Det er en god liste for folk som ikke tidligere har set de fleste af filmene. For dem som har set dem, er den ikke til meget nytte.
Det eneste sådanne lister kan bruges til er at give inspiration ellers kan ikke rigtig se hvad de skulle bibringe med.
De kunne også være gode til at sætte gang i en debat om, hvorfor man mener denne eller hin film er så favoriseret, og hvorvidt man mener dette er berettiget. Hvis man nu ser listerne som et oplæg til drøftelse snarere end en kanon, kan man vel få megen (endog nyttig) sjov ud af dem?
#22 Når det er instruktører og kritikere, som står bag lister, så er det for mig i stil med bagere, som holder bagerlaugs konkurrencer og frisører som afholder VM. Det er de personer, som bedømmer verdenshistoriens film, som burde, bør og i mine øjne ER den mest kompetente samlede skare af mennesker, der kan udtale sig om filmisk kvalitet. Derfor er denne liste og TSPDT, længder mere interessant og sigende om filmhistoriens største film, end at spørge gud og hvermand, som lige netop har et incitament til overhovedet at rate film kontinuerligt på et site som IMDB.
Den tydelige forskel af film, som optræder på listerne, forsikrer mig blot om vigtigheden af fortsat at lave denne slags lister, så seere, som på et tidspunkt har lyst til at gå andre veje, kan søge inspiration her. Lidt ligesom at læsere af gode svenske krimibøger, en dag kunne få lyst til at læse Hemmingway, Joyce, Eco eller Carré.
#22 Når det er instruktører og kritikere, som står bag lister, så er det for mig i stil med bagere, som holder bagerlaugs konkurrencer og frisører som afholder VM. Det er de personer, som bedømmer verdenshistoriens film, som burde, bør og i mine øjne ER den mest kompetente samlede skare af mennesker, der kan udtale sig om filmisk kvalitet. Derfor er denne liste og TSPDT, længder mere interessant og sigende om filmhistoriens største film, end at spørge gud og hvermand, som lige netop har et incitament til overhovedet at rate film kontinuerligt på et site som IMDB.
Meget enig! Selvom at det dog er en skandale at "A Clockwork Orange" ikke er på den liste! Men nuvel, selv de bedste kan også ind i mellem tage fejl ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
#24 Der var faktisk et godt forslag om at "køre" denne afstemning som Rock'n'Roll Hall of Fame. Når man først én gang ER indskrevet som nummer 1, så udgår man af fremtidige konkurrencer og er i "kanonen". På den måde så ser man ikke en Citizen Kane dominere i 5 årtier, men der er plads til at nye kommer til. Efter 200 år så laver man så en afstemning om verdens bedste film indenfor "kanonen" og så er vi lige vidt ;)
#25: Slet ikke nogen tosset idé. Det ville give en smule mere variation, og give plads til de film som ligger lige uden for Top 50, men som absolut også kunne fortjene en plads på listen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Derudover vil jeg sige, at Citizen Kanes genialitet, først gik op for mig ved gensynet af filmen i HD for nogle måneder siden. Jeg havde set den en tre gange tidligere og været teknologisk imponeret. Denne gang var jeg imponeret på alle planer. Det er et storslået værk, som absolut fortjener seksuel samkvem i toppen af listen :)
#23 Jeg kan godt følge dig i, at det er væsentligt sjovere og mere interessant at høre fagfolk drøfte præmisserne for filmisk kvalitet, og det ville være fjollet at ignorere en sådan liste, når man som jeg stadig har brug for en masse inspiration, og end ikke har set halvdelen af de oplistede. For mit vedkommende er sådan en liste fantastisk, især forstået som anden halvdel af din post. Det kan også være morsomt at se, hvordan mennesker som har meget mere forstand på film som håndværk end jeg, synes film skal stemples.
Samtidig må jeg undre mig over listen, fordi flere af de film jeg har set og sætter højt, ikke er på, hvorfor jeg kan være interesseret i at høre om, hvorfor filmen får sådan placering. Så handler listen ikke længere om kanonisering og fangen afglans, men om nysgerrighed og alvorlig leg. For film er måske nok et spørgsmål om filmisk kvalitet, sådan i empirisk forstand, men lige så meget en følgende bearbejdning af sanseindtrykkene, og hvad disse og andet gør ved os som mennesker og kultur.
Film er flertydighed, hvorfor man ikke kan nøjes med en liste, men den kan være god som et udgangspunkt?
Desuden er film kontinuitet af en tradition, som for mig at se gerne skulle være flydende. Faktisk vil jeg mene, at det er lige så relevant at holde "Predator" for den bedste film der er lavet, indtil man modnes lidt mere, og måske så synes "Singin' in the Rain" er toppen af poppen, indtil man når lidt videre og finder frem til "Hesten fra Torino", for engang i en knapt så fjern fremtid at finde endnu en tronfølger eller fyrretyve :)
#28 Absolut reelle indvendinger. En sådan liste siger jo netop intet, om filmenes (potentielle) indvirken. Skulle alle indlevere en gennemgang af de film, som de havde valgt, havde man haft 846 tilhørende udsagn om filmenes kvalitet, som det kunne have været sjovt og inspirerende at dykke ned i, men desværre fungerer det ikke lige sådan :)
Måske man skulle have en DefCon 1-4 liste reflekterende den filmiske læse-let-hed indenfor hvert "stade" :)
Men med alle begrænsninger in mente, så reflekterer disse listers "brugbarhed", udsagnene fra de/n gruppe/r, man personligt vægter højest, har mest tiltro til.
#21 Lord Beef Jerky 12 år siden
#22 Muldgraver 12 år siden
De kunne også være gode til at sætte gang i en debat om, hvorfor man mener denne eller hin film er så favoriseret, og hvorvidt man mener dette er berettiget. Hvis man nu ser listerne som et oplæg til drøftelse snarere end en kanon, kan man vel få megen (endog nyttig) sjov ud af dem?
#23 Richard Burton 12 år siden
Den tydelige forskel af film, som optræder på listerne, forsikrer mig blot om vigtigheden af fortsat at lave denne slags lister, så seere, som på et tidspunkt har lyst til at gå andre veje, kan søge inspiration her. Lidt ligesom at læsere af gode svenske krimibøger, en dag kunne få lyst til at læse Hemmingway, Joyce, Eco eller Carré.
#24 Kruse 12 år siden
Meget enig! Selvom at det dog er en skandale at "A Clockwork Orange" ikke er på den liste! Men nuvel, selv de bedste kan også ind i mellem tage fejl ;)
#25 Richard Burton 12 år siden
#26 Kruse 12 år siden
#27 Richard Burton 12 år siden
#28 Muldgraver 12 år siden
Jeg kan godt følge dig i, at det er væsentligt sjovere og mere interessant at høre fagfolk drøfte præmisserne for filmisk kvalitet, og det ville være fjollet at ignorere en sådan liste, når man som jeg stadig har brug for en masse inspiration, og end ikke har set halvdelen af de oplistede. For mit vedkommende er sådan en liste fantastisk, især forstået som anden halvdel af din post. Det kan også være morsomt at se, hvordan mennesker som har meget mere forstand på film som håndværk end jeg, synes film skal stemples.
Samtidig må jeg undre mig over listen, fordi flere af de film jeg har set og sætter højt, ikke er på, hvorfor jeg kan være interesseret i at høre om, hvorfor filmen får sådan placering. Så handler listen ikke længere om kanonisering og fangen afglans, men om nysgerrighed og alvorlig leg. For film er måske nok et spørgsmål om filmisk kvalitet, sådan i empirisk forstand, men lige så meget en følgende bearbejdning af sanseindtrykkene, og hvad disse og andet gør ved os som mennesker og kultur.
Film er flertydighed, hvorfor man ikke kan nøjes med en liste, men den kan være god som et udgangspunkt?
Desuden er film kontinuitet af en tradition, som for mig at se gerne skulle være flydende. Faktisk vil jeg mene, at det er lige så relevant at holde "Predator" for den bedste film der er lavet, indtil man modnes lidt mere, og måske så synes "Singin' in the Rain" er toppen af poppen, indtil man når lidt videre og finder frem til "Hesten fra Torino", for engang i en knapt så fjern fremtid at finde endnu en tronfølger eller fyrretyve :)
#29 Richard Burton 12 år siden
Måske man skulle have en DefCon 1-4 liste reflekterende den filmiske læse-let-hed indenfor hvert "stade" :)
Men med alle begrænsninger in mente, så reflekterer disse listers "brugbarhed", udsagnene fra de/n gruppe/r, man personligt vægter højest, har mest tiltro til.
#30 Muldgraver 12 år siden
Ja, man må være selektiv med sine dyk, og så huske at lade sig overraske en gang imellem :)