Som Babo også er inde på, så er Zodiac efter min mening en film der gør mesterlig brug af stemning og suspense, så der er jeg lidt uenig.
Jeg holder meget af både 'Se7en' og 'Zodiac', men stemningen i dem kan overhovedet ikke sammenlignes med den man finder i Hitchcocks bedste film. Og det gør ikke disse to Ficher-film dårlige - næh, 'Se7en´og 'Zodiac' er bare en anden type film. Det er detektiv-historier, og hvad 'Zodiac' angår, er den mere et autentisk drama og en krimi end den er en egentlig thriller med en opadgående spændingskurve. Den har enkelte scener med thriller-elementer, men stemningen i den går fortrinsvis på det vellykkede tidsbillede og hovedpersonernes hverdag på jobbet, fremfor at være der udelukkende for spændingens skyld.
Jeg ved ikke, om I egentlig forstår, hvad jeg mener, når jeg taler den særlige Hitchcockske stemning og suspense? Det er ikke bare en stemning som i alle mulige andre film. Nej, det er den genkendelige, karakteristiske (og måske udefinerbare) Hitchcock-stemning.
Jeg ved ikke, om I egentlig forstår, hvad jeg mener, når jeg taler den særlige Hitchcockske stemning og suspense? Det er ikke bare en stemning som i alle mulige andre film. Nej, det er den genkendelige, karakteristiske (og måske udefinerbare) Hitchcock-stemning.
Jo, det forstår jeg kam ganske godt. Men nu skrev du bare:
BN (68) skrev:
'Se7en' er en mesterlig film. Men udover den har Fincher ikke lavet nogen film, der for mig at se har indeholdt stemning og suspense, eller hvor disse elementer har været vellykkede.
Og det er jeg bare dybt uenig i, da jeg mener at Zodiac i den grad indeholder disse elementer. Bare en scene som den hvor
Jake Gyllenhaals karakter er nede i kælderen med plakat-laveren(Jeg kan ikke huske hvad han præcis var), som han pludselig finder ud af at han muligvis er "The Zodiac Killer". Den oser af suspense efter min mening. Og det af der flere scener i filmen der gør.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Hvis du ser på stemningen i Se7en, så er det nok den film jeg til en evig tid vil huske for at have hjemsøgt mit sind. Den der mørke, trykkende og fare-på-færde stemning med konstant regn og dysterhed over sig, er der ganske vist tale om en af de ondeste thrillers. Psycho har lidt a la det, men resten af hans film er der lidt "hygge" over, imo. Jeg kan godt se, at han har grundlagt det med suspense, men spændingen kan for mig også ligge andre steder i en film, end blot en klassisk opbygning.
BN (74) skrev:
, det har du mildest talt ret i. Jeg tror, vi ser MEGET forskelligt på ganske mange
Tjah.. sådan er det ;)
Kruse; præcis også den scene jeg tænkte på, men vel også åbningsscenen..
Jeg er enig i jeres syn på Zodiac og dens suspense, men for mig var det klart scenen ved søen med det unge par der "tog kegler". Jeg nærmest vred mig i stolen da han begyndte at stikke dem, og jeg har tit undret mig over hvorfor. Jeg mener, man har jo set 1000 gange i diverse film folk der bliver stukket med knive, men aldrig har jeg "følt" det som jeg gjorde med Zodiac, og jeg kan til dato ikke sætte finger på hvorfor den scene rammer mig (og vist nok mange andre) som den gør/gjorde. Nogen der har et bud? :-)
#71 IK 13 år siden
Hovedet på sømmet med den sætning der!
#72 Bruce 13 år siden
#73 BN 13 år siden
Jeg holder meget af både 'Se7en' og 'Zodiac', men stemningen i dem kan overhovedet ikke sammenlignes med den man finder i Hitchcocks bedste film. Og det gør ikke disse to Ficher-film dårlige - næh, 'Se7en´og 'Zodiac' er bare en anden type film. Det er detektiv-historier, og hvad 'Zodiac' angår, er den mere et autentisk drama og en krimi end den er en egentlig thriller med en opadgående spændingskurve. Den har enkelte scener med thriller-elementer, men stemningen i den går fortrinsvis på det vellykkede tidsbillede og hovedpersonernes hverdag på jobbet, fremfor at være der udelukkende for spændingens skyld.
#74 BN 13 år siden
Ja, det har du mildest talt ret i. Jeg tror, vi ser MEGET forskelligt på ganske mange ting.
#75 Kruse 13 år siden
Jo, det forstår jeg kam ganske godt. Men nu skrev du bare:
Og det er jeg bare dybt uenig i, da jeg mener at Zodiac i den grad indeholder disse elementer. Bare en scene som den hvor
#76 Bruce 13 år siden
#77 Babo Rises 13 år siden
Hvis du ser på stemningen i Se7en, så er det nok den film jeg til en evig tid vil huske for at have hjemsøgt mit sind. Den der mørke, trykkende og fare-på-færde stemning med konstant regn og dysterhed over sig, er der ganske vist tale om en af de ondeste thrillers. Psycho har lidt a la det, men resten af hans film er der lidt "hygge" over, imo. Jeg kan godt se, at han har grundlagt det med suspense, men spændingen kan for mig også ligge andre steder i en film, end blot en klassisk opbygning.
Tjah.. sådan er det ;)
Kruse; præcis også den scene jeg tænkte på, men vel også åbningsscenen..
#78 Babo Rises 13 år siden
hehe! Fight Club i min bog hvis jeg skulle vælge, men synes både Se7en, Zodiac og Social Network er i mesterklassen.
#79 Kruse 13 år siden
Jeps, den byder bestemt også på formidabel suspense, og jeg ville også oprindeligt nævne den i mit indlæg inden at jeg omskrev hvad jeg ville skrive.
Når det kommer til Fincher må det siges at vi er ret enige :)
#80 cans 13 år siden
Spoiler angående Zodiac: