigtig mange gode, OG kvalitets film.
Det har jeg heller ikke, blot man forstår at korrigere for IMDB's implicitte svagheder (de demografiske muligheder), hvilket ikke er svært, når man har arbejdet med værktøjet, samt tage værktøjet som en popularitetsguideline, fremfor en kvalitetsguideline.
Selvfølgelig vil man altid være uenig med listen, men altså der er svagheder ved alle systemer. I bund og grund er det verdens største, og bedste hjemmeside om film, som altså ifølge mig viser et godt og bredt udsnit af film, som mange folk har stemt på - ergo er der tale om kvalitet.
Nej det er der ikke. At 10 mio. køber Britney Spears album og 5.000 Mozarts 3. symfoni af et givent symfoniorkester, fortæller ikke noget om en kvalitetssammenhæng de to produkter imellem. Det fortæller mere om en given mainstream norm i samfundet. Kvalitet er ikke direkte målbart af et subjektivt audio/video indtryk, men et spørgsmål om smag, hvilket er grunden til, at vi bl.a. har forum'et her til at diskutere og skændes om vore tilbøjeligheder.
Jeg er ganske åben, men også realist efter at have set film gennem de sidste 40 år og i min bog, vil ingen superhelte film, uanset dennes uigendrivelige kvalitet have indhold og mening nok til at konkurrere med værker af instruktører, som jeg allerede har nævnt.
Der burde være en ekstra karakter i enhver skala forbeholdt de store mesterværker. Ingen tvivl om, at Batman vil kunne score top karakteren 6, men nogle 6'ere er og bliver 7'ere, når de sammenlignes med andre 6'ere. Batman vil kunne underholde helt uforligneligt, men en 7'er det bliver den aldrig!
Der er jo aldrig skrevet, at IMDB ikke indeholder kvalitetsfilm, men nu er der heller ikke Kubrick fanboys som stemmer 10 til hans film, allerede inden de har set filmen. Jeg har den kontroversielle mening, at folk som mener film som Dark Knight, sikkert bliver klogere med tiden, når de enten får udvidet deres horisont med flere film, eller tidens tand, gnaver i den karakter de tidligere har givet.
PS: Og jeg hader jer, som siger jeg er R'er eller SF'er ;) Jeg er partiløs for tiden!!!