Jeg kan ikke se, hvad det har med puslespil at gøre. Er du bange for ikke at forstå noget?
Egentlig ikke. Men når man ser en film, som har et så markant anderledes udtryk, end de film man er vant til at se, så har jeg den overbevisning, at man ved at have set nogle af instruktørens mere mainstream film vil have lettere ved at sluge en af instruktørens mere kringlede film.
Men er "8½" ikke den eneste film, du ejer af de pågældende instruktører? Det er den mest Fellini'ske film, du kan starte med, så jeg ser ingen grund til at købe andre ind, blot fordi du tror den er svært tilgængelig. Det er en god introduktion til Fellini.
"Au Hasard Balthazar", "8½" og "Stalker" på en lang fridag er en god cocktail. :)
Dog holder jeg fast i, at en film som "Salò" ikke bør ses spontant.
Det er du også i din gode ret til, og jeg tror dig gerne. Selv har jeg endnu ikke set en film af Pasolini.
Foeller (23) skrev:
Men når man ser en film, som har et så markant anderledes udtryk, end de film man er vant til at se, så har jeg den overbevisning, at man ved at have set nogle af instruktørens mere mainstream film vil have lettere ved at sluge en af instruktørens mere kringlede film.
Men de skal heller ikke sluges! Desuden er det at se en film med et markant anderledes udtryk, end du er vant til, netop en af de mange vidunderlige karakteristika ved film lavet af unikke instruktører som f.eks. Tarkovskij og Fellini. Det fremmede, det kringlede og det radikalt anderledes er netop, hvad der ofte kendetegner store filmoplevelser. At opleve er ikke nødvendigvis at forstå, det er også at undre sig, at lade sig forstyrre og forbløffe, at blive rørt uden at vide hvorfor, at få en spirituel oplevelse (hvad enten man er troende eller ej), at fortabe sig... :)
I teorien har du ret, men problemet er bare, at jeg ikke er helt sikker på, det forholder sig sådan i praksis... Men en god pointe er det i hvert fald. :) Men det er jo ikke, fordi jeg vil undgå at se 8 1/2. Jeg vil bare gemme den til et tidspunkt, hvor jeg føler, jeg bedre vil kunne gnave mig igennem den. Det bliver filmoplevelsen jo ikke mindre af. :)
#21 Highland Park 13 år siden
#22 Antlion 13 år siden
Bestemt ikke. Dog holder jeg fast i, at en film som "Salò" ikke bør ses spontant. Bresson, Fellini, Tarkovskij... Kast dig ud i det! :)
#23 MMB 13 år siden
Egentlig ikke. Men når man ser en film, som har et så markant anderledes udtryk, end de film man er vant til at se, så har jeg den overbevisning, at man ved at have set nogle af instruktørens mere mainstream film vil have lettere ved at sluge en af instruktørens mere kringlede film.
#24 Antlion 13 år siden
"Au Hasard Balthazar", "8½" og "Stalker" på en lang fridag er en god cocktail. :)
#25 MMB 13 år siden
Så er spørgsmålet jo bare, hvem jeg skal lytte til, når der er mindst lige så mange, som mener, jeg skal gemme den. :)
#26 Antlion 13 år siden
Tja, jeg skrev også selv "La Strada" i #8, men hvis du ejer filmen, ser jeg ingen grund til at vente med at se den.
#27 Highland Park 13 år siden
Men de skal heller ikke sluges!
Desuden er det at se en film med et markant anderledes udtryk, end du er vant til, netop en af de mange vidunderlige karakteristika ved film lavet af unikke instruktører som f.eks. Tarkovskij og Fellini. Det fremmede, det kringlede og det radikalt anderledes er netop, hvad der ofte kendetegner store filmoplevelser.
At opleve er ikke nødvendigvis at forstå, det er også at undre sig, at lade sig forstyrre og forbløffe, at blive rørt uden at vide hvorfor, at få en spirituel oplevelse (hvad enten man er troende eller ej), at fortabe sig... :)
#25: Lyt til dig selv! ;)
#28 MMB 13 år siden
I teorien har du ret, men problemet er bare, at jeg ikke er helt sikker på, det forholder sig sådan i praksis... Men en god pointe er det i hvert fald. :)
Men det er jo ikke, fordi jeg vil undgå at se 8 1/2. Jeg vil bare gemme den til et tidspunkt, hvor jeg føler, jeg bedre vil kunne gnave mig igennem den. Det bliver filmoplevelsen jo ikke mindre af. :)
#29 Bates 13 år siden
Se nu bare de film du vil, og lad dig forføre, opleve og erfare...
#30 MMB 13 år siden
Tak. Nu er jeg overbevist...