Listen er ganske fin, selvom jeg ville bytte en hel del om på rækkefølgen. Den er naturligvis præget af en vis konservatisme og ufarlighed, men den er uden tvivl godkendt. Jeg har set 49 af de 50. "Shoah" har jeg aldrig hørt om tidligere...
Jeg har ikke set 9 ud af 50 så jeg har da lidt at se til. Har ikke set noget nyere Godard så hans og nok Akermans film ville måske være noget der skulle opsøges.
"Fin" er vist det rette adjektiv. Det er bemærkelsesværdigt, at mange af instruktørerne har instrueret meget bedre film end dem, der er på listen:
2. Citizen Kane < Chimes at Midnight 3. Tokyo Story < Floating Weeds 4. La Règle du jeu < The Diary of a Chambermaid 5. Sunrise: A Song of Two Humans < The Last Laugh 7. The Searchers < The Man Who Shot Liberty Valance 11. Battleship Potemkin < Ivan the Terrible 13. Breathless < Vivre sa vie 16. Au hasard Balthazar < Mouchette 17= Persona < Winter Light 21= L’avventura < The Passenger 21= Le Mépris < Week End 24= Ordet < Vredens dag 26= Rashomon < Throne of Blood 28. Mulholland Dr. < Inland Empire 29= Stalker < Offret 31= The Godfather Part II < Youth Without Youth 33. Bicycle Thieves < Umberto D. 35= Metropolis < M 35= Psycho < Rebecca 39= The 400 Blows < The Soft Skin 41. Journey to Italy < Paisà 42= Pather Panchali < Charulata 42= Some Like It Hot < The Lost Weekend 42= Play Time < Mon oncle 42= Close-Up < Life, and Nothing More... 48= Histoire(s) du cinéma < Alphaville 50= City Lights < The Gold Rush 50= Ugetsu monogatari < The Life of Oharu 50= La Jetée < Sans soleil
Sjovt med Tokyo Story, da mest af den viden jeg har om Ozu 'stempler' ham som en stor men lidet spændende diasshowinstruktør, der fortæller trivielle historier fra navle- eller knæhøjde. Har set kun klip og ikke hele film, men det eneste der vitterligt slog mig var den fantastiske flotte lighed i visuel miljøskildring mellem hans sidste film 'An Autmn Afternoon' og Michelangelo Antonionis to år yngre 'Deserto Rosso'.
Hvis nogen kender mere til Ozu, og hans tidligere 'placering' og anseelse i Sight and Sound, og hvorfor lige han især vinder instruktørernes hjerter, når han kan ses som værende så statisk og fotografisk (som i stillbilleder) og ikke så dynamisk og filmisk (som gennem en mere kompleks kamerabrug), er jeg yderst interesseret i at vide hvad I har at sige.
#11 Richard Burton 12 år siden
#12 JannikAnd 12 år siden
#13 Richard Burton 12 år siden
The omission of anything from the Michael Bay oeuvre is truly scandalous.
#14 Richard Burton 12 år siden
http://www.imdb.com/title/tt0090015/
#15 jessup 12 år siden
#16 MMB 12 år siden
#17 Castanea 12 år siden
2.
Citizen Kane< Chimes at Midnight3.
Tokyo Story< Floating Weeds4.
La Règle du jeu< The Diary of a Chambermaid5.
Sunrise: A Song of Two Humans< The Last Laugh7.
The Searchers< The Man Who Shot Liberty Valance11.
Battleship Potemkin< Ivan the Terrible13.
Breathless< Vivre sa vie16.
Au hasard Balthazar< Mouchette17=
Persona< Winter Light21=
L’avventura< The Passenger21=
Le Mépris< Week End24=
Ordet< Vredens dag26=
Rashomon< Throne of Blood28.
Mulholland Dr.< Inland Empire29=
Stalker< Offret31=
The Godfather Part II< Youth Without Youth33.
Bicycle Thieves< Umberto D.35=
Metropolis< M35=
Psycho< Rebecca39=
The 400 Blows< The Soft Skin41.
Journey to Italy< Paisà42=
Pather Panchali< Charulata42=
Some Like It Hot< The Lost Weekend42=
Play Time< Mon oncle42=
Close-Up< Life, and Nothing More...48=
Histoire(s) du cinéma< Alphaville50=
City Lights< The Gold Rush50=
Ugetsu monogatari< The Life of Oharu50=
La Jetée< Sans soleil#18 Business Monkey 12 år siden
Har set kun klip og ikke hele film, men det eneste der vitterligt slog mig var den fantastiske flotte lighed i visuel miljøskildring mellem hans sidste film 'An Autmn Afternoon' og Michelangelo Antonionis to år yngre 'Deserto Rosso'.
Hvis nogen kender mere til Ozu, og hans tidligere 'placering' og anseelse i Sight and Sound, og hvorfor lige han især vinder instruktørernes hjerter, når han kan ses som værende så statisk og fotografisk (som i stillbilleder) og ikke så dynamisk og filmisk (som gennem en mere kompleks kamerabrug), er jeg yderst interesseret i at vide hvad I har at sige.
Ellers en meget fin liste, uden tvivl.
#19 Babo84 12 år siden
Jeg er nok mere til directors. Vertigo som nummer 1 fungerer squ ikke for mig.
#20 Slettet Bruger [3783374875] 12 år siden
Det eneste sådanne lister kan bruges til er at give inspiration ellers kan ikke rigtig se hvad de skulle bibringe med.