Gravatar

#11 Richard Burton 12 år siden

Men har til gengæld tre på listen.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#12 JannikAnd 12 år siden

Listen er ganske fin, selvom jeg ville bytte en hel del om på rækkefølgen. Den er naturligvis præget af en vis konservatisme og ufarlighed, men den er uden tvivl godkendt. Jeg har set 49 af de 50. "Shoah" har jeg aldrig hørt om tidligere...
Gravatar

#13 Richard Burton 12 år siden

Fantastisk kommentar på Guardian:

The omission of anything from the Michael Bay oeuvre is truly scandalous.
Gravatar

#14 Richard Burton 12 år siden

#12 Synes ikke lige Shoah passer på listen, som en film. Det er jo en 9½ times dokumentar.

http://www.imdb.com/title/tt0090015/
Gravatar

#15 jessup 12 år siden

Jeg har ikke set 9 ud af 50 så jeg har da lidt at se til. Har ikke set noget nyere Godard så hans og nok Akermans film ville måske være noget der skulle opsøges.
This is just until June
Gravatar

#16 MMB 12 år siden

Det krævede dog kun 29 stemmer at ramme top 50, så vidt jeg kan læse mig frem til. :)
Gravatar

#17 Castanea 12 år siden

"Fin" er vist det rette adjektiv. Det er bemærkelsesværdigt, at mange af instruktørerne har instrueret meget bedre film end dem, der er på listen:

2. Citizen Kane < Chimes at Midnight
3. Tokyo Story < Floating Weeds
4. La Règle du jeu < The Diary of a Chambermaid
5. Sunrise: A Song of Two Humans < The Last Laugh
7. The Searchers < The Man Who Shot Liberty Valance
11. Battleship Potemkin < Ivan the Terrible
13. Breathless < Vivre sa vie
16. Au hasard Balthazar < Mouchette
17= Persona < Winter Light
21= L’avventura < The Passenger
21= Le Mépris < Week End
24= Ordet < Vredens dag
26= Rashomon < Throne of Blood
28. Mulholland Dr. < Inland Empire
29= Stalker < Offret
31= The Godfather Part II < Youth Without Youth
33. Bicycle Thieves < Umberto D.
35= Metropolis < M
35= Psycho < Rebecca
39= The 400 Blows < The Soft Skin
41. Journey to Italy < Paisà
42= Pather Panchali < Charulata
42= Some Like It Hot < The Lost Weekend
42= Play Time < Mon oncle
42= Close-Up < Life, and Nothing More...
48= Histoire(s) du cinéma < Alphaville
50= City Lights < The Gold Rush
50= Ugetsu monogatari < The Life of Oharu
50= La Jetée < Sans soleil
Gravatar

#18 Business Monkey 12 år siden

Sjovt med Tokyo Story, da mest af den viden jeg har om Ozu 'stempler' ham som en stor men lidet spændende diasshowinstruktør, der fortæller trivielle historier fra navle- eller knæhøjde.
Har set kun klip og ikke hele film, men det eneste der vitterligt slog mig var den fantastiske flotte lighed i visuel miljøskildring mellem hans sidste film 'An Autmn Afternoon' og Michelangelo Antonionis to år yngre 'Deserto Rosso'.

Hvis nogen kender mere til Ozu, og hans tidligere 'placering' og anseelse i Sight and Sound, og hvorfor lige han især vinder instruktørernes hjerter, når han kan ses som værende så statisk og fotografisk (som i stillbilleder) og ikke så dynamisk og filmisk (som gennem en mere kompleks kamerabrug), er jeg yderst interesseret i at vide hvad I har at sige.

Ellers en meget fin liste, uden tvivl.
Gravatar

#19 Babo84 12 år siden

jessup (6) skrev:
Jeg tror faktisk at jeg er mere til the critcs rangering. Mener nok ikke at Taxi driver Dommedag nu og Cykel tyven høre til på top 10.

Det med fanboys var selvfølgeligt et forsøg på at være morsom- Vertigo høre i hvertfald til på en top 10 i min bog.

Jeg er nok mere til directors. Vertigo som nummer 1 fungerer squ ikke for mig.
Gravatar

#20 Slettet Bruger [3783374875] 12 år siden

Det er en god liste for folk som ikke tidligere har set de fleste af filmene. For dem som har set dem, er den ikke til meget nytte.

Det eneste sådanne lister kan bruges til er at give inspiration ellers kan ikke rigtig se hvad de skulle bibringe med.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.

Skriv ny kommentar: