Gravatar

#21 Lord Beef Jerky 14 år siden

#20 Jeg ville bestemt sige færrest i 2'eren. 1'eren har en meget pinlig Anakin Skywalker.. det har 2'eren og 3'eren også, men den møgunge overgår alt, næsten da for den har også en pinlig Jar Jar Binks. Fjern de to elementer, og filmen er egentlig glimrende. Introduktionen til droid hæren, Darth Maul i lyssværdsduel, og rumkampene samt droidkampene til sidst (minus Jar Jar der meget gerne vil ødelægge hele stemningen her) udgør klassisk Star Wars med den helt rigtige stemning. Selv pod-racet er da forholdsvist intenst. Desværre trækker de to forstyrrende elementer meget ned. 2'eren har ikke rigtigt noget kørende for sig. Yoda som hoppebold er dog fascinerende de første par gange, men resten af filmen er unødvendigt kompliceret og selve kampene (især i droidfabrikken og arenaen til sidst) minder mest om et dissideret ringe computerspil. 3'eren er dog klassisk SW. Efter en start der mest minder om stemningen i de to forrige kapitler (dog ganske underholdende og flot), begynder det dystre sammensat med en masse cheesy one-liners. Meget undervurderet film i mine øjne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#22 Skeloboy 14 år siden

Tjo...jeg har haft alle på VHS-bånd, og kun købt SW4-6 på DVD, og har egentlig ikke planer om at købe eller se 1-3 igen...:)...måske 3'eren, den har jeg kun set 1 gang, så skal lige se den igen, før jeg virkelig kan danne mig en mening
Gravatar

#23 filmzkim 14 år siden

Haha, læste SW som Saw, og blev panikslagen et øjeblik!
Gravatar

#24 BN 14 år siden

Lord Beef Jerky (19) skrev:
FANTASTISK FILM!

SW V - 6/6
SW IV - 6/6
SW VI - 5/6
SW III - 5/6
SW I - 3/6
SW II - 2/6

Sådan ville jeg nok placere dem.


Ingen tvivl om, at SW V er den bedste af de tre gamle. Hos mig ser rangeringen sådan her ud:

1) SW III
2) SW II
3) SW V
4) SW I
5) SW VI
6) SW IV

Og med hensyn til bedømmelsen af hver enkelt film, så vil jeg på en dag hvor jeg er i overmåde kritisk humør give følgende karakterer:

SW I - 5/6 (hvad der trækker ned: nok er det spændende at følge hovedpersonerne, men filmen etablerer ikke i tilstrækkelig grad en følelsesmæssig forbindelse til dem)

SW II - 6/6 (perfekt film - det klæder i den grad SW-universet, at der er en person, der kritiserer og stiller spørgsmålstegn ved jedi-riddernes kodeks, og som har et ligeså fejlbarligt og modsætningsfyldt indre som virkelige mennesker)

SW III - 6/6 (perfekt film - det meste onde, dystre, mørke og tragiske kapitel i SW-sagaen, den ene helt eminente scene efter den anden; og de sidste 70 minutter hvor Darth Sidious og hans nye håndlanger etablerer det kejserlige diktatur, er nogle af de bedste i filmhistorien)

SW IV - 5/6 (hvad der trækker ned: den lette tone gør, at filmen mangler den emotionelle slagkraft, som f.eks. efterfølgeren SW V har, og stylingen (hos visse officerer og oprørsfolk) + fremstillingen af teknologien er i visse tilfælde meget tidstypisk (læs: 1970-agtig), modsat de fem andre SW-film)

SW V - 6/6 (perfekt film: her etableres den nødvendige følelsesmæssige forbindelse til personerne, og forgængerens lette tone er borte til fordel for en mere mørk og melankolsk stemning, hvilket på en dag med et MINDRE kritisk humør med til at trække SW IV op til samme karakter (altså 6/6), fordi man ved gensynet med denne ved, hvad der venter i SW V)

SW VI - 5/6 (hvad der trækker ned: den lange, omstændelige opstart, og så det at 2/3 af filmen har en alt for let tone med tanke på den mere alvorlige SW V ... kontinuiteten reddes dog af samtlige scener med Luke, Yoda og Obi-Wan og Luke, Vader og kejseren, samt af scenen hvor Han Solo går ud til Leia lige efter at hun har fået en særlig oplysning fra Luke)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#25 Skeloboy 14 år siden

Hehe...meeeen, nu skal det jo ikke være en SW tråd det her:)
Gravatar

#26 MMB 14 år siden

#25

Kør bare løs indtil jeg kommer med den næste film i morgen. :P

Det er jo bare et spørgsmål om tid før, der kommer en Star Wars fan og sabler #24 ned for at sige, at Star Wars 2 og 3 er de bedste.
Gravatar

#27 dyg 14 år siden

#26 - Jeg tror efterhånden folk har givet op :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#28 MMB 14 år siden

#26

Så kan jeg næsten regne ud, at det ikke er første gang, at det her emne er oppe. :)
Gravatar

#29 dyg 14 år siden

Det er korrekt, og det er helt sikkert heller ikke sidste gang :) Star Wars er trods alt et ømt emne for mange.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#30 MOVIE1000 14 år siden

#23 hvis du ikke havde skrevet det havde jeg stadig troet det var Saw de snakkede om :(

Min SW top 6

1. IV
2. III
3. I
4. VI
5. V
6. II
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: