Gravatar

#41 filmz-Bruce 17 år siden

#34 Helt enig i, at superhelte genren er på rette spor. Ironman, Hellboy og nu Batman lover rigtig rigtig godt! Nolan er en prima instruktør, alle sejl er sat til med en fantastisk billedside med IMAX og eftersigende et kvalitets ensemble, som spiller upåklageligt og rygterne om den dystre historie, med overraskelser og moralske valg, gør da også, at jeg hungrer efter at få den set og sikkert vil gense den ofte på hjemmefronten.

Der vil ikke være noget til hinder i min bog for, at jeg ender med at give den 6/6 eller 10/10 og stemmer i med resten af koret og kalder den, den bedste superhelte film nogensinde. Jeg var sådan set også "oppe og ringe" over 3:10 To Yuma, men der er en åndelig føde, en X-faktor, som gør film langtidsholdbare i mesterværksklassen, som 2001, Lawrence of Arabia, De 7 Samuraier, Third Man, La Dolce Vita, Vertigo etc. har og det har jeg ikke fantasien til at tro, at en Batman indeholder, uagtet dens kvaliteter. Derfor tror jeg heller ikke, kritikerne nævner The Dark Knight med et ord om 50 år, når deres top lister skal skrives, mens Citizen Kane stadig vil være et film ikon at regne med.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#42 Michael Andersen 17 år siden

#41 Det kan sagtens være at du får ret med fremtiden (selvom de allerbedste af tegneserierne også har sådan en X-faktor), who knows? :) Jeg bliver bare lidt skeptisk, når nogen begynder at udtale sig om kvaliteterne af film de endnu ikke har set. Jeg mener, hvorfor så ikke hellere bruge tiden på at forudse næste uges rigtige Lotto-tal, så man kan tjene penge på sådan en evne? ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#43 filmz-Bruce 17 år siden

#42 Nu spår jeg jo ikke imod filmens kvaliteter, tværtimod, blot er jeg skeptisk om filmens mesterværks potentiale ud for min egen subjektive smag og den levner ikke The Dark Knight mange chancer for at kunne konkurrere med ovennævnte favoritter. Jeg ser ikke potentialet i en film om en superhelt, til at kunne give mig den "ud af kroppen oplevelse", som de allerbedste film jeg hidtil har set, har kunnet levere.

Men leveres der under actionlaget en historie, en symbolik og tilhørende skuespilspræstationer, som er uforglemmelige over tid, så skal jeg nok indrømme, at jeg har taget fejl. Så jeg er da spændt på, om Ledgers Jimmy Durante/James Cagney inspirerede Joker figur og Nolans plot og ensemblet i fællesskab kan skabe denne tilstand hos mig. Deri bunder min tvivl :)

Jeg køber altid lynlotto, for jeg er uvidende om sandsynligheds regning :)
Gravatar

#44 Benway 17 år siden

Jeg kan nu heller ikke se, hvorfor en superheltefilm principielt ikke skulle kunne være et mesterværk. For at citere Ebert: "A film is not about what it is about, but about how it is about it". F.eks. er "Jaws" i bund og grund blot en monsterfilm. Den er bare så fremragende udført, at den rækker ud over det, og bliver noget mere og større.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#45 Yoda 17 år siden

Kunne ikke være mere enig! Men nu er "Jaws" så også placeret ganske højt på min liste over over favoritfilm ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#46 filmz-Bruce 17 år siden

#44 Det kan en superheltefilm vel principielt også. Jeg har bare stadig tilgode at opleve det. Deraf min skepsis. Derfor kan jeg også godt lide Eberts ord, da film som Lawrence of Arabia, Third Man og 2001 netop udødeliggøres af "how it is about".

Men dette "how" er ikke lige sådan at ramme så det "blive hængende" for eftertiden at huske.
Gravatar

#47 Michael Andersen 17 år siden

#43 Du taler for at filmen kan blive en rigtig fed oplevelse, det er helt enig med dig i, men et citat som "Batman vil kunne underholde helt uforligneligt, men en 7'er det bliver den aldrig!" er jo også en meget direkte (spå)dom af filmens kvaliteter (eller mangel derpå), når du ikke har set den.

Forskellen på udråbe filmen til verdens bedste (som mange nærmest har gjort inden de har set den) og så ubeset at sige at den i hvert fald overhovedet ikke bliver det, er ikke særlig stor :)

#44 Helt enig.
Gravatar

#48 filmz-Bruce 17 år siden

#47 Forskellen på udråbe filmen til verdens bedste (som mange har gjort inden de har set den) og så ubeset at sige at den i hvert fald overhovedet ikke bliver det, er særlig ikke stor :)

Eftersom jeg baserer min fordom, på min egen smag, sammensat af egne erfaringer om hvilke film og ikke mindst "HVAD i film" som "ticker mig" til at gøre brug af en mesterværks etiket, så synes jeg absolut jeg er godt klædt på til at spå om filmens påvirknings potentiale på mig selv :) Og nej, det har jeg ikke fantasi til at tro, bliver i samme kategori som nogle af de film jeg tidligere har nævnt.
Gravatar

#49 Michael Andersen 17 år siden

#48 Okay, jeg er så vist mere en Fox Mulder-type og så er du Dana Scully :P ;)
Gravatar

#50 filmz-Bruce 17 år siden

#49 Du kan være Fox, så er jeg Hank Moody! :)

Skriv ny kommentar: