Gravatar

#31 Kisbye 12 år siden

Som det vist også er blevet skrevet, så er der ikke nogen mennesker der anser sig selv for onde. De fleste mennesker kan begå onde gerninger, men så er det ofte fordi man mener det er nødvendigt i en højere sags tjeneste.

Jeg kan anbefale Torben Jørgensens bog "Stiftelsen - Bødlerne fra Aktion Reinhardt." I bogen forsøger forfatteren at finde svar på hvad der kan få almindelige mennesker til at begå onde handlinger med udgangspunkt i Eutanasi mordene og Aktion Reinhardt dødslejerne under anden verdenskrig. Konklusionen er at det ville de fleste af os nok være i stand til under de rette betingelser.
http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/stift...
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#32 Patriarch 12 år siden

gi-jones (30) skrev:
Ikke helt sikker på at jeg er med her. Min pointe er vel nærmest at man aldrig kan sige noget 100% objektivt om det. Tror jeg... Det er ved at blive sent :-)

Men godt vil vel altid være relativt til ondt. Det er nemt nok at blive enige om at stening er forkert. Selv dem der deltager i det vil jeg tro for det meste er dybt hjernevaskede eller har andre kæmpestore problemer. Men som du siger er det ude i gråzonerne at det begynder at blive tricky. Er det ondt af Iran, at de vil have atomvåben?

Jeg var spasser træt. Jeg skrev subjektivt, men mente objektivt. :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#33 Patriarch 12 år siden

Jeg komtil at tænke på et relateret spørgsmål i morges.

Kan man objektivt sige at nogen opdrager deres børn dårligt? Er forældrene fra Brønderslevsagen dårlige forældre? Eller er det blot en subjektiv vurdering hvor deres mening er lige så gyldig som min?

Nå, men det kunne være vi bare skal være enige om at være uenige - det er for opfattende at gøre på skrift. Vi må tage den face-to-face til næste komsammen :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#34 gi-jones 12 år siden

For mig er det her en meget filosofisk diskussion. Jeg tror ikke på Gud, eller en "højere dommer" af nogen art, og derfor dømmes vi efter de standarder vi selv sætter. Jeg tror med andre ord ikke at universet skeldner mellem rigtigt og forkert, og derfor er vi jo selv nød til at stille definitionerne op. Op og Ned er derimod klart defineret af universet om du vil, og selv hvis vi beslutter os for ikke at overholde tyngdeloven ændrer det nok ikke på meget.

Men i en praktisk forstand tror jeg helt klar på rigtigt og forkert. Basically så mener jeg vel bare at mine definitioner er mere rigtige end dem der måtte være uenige.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#35 Riqon 12 år siden

Jeg tror, debatten er slut for mit vedkommende.

gi-jones (34) skrev:
For mig er det her en meget filosofisk diskussion. Jeg tror ikke på Gud, eller en "højere dommer" af nogen art, og derfor dømmes vi efter de standarder vi selv sætter.

Præcis. ;)
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: