Gravatar

#151 wimmie 14 år siden

Pan's labyrinth....ringe? :-O
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#152 Lord Beef Jerky 14 år siden

Highland Park battler nu Narniabæver i at have den mest kontroversielle og provokerende mening!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#153 Highland Park 14 år siden

#151: Ja. De forskellige virkeligheds- og uvirkelighedsplaner hænger ikke ordentlig sammen (de er uden reel forbindelse), og jeg blev ikke følelsesmæssigt engageret i fortællingen (som tilmed er befolket af todimensionale papfigurer). Det er ikke andet end spil for galleriet og opfindsomhed uden omtanke.

#152: Haha, jeg er... øhm... dybt beæret... tror jeg nok. :/
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#154 wimmie 14 år siden

Er meget uenig men vil da gerne høre hvorfor du ikke mener det hænger sammen?
Gravatar

#155 evermind 14 år siden

Highland Park: Først var Watchmen middelmådig, og nu er Pan's Labyrinth decideret ringe ...?! :-O

Kom nu, sig noget, der kan få mig til at forstå, at det bare er en ond joke eller niv mig i armen, så jeg kan vågne op!! Du er sgu en af de gutter herfra, jeg gerne vil møde en dag, men jeg bliver mere og mere ræd for, vi ikke kan nå til enighed om at se en film sammen ... :'(
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#156 Skeloboy 14 år siden

#153 - men det hænger jo netop sammen. På flere niveauer...for det første er der overlap mellem de to virkeligheder, for det andet hænger Ofelias virkelighed sammen med morens helbred.

Highland Park (153) skrev:
som tilmed er befolket af todimensionale papfigurer

Den må du så lige forklare nærmere...for det første hænger det ikke sammen med, at du synes han er visuelt god, for det andet, så er faunen og Pale Man spiller af rigtige skuespillere.
Gravatar

#157 Highland Park 14 år siden

#154: Ja, jeg er godt klar over, at jeg tilhører mindretallet, der mener det.
En længere forklaring ville kræve, at jeg genså filmen, og det kunne jeg ikke drømme om, men jeg skal da forsøge kort at redegøre for, hvad jeg mener med, at det ikke hænger sammen.

Først får du lige et kort indlæg, jeg i sin tid skrev i "The Devil's Backbone"-tråden. Jeg er stadig af samme holdning:
Mig skrev:
Må i høj grad erklære mig meget enig med anmelderen (pånær hvad angår "Pans labyrinth" - en ligegyldig, ujævn og uvedkommende vrøvlehistorie, der overhovedet ikke formåede at engagere mig følelsesmæssigt). Denne film er ganske enkelt ufatteligt ujævn og dårligt fortalt. Jeg kedede mig bravt undervejs. Eneste interessante aspekt var den ueksploderede bombe på midten af gårdspladsen. Ligesom "Pans labyrint" er der tale om en teknisk veludført film, der dog lider gevaldigt under mangel på sjæl, helstøbt dramaturgi og atmosfære samt følelsesmæssigt engagement. Bundkarakter herfra.

Som sagt synes jeg ikke, at der er nogen reel forbindelse mellem de forskellige virkeligheds- og uvirkelighedsplaner i "Pans labyrint". Her kunne Del Toro lære meget af Burtons "Big Fish", hvor legen med de forskellige lag i fortællingen eksekveres på fornemste vis, og den kryptiske kabale, om man så må sige, går op i sidste ende. Det er ikke et krav hos mig, at det skal gå op i sidste ende, men det skal i det mindste føles/fornemmes/opleves sådan. I "Big Fish"
optræder elementer fra faderens fantasifulde fortællinger i den virkelige verden og omvendt.

I "Pans labyrint" oplever jeg de fleste (hvis ikke ligefrem alle) af hændelserne relateret til førnævnte vekslen mellem planer som urelaterede og tilfældige. De overlapper ikke hinanden, hverken åbenlyst eller i det skjulte, og de belyser ikke hinandens indhold (den for det enkelte plan aktuelle fortælling).
Gravatar

#158 Highland Park 14 år siden

evermind (155) skrev:
Highland Park: Først var Watchmen middelmådig, og nu er Pan's Labyrinth decideret ringe ...?! :-O

Kom nu, sig noget, der kan få mig til at forstå, at det bare er en ond joke eller niv mig i armen, så jeg kan vågne op!! Du er sgu en af de gutter herfra, jeg gerne vil møde en dag, men jeg bliver mere og mere ræd for, vi ikke kan nå til enighed om at se en film sammen ... :'(

Vi har vel hver vores smag min gode mand. :)
Det glæder mig da, at du og så mange andre nyder de to film. Det har jeg skam ikke ondt i røven over. Men det ændrer ikke på, at jeg ikke deler jeres oplevelse.

(Og du har faktisk mødt mig, men det er en helt anden - og forfærdeligt trist - historie...)
Gravatar

#159 wimmie 14 år siden

Men ville det ikke være mærkeligt hvis de overnaturlige væsener fra pigens fantasi overlappede og viste sig for de andre? Så var det jo ikke længere hendes verden...
Gravatar

#160 Highland Park 14 år siden

Skeloboy (156) skrev:
#153 - men det hænger jo netop sammen. På flere niveauer...for det første er der overlap mellem de to virkeligheder, for det andet hænger Ofelias virkelighed sammen med morens helbred.

Sådan oplever jeg det altså ikke. For mig er det netop ikke synliggjort, hvad de to virkeligheder skulle have med hinanden at gøre. Og det klassiske argument med at hun flygter ind i en fantasiverden er for letkøbt. Hvis det skal fungere, skal jeg også fornemme (om det så blot er på abstraktionsniveau), hvad de har med hinanden at gøre, og det gjorde jeg ikke.

Skeloboy (156) skrev:
Den må du så lige forklare nærmere...for det første hænger det ikke sammen med, at du synes han er visuelt god, for det andet, så er faunen og Pale Man spiller af rigtige skuespillere.

En instruktør kan da sagtens være visuelt begavet uden at være i stand til at skabe overbevisende karakterer af kød og blod.

Skriv ny kommentar: