#30 Omvendt ville mange klassikere blive overset, da de ofte er dem der har få stemmer. Medmindre "nødvendige stemmer" dækker over et eller andet, jeg ikke lige kender til i IMDB regi?
Jeg har set The Shawshank Redemption tre gange, og den er simpelthen ikke noget specielt. Den minder altså meget om mange andre fængsels-film, og det er filmens store minus.
Ja, jeg ved godt, at alt afhænger af øjnene, der ser o.s.v., men jeg må nu alligevel sige, at jeg er temmelig målløs!
Jeg bryder mig ikke om fængsels-film og kommer heller aldrig til det - bl.a. fordi denne type film altid "minder ... meget om" hinanden. Jeg så den derfor kun, fordi en i familien anbefalede den varmt.
"Shawshank Redemption" er så meget andet og mere end blot en fængsels-film. Den bekymrer sig ikke om at være realistisk, men er først og fremmest et moderne eventyr om menneskers friheds-længsel og håb om noget bedre. De sidste 30 minutters er nogle af mest overraskende, forløsende, jubelvækkende og logiske (i forhold til alt hvad der hidtil er sket) i filmhistorien.
Alt går op i en højere enhed.
Filmen svæver med sin helt unikke stemning helt opppe under skyerne, perfekt illustreret i scenen med de to italienske sopraner,
den underfundigt smilende Andy og hundredvis af lyttende fanger,
samt i øl-scenen på taget.
Netop Andy's
passivitet og samarbejdsvilje i forhold til fængsels-personalet er med til at gøre de sidste 30 minutter til en sand bombe.
Filmen styrke ligger IKKE - som i næsten alle andre fængsels-film - i nogle barske fangers rå muskelstyrke, og problemerne løses ikke
ved knytnæver, våben og overmanding af fangevogterne, men derimod med bureakratiske tricks, snedig udnyttelse af egen uddannelse og en engle-agtig tålmodighed.
Andre fængsels-film ville have vist nogle af den gennemførte voldtægter af Andy Dufresne, men i "Shawshank Redemption" bakker kameraet ud af lokalet og lader Morgen Freeman's fortællerstemme kommenterer, at
Andy ikke altid undgik disse overgreb og mishandlinger.
Andre fængsels-film plejer at lade
flugtforsøg være et FÆLLES projekt for en håndfuld fanger, ligesom vi som publikum plejer at blive indviet i planlægningen af flugten, idet spændingsmomentet som en næsten ufravigelig regel plejer at ligge i, om planen mon lykkes.
Sådan er det ikke i "Shawshank Redemption".
Og her er heller ikke nogen spændende
slagsmål og heller ikke et endeligt voldeligt opgør mellem hovedpersonen og hans plageånder: det være sig de to homoseksuelle voldtægtmænd, den voldelige leder af fængselsbetjentene eller fængselsinspektøren - nej, det hele klares på andre, mere snedige måder.
Så "Shawshank Redemption" skiller sig i den grad ud, hvad enten man nu kan lide filmen eller ej.
Pjat. Shawshank Redemption er blot endnu en blind mainstream-hyldest til troen på, at man kan, hvad man vil, og at de gode ultimativt vinder over de onde. Den er udmærket skruet sammen, javel, men heller ikke mere. For en film, der primært lever af dramaet, så er det forbavsende, hvor flade og stereotypiske alle figurerne er. Der er *intet* som helst nyt eller på nogen måde overraskende i den.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
#29 Rimelig enig. Kunne nok finde plads til Schindlers List et sted nærmere bunden. The Pianist er langt bedre. Og den første Fellowship of the Ring vægter jeg nok lidt højere omkring de 100, mens efterfølgerne ikke når samme højder. Men du har da ret. Why so serious, når man har en liste som denne.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#34 God liste, og bedre end IMDB på et vist plan, selvom jeg er bestemt heller ikke enig med dén - andet end ud fra et filmhistorisk perspektiv. En ting er om film er vigtige og inflydelsesrige, noget andet er om de i realiteten er fantastisk gode film.
#35 Jeg er nu ret sikker på at de kritikere, der stemte filmene ind på listen mente, at de var fantastisk gode. Jeg er tilbøjelig til at være enig med dem for i hvert fald langt de fleste films vedkommende.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#36 Ja, der må jeg følge trop. Jeg har sjældent, om aldrig, set en bedre liste. Jeg forstår 20 af de første 25 på listen, er enig i mange af dem og de sidste 5 har jeg, med skam i sindet, ikke set endnu.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
'Lord of the Rings - Extended Trilogy' burde have indtaget en samlet førsteplads. Derudover har jeg svært ved at udpege andenpladsen, tredjepladsen o.s.v.
Dog kan jeg slå fast, at i min bog hører hverken "Shawshank Redemption" eller "Godfather" til de tre bedste film i verden.
Det er uden tvivl den mest politisk korrekte liste jeg har set, hvor mange af de store filmhistoriske værker bliver hyldet. Men som så mange andre på sådan en type liste, bærer den mildest talt meget præg af repræsentere filmhistorisk vigtige film, med "Blade Runner" som den nyeste, fremfor at sprede sig. De fleste er skam gode film, ingen tvivl om det. Jeg mangler dog at se otte film ud fra top 100, men mener stadig den kunne være bedre (og langt bredere) repræsenteret.
Ifg. den liste er der ingen top 100 film efter 1982 - ah come on. Det er en "scholar list" af rang, man skulle tro Peter Scheperlin havde skrevet den.
Der er jo en liste via konsensus, og for alle kunstformer er det jo tilfældet, at vi med tiden får et mere klart billede af hvilken værker, der er klassikerne. Der kommer utvivlsomt flere moderne film med efterhånden, men til den tid er de så ikke helt så moderne mere. Der er manges smag, der er inde over, så selvfølgelig rammer den ikke lige præcis din personlige opfattelse af, hvilke der er de bedste, og det er jo heller ikke meningen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#31 dolphinfriendly 17 år siden
#32 BN 17 år siden
Ja, jeg ved godt, at alt afhænger af øjnene, der ser o.s.v., men jeg må nu alligevel sige, at jeg er temmelig målløs!
Jeg bryder mig ikke om fængsels-film og kommer heller aldrig til det - bl.a. fordi denne type film altid "minder ... meget om" hinanden. Jeg så den derfor kun, fordi en i familien anbefalede den varmt.
"Shawshank Redemption" er så meget andet og mere end blot en fængsels-film. Den bekymrer sig ikke om at være realistisk, men er først og fremmest et moderne eventyr om menneskers friheds-længsel og håb om noget bedre. De sidste 30 minutters er nogle af mest overraskende, forløsende, jubelvækkende og logiske (i forhold til alt hvad der hidtil er sket) i filmhistorien.
Filmen svæver med sin helt unikke stemning helt opppe under skyerne, perfekt illustreret i scenen med de to italienske sopraner,
Netop Andy's
Filmen styrke ligger IKKE - som i næsten alle andre fængsels-film - i nogle barske fangers rå muskelstyrke, og problemerne løses ikke
Andre fængsels-film ville have vist nogle af den gennemførte voldtægter af Andy Dufresne, men i "Shawshank Redemption" bakker kameraet ud af lokalet og lader Morgen Freeman's fortællerstemme kommenterer, at
Andre fængsels-film plejer at lade
Og her er heller ikke nogen spændende
Så "Shawshank Redemption" skiller sig i den grad ud, hvad enten man nu kan lide filmen eller ej.
#33 filmz-Le Samouraï 17 år siden
#34 filmz-Bruce 17 år siden
#35 dolphinfriendly 17 år siden
#36 Benway 17 år siden
#37 filmz-Bruce 17 år siden
#38 BN 17 år siden
Dog kan jeg slå fast, at i min bog hører hverken "Shawshank Redemption" eller "Godfather" til de tre bedste film i verden.
#39 dolphinfriendly 17 år siden
Det er uden tvivl den mest politisk korrekte liste jeg har set, hvor mange af de store filmhistoriske værker bliver hyldet. Men som så mange andre på sådan en type liste, bærer den mildest talt meget præg af repræsentere filmhistorisk vigtige film, med "Blade Runner" som den nyeste, fremfor at sprede sig. De fleste er skam gode film, ingen tvivl om det. Jeg mangler dog at se otte film ud fra top 100, men mener stadig den kunne være bedre (og langt bredere) repræsenteret.
Ifg. den liste er der ingen top 100 film efter 1982 - ah come on. Det er en "scholar list" af rang, man skulle tro Peter Scheperlin havde skrevet den.
#40 Benway 17 år siden
Der er jo en liste via konsensus, og for alle kunstformer er det jo tilfældet, at vi med tiden får et mere klart billede af hvilken værker, der er klassikerne. Der kommer utvivlsomt flere moderne film med efterhånden, men til den tid er de så ikke helt så moderne mere. Der er manges smag, der er inde over, så selvfølgelig rammer den ikke lige præcis din personlige opfattelse af, hvilke der er de bedste, og det er jo heller ikke meningen.