Gravatar

#61 Michael Andersen 14 år siden

#59 He he, mit eksempel er også meget firkantet stillet op :) Jeg elsker f.eks. mange af de amerikanske film fra 70'erne, fordi de er meget karakterdrevne, men forstår også godt når mennesker der er mest til gode historier/plots siger: jamen der sker jo ikke en skid i de film :)

Men selvfølgelig kan man også nyde begge dele ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#62 sluppermand 14 år siden

Er der forresten nogen der har set "Jekyll" fra BBC med James Nesbitt? [url=
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#63 filmz-Myrepip 14 år siden

#58 Hey hvad med "os", som kan lide begge dele? :) Jeg synes personligt, at Mad Men netop har den gode historie/plot, selvom den så absolut ER karakterdreven. Den følger blot sin historie/plot til dørs langt mere subtilt, beskrivende og detaljeret end andre serier/film og det er så absolut krævende for "en seer". Den ægteskabelige krise i familien Draper er hjerteskærende at komme igennem, fordi man ser "faldet" i slowmotion og er bevidst om krisens indflydelse på børnene, konen og Don og man ønsker at dreje supertankeren væk, men det er umuligt at stoppe. Denne stil har en vedkommenhed over sig og jeg synes man derfor kommer under huden på alle involverede. Gode historier/plots, er ikke blot dem, som ved en mere overfladisk tilgang, formår at holde opmærksomheden fanget hos en generation, som har svært ved fordybelsen.

Antlion (60) skrev:
Selvom individet ikke har personlige erfaringer med en given kultur og dennes sociale struktur, kan vedkommende sagtens tolke ud fra historiske/æstetiske aspekter. Derfor tror jeg ikke, at erfaringsgrundlaget indenfor social og kulturel viden er mangelfuld hos dem der ikke bryder sig om "Mad Men".

Ikke som en generel faktor, enig, men i mine øjne absolut en faktor, som kan gøre sig og gør sig gældende indenfor udvalgte segmenter af publikum.

Antlion (60) skrev:
Nu er "Mad Men" ganske vidst en ekstrem populær serie, og uden tvivl mere tilgængeligt end fornævnte instruktører (#53), men problematikken ligger i, hvad folker ønsker af filmkunsten. Nutiden er gennemsyret af en eskalerende trang til det hurtige og overfladisk spændende, og som et produkt af samtiden, vil mange unge finde "Mad Men" kedeligt, ikke pga. manglende forståelse for kulturelle og sociale lag, men fordi lange dialoger ikke er, hvad de ønsker af en film. Mange voksne danskere, som vi antager har livslangt erfaringsgrundlag, er også et produkt af tidens lyst til tempo. Flere anser sikkert ikke en tempodrænet instruktør som Dreyer for et koryfæ indenfor dansk filmkunst, fordi deres trang til traditionel spænding er større.

Helt og aldeles enig i den udlægning, men jeg vil stadig tiltro en del muligheden for at udvikle sig i en retning, som øger ens tolerance for "andre film", og det ikke mindst grundet en udvidelse af erfaringsgrundlaget. Men jeg vil så også indrømme, at den andel nok er i reelt mindretal, jævnført dit scenario, som jeg formoder kan bruges mere generelt. Jeg er overbevist! :)

Antlion (60) skrev:
Så hvad er det folk reelt set ønsker af filmkunsten?

Hvad de er opdraget til og medbringer i "bagagen".
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#64 Michael Andersen 14 år siden

#63 Måske var jeg bare ikke præcis nok, men serien er meget lidt plotpræget i den forstand at den "bare" udspiller sig i hverdagen. Der er naturligvis gennemgående historier i serien, men de kommer fra karaktererne og ikke fra plottet, for lige der i er der ikke de store armbevægelser til stede. I min bog er historierne interessante netop fordi de kommer fra personerne og ikke fra alverdens "spændende" plot-situationer:

Følg med i næste uge, hvor Jack Bauer opererer en affyret bazookapatron ud af præsidentens hoved, imens han bliver kørt over af en kulret iransk terrorist. Der kommer knald på brillen!

GAAAAAB! :)

Derimod i "Mad Men" går de stort set kun på arbejde og tager hjem igen + lidt variation. Det lyder sgu lidt fesent hvis man er plot frem for karakter :) Jeg kunne forestille mig at det også var derfor serien oprindelig var meget svær at sælge til tv-selskaberne. De vil jo typisk gerne overbevises at nogle nemme "sælg mig hele ideen på 30 sekunder"-koncepter :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#65 Lord Beef Jerky 14 år siden

Der er sikkert mange, jeg glemmer her. Min absolutte favorit vil nok altid være Seinfeld... jeg har set alle afsnit en god håndfuld gange, og vender stadig tilbage med jævne mellemrum, og griner ligeså lystigt som dengang. Udover det er mine favoritter:

Community (som jeg er godt i gang med for tiden)
Six Feet Under
How I Met Your Mother
South Park
Dexter
The Simpsons
Lost
Twin Peaks
Breaking Bad
Curb Your Enthusiasm
Monty Python's Flying Circus
Serial Experiments: Lain
Trigun
Quantum Leap
The X-Files

Disse er serier, jeg endnu ikke har set, men uden tvivl også vil elske:

Arrested Development
Modern Family
The Walking Dead
Deadwood

Udover det er der en helvedes masse, jeg finder ganske fine, og endnu flere jeg finder forfærdelige =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#66 filmz-Myrepip 14 år siden

#64 Ja ok, jeg køber det plotmæssige i såfald, når du så ekvilibristisk formulerer dig ;)

Hvad "hverdags historierne" angår, synes jeg netop de i Mad Men er brilliant udtænkt og en klasse over, hvad man normalt ser portrætteret, hvad detaljegrad og konsekvenser over et langt tidsforløb angår. Skulle jeg sammenligne, så vil jeg sige The Wire har en lignende tilgang til historierne, hvor en hændelse, kan tage sin tid at udvikle sig, men det sker langsomt og anslaget bliver så meget desto mere intens, som situationen har ligget og boblet undervejs.
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#67 duuk74 14 år siden

Chinaski (62) skrev:
Er der forresten nogen der har set "Jekyll" fra BBC med James Nesbitt?

Jeg så, jeg mener det var 2 afsnit, men fandt den desværre ganske plat. Jeg købte slet ikke præmissen.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#68 filmz-ab 14 år siden

Hmm. Jeg kan rumme begge dele. Jeg kan godt lide både film med godt plot, og film der "blot" har personerne i centrum (f.eks the american). Dog vil jeg sige, at jeg tit og ofte mest elsker film med en interessant historie/plot..
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#69 Åkepool 14 år siden

Hov, glemte lige:

Terminator: The Sarah Connor Chronicles.
The Simpsons.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#70 filmz-ab 14 år siden

Det kunne nu også tænkes, at man blot finder Mad Men kedelig. Jeg havde det sådan med filmen Garden State. I guder hvor er den da kedelig, og kommer ingen vegne. Det kan altså bliver for stillestående, og så "sker" der altså ikke noget. Om jeg/andre er et produkt er tidens lyst til tempo, som Antlion så flot siger, vil jeg gerne erkende, at jeg er. Tempo er godt. Jeg er her for at blive underholdt, ikke puttet i søvn. Pudsigt, jeg synes også at der er en tendens til, at ligeså snart filmene kører i minimalt tempo, og slæber sig afsted, så er der tale om guf til ganen.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: