I teorien har du ret, men problemet er bare, at jeg ikke er helt sikker på, det forholder sig sådan i praksis...
Du kan jo lade det komme an på en prøve. ;)
Det er ikke en teori men derimod den erfaring, jeg har gjort mig.
Foeller (28) skrev:
Men det er jo ikke, fordi jeg vil undgå at se 8 1/2. Jeg vil bare gemme den til et tidspunkt, hvor jeg føler, jeg bedre vil kunne gnave mig igennem den. Det bliver filmoplevelsen jo ikke mindre af. :)
Men den skal jo hverken sluges eller gnaves igennem. :)
Jeg synes, at der er for meget ærefrygt forbundet med det at se film af de helt store instruktører. Det resulterer alt for ofte i, at folk gang på gang udsætter oplevelsen - med evt. senere fortrydelse eller ligefrem udeblivende oplevelse til følge.
Jeg er helt enig med Highland Park. Jeg ser ingen grund til at holde sig tilbage overfor bestemte instruktøre af frygt for ikke at få det hele med. Første gang jeg så en Trakovsky film(Spejlet) havde jeg lede tømmermænd, men selvom jeg ikke fik så forfærdeligt meget ud af filmen der(udover de smukke billeder), så blev den ved mig, og jeg har været i stand til at stille den op imod ting jeg siden har læst eller set, og på den måde var den, som en del af min referenceramme med til at forbedre nogle kulturelle oplevelser jeg har haft siden, men samtidig har mine senere oplevelser også påvirket mit syn på filmen. Så pointen er, at selvom du måske ikke kan identificere alle referencer i for eksempel 8 1/2, så er det ikke spildt, da du får en umiddelbar oplevelse du kan tage med, og så vil du kunne hente det tabte senere hen.
Noget der tilgengæld kan holde mig tilbage, når jeg står overfor en ny instruktør er, et kæmpe bagkatalog. Jeg kan godt finde det uoverskueligt at finde ud af hvilke film der er værd at se hvis jeg vil have et indblik i en instruktørs særtræk, eller bare opleve hans bedste værker. Her vil jeg faktisk gerne have lidt hjælp, med instruktøre som: Werner Herzog Peter Greenaway Fassbinder
@ Foeller: Håber det er iorden, at jeg bruger din tråd til mit eget lille spørgsmål.
En af verdens bedste instruktører. Jeg så hans film i rækkefølgen:
- Stroszek (god at starte med) - Aguirre: The Wrath of God (god at starte med) - Auch Zwerge haben klein angefangen (og han blev øjeblikkeligt en af mine absolutte yndlingsinstruktører) - Fitzcarraldo - The Enigma of Kaspar Hauser - Fata Morgana osv...
Og det fungerede fint. Er stadig i gang med at se hans dokumentarer, men "Grizzly Man" eller "Lessons of Darkness" er et oplagt sted at starte.
Páramo (32) skrev:
Peter Greenaway
The Falls. Uden tvivl - også den eneste af hans film jeg virkelig brød mig om. Men spørg Antlion ^
#31 Highland Park 13 år siden
Det er ikke en teori men derimod den erfaring, jeg har gjort mig.
Men den skal jo hverken sluges eller gnaves igennem. :)
Jeg synes, at der er for meget ærefrygt forbundet med det at se film af de helt store instruktører. Det resulterer alt for ofte i, at folk gang på gang udsætter oplevelsen - med evt. senere fortrydelse eller ligefrem udeblivende oplevelse til følge.
#32 Páramo 13 år siden
Noget der tilgengæld kan holde mig tilbage, når jeg står overfor en ny instruktør er, et kæmpe bagkatalog. Jeg kan godt finde det uoverskueligt at finde ud af hvilke film der er værd at se hvis jeg vil have et indblik i en instruktørs særtræk, eller bare opleve hans bedste værker.
Her vil jeg faktisk gerne have lidt hjælp, med instruktøre som:
Werner Herzog
Peter Greenaway
Fassbinder
@ Foeller: Håber det er iorden, at jeg bruger din tråd til mit eget lille spørgsmål.
#33 BN 13 år siden
de helt store instruktører = Camelot
#34 Fellaheen 13 år siden
En af verdens bedste instruktører. Jeg så hans film i rækkefølgen:
- Stroszek (god at starte med)
- Aguirre: The Wrath of God (god at starte med)
- Auch Zwerge haben klein angefangen (og han blev øjeblikkeligt en af mine absolutte yndlingsinstruktører)
- Fitzcarraldo
- The Enigma of Kaspar Hauser
- Fata Morgana
osv...
Og det fungerede fint. Er stadig i gang med at se hans dokumentarer, men "Grizzly Man" eller "Lessons of Darkness" er et oplagt sted at starte.
The Falls. Uden tvivl - også den eneste af hans film jeg virkelig brød mig om. Men spørg Antlion ^
Spørg Antlion :P
#35 Páramo 13 år siden