Hvis en film kan ødelægges af en spoiler, er det næppe en god film. Min holdning skal dog imidlertid ikke ændre på, at spoilertags bør bruges af respekt for andre læsere, der nødvendigvis ikke forholder sig ligeledes til filmkunstens formåen.
Hvordan en film ender er ofte en del af det spændende eller interessante ved en film, og det uanset om det er en action-film eller et hverdagsdrama. Så jeg ønsker ikke at få refereret hele handlingen i, endsige slutningen på en film, jeg har ikke har set endnu.
Man kunne til sammenligning spørge: Hvor mange, som læser en bog, starter med at læse sidste kapitel? Nej, vel.
Så lad os endelig holde fast ved spoiler-funktionen.
Hvis en film kan ødelægges af en spoiler, er det næppe en god film. Min holdning skal dog imidlertid ikke ændre på, at spoilertags bør bruges af respekt for andre læsere, der nødvendigvis ikke forholder sig ligeledes til filmkunstens formåen.
Jeg fik engang fortalt hvordan "Fight Club" endte, og selvom jeg prøvede ihærdigt at nyde filmen alligevel, så virkede det bare ikke rigtigt for mig. Jeg kunne sagtens se at filmen var et godt stykke håndværk, med nogle fede scener, masser af sort humor og fine skuespilspræstationer, men jeg sad alligevel og ærgede mig over at jeg kendte slutningen på forhånd.
Derudover:
Jeg har da før fået spoilet noget fra nogle af de serier jeg følger med i, bl.a. i CSI
hvor Warrick dør
og andre ting i den dur, og det er ikke fordi det ødelægger serien for mig, men det tager da overraskelsesmomentet når episoden kommer. Ang. den omtalte Dexter-sæson, så vidste jeg faktisk ikke
hvad Julia Stiles' rolle i serien er og om hun ville lide den grumme Dexters-offer-skæbne
, og eftersom det jo ikke er alle der har haft muligheden for at se serien endnu, så ville det imo være rart at kunne undgå at få spoilet noget på forhånd. Ikke fordi at det ødelagde serien/sæsonen med den lille spoiler, men kunne det undgås ved at en person lige brugte en spoilertag, ja så ville det da være at foretrække - deraf det lille hint om fremtidige spoiler-warnings ;)
Endda med smiley og det hele, men det var åbenbart stadig nok til at blive kaldt fræk og egoistisk; tænk at man kunne tillade sig at bede om spoilertags :p
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#1 wimmie 13 år siden
I henhold til denne debat
vil jeg lige høre jer alle, hvad er jeres mening til brugen af spoilertags her på filmz, i nyheder og debatter?
1. Spoilertags er unødvendige - folk kan bare lade være med at læse med; især hvis det handler om film/serier der har været ude i et stykke tid.
2. Spoilertags er god netiquette på et filmforum for at tage hensyn til folk der ikke har haft mulighed for at se den omtalte film/serie
3. At opfordre andre til at bruge spoilertags er egoistisk og frækt.
4. Hvad er spoilertags?
#2 HonoDelLoce 13 år siden
#3 Skeloboy 13 år siden
#4 wimmie 13 år siden
#5 HonoDelLoce 13 år siden
#6 wimmie 13 år siden
Hehe ;)
#7 Antlion 13 år siden
#8 BN 13 år siden
Man kunne til sammenligning spørge: Hvor mange, som læser en bog, starter med at læse sidste kapitel? Nej, vel.
Så lad os endelig holde fast ved spoiler-funktionen.
#9 Collateral 13 år siden
#10 wimmie 13 år siden
Jeg fik engang fortalt hvordan "Fight Club" endte, og selvom jeg prøvede ihærdigt at nyde filmen alligevel, så virkede det bare ikke rigtigt for mig. Jeg kunne sagtens se at filmen var et godt stykke håndværk, med nogle fede scener, masser af sort humor og fine skuespilspræstationer, men jeg sad alligevel og ærgede mig over at jeg kendte slutningen på forhånd.
Derudover:
Jeg har da før fået spoilet noget fra nogle af de serier jeg følger med i, bl.a. i CSI
Ang. den omtalte Dexter-sæson, så vidste jeg faktisk ikke
Ikke fordi at det ødelagde serien/sæsonen med den lille spoiler, men kunne det undgås ved at en person lige brugte en spoilertag, ja så ville det da være at foretrække - deraf det lille hint om fremtidige spoiler-warnings ;)
Endda med smiley og det hele, men det var åbenbart stadig nok til at blive kaldt fræk og egoistisk; tænk at man kunne tillade sig at bede om spoilertags :p