Gravatar

#21 Driver 10 år siden

Jeg synes, han er for gammel til dem. Det lader til, at HBO blot har fokuseret på at finde pæne kvindelige skuespillere, der ikke mindst vil vise bare bryster. Det er letkøbt, men typisk HBO.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#22 wiseguy 10 år siden

Fuuuuck! finale afsnittet var nervepirrende og spændende!!

Samlet karakter for serien 5,5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#23 Rust Cohle 10 år siden

Klasse HBO. Måske bedste mini serie ever.
I think it's safe to say, that nobody here is gonna be splitting the atom, Marty!
Gravatar

#24 Pécuchet 10 år siden

Carcosa var tilpas ubehagelig at overvære, men hold da kæft, det var en kvalmende afslutning på en ellers gennemført pessimistisk film-noir:
"[...] if you ask me, the light is winning".
Der burde have været Roser.
Gravatar

#25 Mikkel Abel 10 år siden

#24 Helt enig. Taget seriens stil og Cohles karakter i betragtning, så blev afslutningen lige sukkersød nok. Men ellers er jeg fuldt ud tilfreds med serien og ender nok på 9/10.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#26 Mikkel Abel 10 år siden

*tilføjelse

Hvad synes i andre ellers om serien som helhed?

Jeg er, som sagt, fuldt ud tilfreds. Skuespillet er af højeste kaliber, hvor specielt McConaugheys Rust Cohle-karakter allerede har vundet en plads i mit hjerte, som en af de bedste anti-helte til dags dato. Historien er dvælende og langsom hvilket passer perfekt, da serien aldrig er en "whodunit?", men mest af alt en karakter-observation. Musik, lyd og fremfor alt de smukke billeder går op i en højere enhed. Jeg kunne simpelthen kigge på Louisianas sumper i flere dage. Jeg ville bestemt ønske jeg var mere belæst, så jeg kunne havde fanget flere af de mange referencer, der ville give et større billede set med de filosofiske og mytologiske briller. Jeg går udfra at det har været en sand fornøjelse for dig, Pécuchet?

Det eneste der trækker ned for mig umiddelbart er, at
de to sidste afsnit simpelthen blev alt for forhastet. Havde gerne ønsket mig minimum to episoder mere, sådan vi for alvor også kunne komme tættere på Errol Childress og dennes motiver. Desuden syntes det også at blive lidt for let for vores detektiver. Havde håbet de var kommet noget dybere i sagen, før det for alvor var gået op for dem.


Men en absolut fantastisk serie - glæder mig til blu-ray release.



Pécuchet (14) skrev:
Afsnit 6 er primært et emotionelt og psykologisk afsnit, men hold da op, referencerne bølger frem og tilbage i alt lige fra de tydelige som Kainsmærker til de obskure som franciskanske mystikere fra det 12. århundrede. Jeg tvivler på, at der nogensinde har eksisteret en mindrebroder ved navn Telios DeLorca, men lidt borgesiansk pseudohistorie skal der da også være plads til imellem mytologiernes plekterende spind. Ingen nød skal klages her. På den anden side er afsnittet desværre plaget af adskillige stereotype virkemidler og plotfigurationer, men nuvel, det kan næppe undgås.


Noget du vil beskrive nærmere? Lyder spændende. :)
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#27 Rust Cohle 10 år siden

Nic Pizzolatto er formentlig det største der er sket i TV serie manuskript "hjørnet", siden David Milchs storhedstid. En 39 årig ord-troldmand, som virkelig indimellem taler, som Rustin Cohle gjorde det i flere af seriens passager og som har været besat af døden og at gøre sig "selv klar" til denne, endnu inden han kom i teenagealderen.

Jeg finder seriens 3 akter, afsnit 1-3, 4-6 og 7-8, perfekt iscenesat og er glad for, at seriens fokus har været på Rust og Martys "forhold", fremfor at søge tilfredsstillelsen i en detaljeret udredning af motiver og who-did-it. I afsnit 7-8

... spørger Rust for første gang til, hvordan Marty har det og Marty viser ægte tegn på detektiv kunnen. De anerkender på hver deres vis, hvilken betydning de har haft på hinanden og det er en nydelse at se og høre dem konversere, mens de bunder utallige Jameson whiskyflasker.


Den største tilfredsstillelse ved en TV serie er for min del altid "rejsen", stemningen og lysten til at være i karakterers samvær. Ikke et kortvarigt klimaktisk opgør og en efterfølgende epilog af udredning. Tværtimod har sirlige udredninger det med at skuffe, mens "åbne ender", som lægger op til seerens fortolkning, kan gøre fortællingen "større".

Dette fik Nic Pizzolatto med det samme "gjort op med", med denne ordudveksling mellem de to buddies:

Rust Cohle: We didn't get em all.
Marty Hart: Yea and we ain't gonna get em all. That ain't what kind of world it is, but we got ours.


Slutningen? Tja ...

Den sluttede på en lige lovlig lys tangent, med Rust's "light" sætning. Unødvendigt. Men for mig trods alt en "mindre skønhedsfejl" i det "store hele", når jeg "skuer ned over" 8 forrygende afsnit, med en TV vision jeg nok ikke har set magen til, siden Lynch lavede Twin Peaks
I think it's safe to say, that nobody here is gonna be splitting the atom, Marty!
Gravatar

#28 Rust Cohle 10 år siden

Fra interview, som omhandler Nic Pizzolattos valg af slutning og ikke mindst det "ordvalg", som Rust "afleverer".


The structure of the series means you could have done anything with the ending, up to and including killing the two leads, because you get a clean slate with the next season. Why did you choose this particular way to end the story?

Nic Pizzolatto: This is a story that began with its ending in mind, that Cohle would be articulating, without sentimentality or illusion, an actual kind of optimism. That line, you ask me, the light's winning, that was one of the key pieces of dialogue that existed at the very beginning of the series' conception. For me as a storyteller, I want to follow the characters and the story through what they organically demand. And it would have been the easiest thing in the world to kill one or both of these guys. I even had an idea where something more mysterious happened to them, where they vanished into the unknown and Gilbough and Papania had to clean up the mess and nobody knows what happens to them. Or it could have gone full blown supernatural. But I think both of those things would have been easy, and they would have denied the sort of realist questions the show had been asking all along. To retreat to the supernatural, or to take the easy dramatic route of killing a character in order to achieve an emotional response from the audience, I thought would have been a disservice to the story. What was more interesting to me is that both these men are left in a place of deliverance, a place where even Cohle might be able to acknowledge the possibility of grace in the world. Because one way both men were alike in their failures was that neither man could admit the possibility of grace. I don't mean that in a religious sense. Where we leave Cohle, this man hasn't made a 180 change or anything like that. He's moved maybe 5 degrees on the meter, but the optimistic metaphor he makes at the end, it's not sentimental; it's purely based on physics. Considering what these characters had been through, it seemed hard to me to work out a way where they both live and they both exit the show to live better lives beyond the boundaries of these eight episodes. Now they are going to go on and live forever beyond the margins of the show, and our sense, at least, is they haven't changed in any black to white way, but there is a sense that they have been delivered from the heart of darkness. They did not avert their eyes, whatever their failings as men. And that when they exit, they are in a different place.
I think it's safe to say, that nobody here is gonna be splitting the atom, Marty!
Gravatar

#29 El vez 10 år siden

Driver (19) skrev:
17

Det har jeg jo lige forklaret. Han er urealistisk skildret i den forbindelse, at damerne ganske enkelt er lækre og yngre end ham. Det giver for mig et for stort "feel af Hollywood" når man caster den slags damer til en fyr som Woody, hvilket for mig gør serien og Woodys karakter lidt urealistisk. Derudover siger jeg jo også, at jeg kun har set to afsnit, men at jeg ved, at Woody kan spille bedre end, han har gjort indtil nu.


Mht. damerne er det da et velkendt faktum at damer ikke alle går efter det nemmeste/pæneste/yngste. Hver sin smag - jeg mener ikke det er spor urealistisk at der er nogle unge damer der er interesserede i lidt ældre mænd.

Pécuchet (15) skrev:
Dette klip er perfektion:



Oh yes!

Fantastisk serie. Jeg håber de laver en sæson mere med nogle andre karakterer.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#30 Driver 10 år siden

El vez (29) skrev:


Mht. damerne er det da et velkendt faktum at damer ikke alle går efter det nemmeste/pæneste/yngste. Hver sin smag - jeg mener ikke det er spor urealistisk at der er nogle unge damer der er interesserede i lidt ældre mænd.

Nej, nogle går efter de rigeste. Resten er løse på tråden og/eller har daddy-issues ;)

Dem her medvirker, fordi de tør vise bryster og det forlanger HBO.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”

Skriv ny kommentar: