Gravatar

#1 MMB 14 år siden

Inspireret af alle de andre toplister, kommer mit bud på en top 24 over de bedste film nogensinde.

I modsætning til så mange herinde, er jeg relativ ny i hele filmverdenen, så I vil ikke se mange japanske og europæiske film på listen. Min liste vil i det hele taget være ret mainstream, uden at der går alt for meget popcorn-film i den.

Der vil komme en ny film på hver eneste dag startende fra i morgen, så min liste kommer til at fungere ligesom en julekalender (og hvilken en).

Min liste vil som sagt have nogle mangler, da det er begrænset hvor mange mesterværker, jeg har set, og jeg har lige erhvervet mig nogle film, der sikkert ville ramme listen, men jeg ikke har fået set endnu. Det må i bære over med. Jeg ville trods alt lave min julekalender edition. :P

Nå, det blev en lang smøre. Glæd jer!
Gravatar

#2 wimmie 14 år siden

Cool form for julekalender :D
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3 Lord Beef Jerky 14 år siden

Julekalender edition eh? Jeg forventer at hver enkelt film får en kommentar med, hvor den på en eller anden måde sammenlignes med noget i julen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#4 MMB 14 år siden

Så blev det d. 1 december.

Nummer 24 - The Straight Story - 1999
The Straight Story er langt fra en typisk David Lynch film, da den på ingen måde er så kryptisk som de fleste af hans andre film.

The Straight Story handler om en gammel mand i 70'erne, der beslutter sig for at besøge sin gamle bror, da han har fået et slagtilfælde. Alvin Straight, der bliver spillet af Richard Farnsworth, beslutter at rejse hen til sin bror på en havetraktor. Igennem filmen følger man hans rejse på over 500 km, hvor han møder nye mennesker, oplever det fantastiske landskab og funderer over sit liv.

Filmen er fuldstændig blottet for vold og action, derimod foregår den i et stille og roligt tempo, der giver seeren god til til at nyde hver en enkelt bid. The Straight Story er en sentimental film, dog uden at det bliver alt for sukkersødt.

Det er en film, som jeg tror de fleste vil sætte pris på, da historien er utrolig rørende. Historien går mildest talt lige i hjertet på en. Så hvis I ikke har set den, så gør jer selv den tjeneste at gøre det.

Richard Farnsworth fik også en fortjant Oscar nominering, og han har stadig rekorden for at være den ældste, der har fået en Oscar nominering.

Jeg ejer desværre ikke selv filmen, da den ikke fås på DVD med danske undertekster. :( Dog regner jeg med at købe den uden snart, og hvis en af jer har filmen til salg, er jeg mere end interesseret i at købe den!

Gravatar

#5 Highland Park 14 år siden

#4: Hvorfor køber du den ikke bare her?:
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/5160266/The-Straigh...

Det er et lille vidunder af en film, som jeg står mit hjerte meget nær. Jeg genså den faktisk for en uges tid siden. Sissy Spacek fortjener også at blive fremhævet for sin rolle som Alvins datter Rose. Hun spiller skønt og formår at give liv, sjæl, varme og humor til en karakter, der i andres hænder let kunne være endt som en fjollet karikatur.

Det er en pragtfuld film at starte december måned med. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#6 Lord Beef Jerky 14 år siden

Fin film ja, en noget atypisk road movie selvom den har alle de typiske elementer.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7 Highland Park 14 år siden

#6: Men det undrer mig stadig, at man har valgt at
bruge et nærbillede, der er ude af fokus i scenen med præsten.

Det ser bare ikke godt ud. :(
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 Lord Beef Jerky 14 år siden

#7 Det er sateme længe siden jeg har set den, så den scene kan jeg sgu ikke huske... men kender jeg Lynch ret, har han uden tvivl en mening med det, som han aldrig afslører =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#9 Highland Park 14 år siden

#8: Jeg tvivler meget på det, hvad den indstilling angår (selv om det er ikke er til at vide - Lynch er jo en udspekuleret rad). Jeg tror, at det skyldes en uopmærksom focus puller. Jeg har lært at leve med det, men det skærer altså stadig i øjnene...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#10 MOVIE1000 14 år siden

det var meningen at min også skulle være en form for julekalender men da den voksede sig til 150 kunne jeg ikke nå at se dem i julen, men tilgengæld havde jeg det sidste år bare med en top 50.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: