Gravatar

#11 Slettet Bruger [2893328398] 14 år siden

Så vil jeg så tage ham, som ingen har nævnt endnu. Nemlig Michael Haneke. Umiddelbart er hans franske film de mest utilgængelige (ikke ensbetydende med at de ikke er gode). "Funny Games" er nok den film der er nemmest at gå til. Eller også kan man vælge at starte med den første "The Seventh Continent."

Desuden kan du jo i samme omfang supplere med Bresson og Tarkovsky, som Haneke er inspireret af (hans yndlingsinstruktører).
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#12 Antlion 14 år siden

#10:

Efter sigende ønskede Dreyer faktisk at optage "Vampyr" som en stumfilm. Han udnyttede dog dette kompromis (?) fortræffeligt, kreerende en næsten paranormal lydside.
Gravatar

#13 Benway 14 år siden

#12 Ja, lyden er virkelig besynderlig. Så vidt jeg kan husker var ideen, at man fik skuespillerne til at sige replikkerne på flere forskellige sprog, således at den kunne sælges på flere mulige markeder, men den bizarre lydside virker faktisk til filmens fordel, og gør den blot endnu mere fascinerende.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#14 Highland Park 14 år siden

Foeller (1) skrev:
Bemærk: At undlade at starte med at se en bestemt film af en instruktør skal ikke være et udtryk for, at man ikke kan lide denne film, men derimod f.eks., at et bedre kendskab med instruktøren er nødvendigt for at kunne få det fulde ud af filmen.
Det kan du altid få ved gensyn. Jeg synes, at det er fjollet at stille sådan nogle regler op for sig selv og synes bare, at man skal lade lysten og/eller tilfældet råde.

Foeller (3) skrev:
Kom endelig med andre instruktører. Hvad med f.eks. John Ford? ;)
"Stagecoach" bliver vist på DR K hele tre gange i de kommende par uger - første gang i morgen kl. 20:
http://www.dr.dk/K/Film/Alle_Film/Diligencen.htm
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#15 MMB 14 år siden

#8 og #11

Mange tak :)

Jeg kan godt forstå, hvad du mener, men omvendt så synes jeg også, man skal prøve at få det optimale ud af sine filmsyn. Og ja, man kan altid se en film igen, men hvis ens oplevelser med filmen var dårlige i første omgang, så tror jeg næppe man har lyst til dette. :)
Gravatar

#16 Highland Park 14 år siden

#15: Hvad er det optimale? Så skal du vel også læse bøger om instruktøren og hans film, inden du ser dem.

Desuden oplever vi mennesker ikke tingene på samme måde. Til gengæld er vi udstyret med en bagudskuende evne til at reflektere over vores oplevelser.
Gravatar

#17 Antlion 14 år siden

#14+16:

Der er altså undtagelser. Ikke umiddelbart dem, Foeller har nævnt, men instruktører som Pier Paulo Pasolini. At se "Salò" som sin første Pasolini-film er tåbeligt.
Gravatar

#18 MMB 14 år siden

Når jeg skriver "det optimale", så mener jeg sådan set bare en god filmoplevelse. Eller en bedre filmoplevelse, end man ellers havde fået.

Det er jo heller ikke fordi, jeg mener, at det er nødvendigt at se alle instruktøres film i en bestemt rækkefølge, men der er visse instruktører, som ikke er lige så tilgængelige som andre. Derfor mener jeg, at man vil få mere ud af f.eks. 8 1/2, hvis man på forhånd kender Fellinis stil fra nogle af hans andre film.

Man går jo heller ikke i gang med at samle et 1000-brikkers puslespil, hvis man ikke er i stand til at samle et 100-brikkers puslespil.
Gravatar

#19 Highland Park 14 år siden

Foeller (18) skrev:
Derfor mener jeg, at man vil få mere ud af f.eks. 8 1/2, hvis man på forhånd kender Fellinis stil fra nogle af hans andre film.
"8½" er den første Fellini-film, jeg så, og det blev min oplevelse bestemt ikke mindre af.

Foeller (18) skrev:
Man går jo heller ikke i gang med at samle et 1000-brikkers puslespil, hvis man ikke er i stand til at samle et 100-brikkers puslespil.
Jeg kan ikke se, hvad det har med puslespil at gøre. Er du bange for ikke at forstå noget?
Gravatar

#20 Antlion 14 år siden

"8½" kan man sagtens starte med, enig. De instruktører, Foeller har nævnt, er som sagt forholdsvis nemme at kaste sig ud i. Dette udelukker dog ikke, at der er film, som introducerer dig bedre i den pågældende instruktørs filmkunst, jf. mit svar i #8.

Skriv ny kommentar: