For mig at se, ser det da ikke ud til at der er den store forskel på det Bush og Gore siger...
Where They Agree: Regarding guns, Texas Gov. George W. Bush and Vice President Al Gore would, if elected president:
*Support the current ban on assault weapons. *Prohibit juveniles from possessing assault weapons. *Ban imports of high-capacity ammunition clips. *Raise the minimum age for possessing a handgun from 18 to 21. *Require that trigger locks be sold with handguns.
Where They Differ Bush also would: *Provide more money for enforcement of gun laws. *Support automatic detention for young people who commit crimes with guns. *Oppose government-mandated registration of guns owned by people who don’t break laws.
Gore also would: *Require photo licensing for handgun purchases. *Limit gun purchases to one per month and require a three-day waiting period. *Require manufacturers and federally licensed sellers to report sales to a state authority.
Tror næppe at det havde gjort nogen forskel, at personen der gik amok i dag skulle vente 3 dage med at få sit våben samt vise billed-id + at han bliver registret i en database. Det ser jo ud til at det er noget der har været planlagt længe eftersom klasselokalet hvor 21 af drabene sket blev låst af med lænker.
Jeg tror du har fuldstændig ret i at det, uheldigvis, er det her der skal til for at den generelle holdning i den amerikanske befolkning ændres, i forhold til retten til at have våben.
Ovenstående du nævner, er kun fra en af kilderne. Kombineret med resten af info'en viser det en Gore, som er villig til at gå langt længere.
Tror næppe at det havde gjort nogen forskel, at personen der gik amok i dag skulle vente 3 dage med at få sit våben samt vise billed-id + at han bliver registret i en database
Som Gore selv sagde: Let’s have a three-day waiting period, A cooling off, so we can have a background check to make sure that criminals and people who really shouldn’t have guns don’t get them.
Der er forskel på en venteperiode på 3 dage og en venteperiode kombineret med et baggrundscheck, for at sikre sig, at personer med kriminel baggrund og "personer som ikke behøver våben", får dem. Det skulle slet ikke have være muligt at anskaffe sig de våben af lovlig vej. Om det så er sket ad lovlig vej, kan jeg ikke udtale mig om. Faktum er, at USA er fucked beyond belief, hvad deres holdninger til våben angår og det hjælper ikke, at manden i sadlen er Bush jr.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Apropos republikanere vs. demokrater i denne sag er der flere anti gun control hos rep men der er sandelig også mange hos demokraterne. Det er fint at Gore vil gå længere men der er langt til at man f.eks kun tillader våben til jagt.
Man siger at der er større chance for at at sort lesbisk kvinde bliver præsident end en præsidentkandidat der ikke er kristen det samme kunne siges om en der vil forbyde håndvåben. Det er selvfølgeligt nærmest umuligt at gennemføre i et land med hundredevis af millioner af våben.
Selvom jeg er ret anti-Bush, så har jeg svært ved at gøre ham ansvarlig for den slags skyderier.
Der har jo været adskillige demokratiske præsidenter der ikke har gjort en rygende fis til forskel. Hele Gore/Bush udtalelserne er da valgflæsk, og enhver kan stille sig op og postulere at jeg vil gøre det og det - men bliver det til noget, nej, for de alene skal ikke afgøre det - det skal folkevalgte, og det er jo begrænset hvad laver af regler og forbud når det kommer til den slags lovgivninger.
Der er jo andre steder i verden hvor våben er let tilgængelige, men hvor man ikke ser den slags skyderier - så jeg ser overhovedet ikke den amerikanske våbenlov som problemet, men kun en del af det. Selv i Danmark kan enhver da forholdsvist nemt få et skydevåben - enten ved at bruge et par aftener på en kursus og bestå en forholdsvis simpel jagtprøve. Jeg har selv jagttegn, så jeg ved hvor nemt det er, eller du kan melde dig ind i hjemmeværnet - så bliver du inden længe udstyret med en assault rifle.
Der opbevares knap en million våben i danske hjem - hvoraf 15-20.000 er hjemmeværnsvåben. Det er sgu da en del, men det hører da absolut til sjældenhederne i DK, at nogen bare går besærk og myrder løs på sagesløse.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Jeg mener at i de i Sweiz har flest våben pr. inbygger i verden og kun få drab.
Den logiske konklusion er vel at hvis amerikanerne ikke kan håndtere våben så må man tage de våben væk som ikke bruges til jagt.
Nu er der nok nogle der vil sige at jagtvåben også dræber. Men de er sværere at skjule og kan i princippet stadig bruges til selvforsvar så man stadig har muligheden for at skyde sønnike ved et uheld og han sine kammerater.
Som andre har sagt er det næppe Bush eller republikanernes skyld at der er mange våben i USA - det er politisk selvmord at prøve at få indført radikal (efter amerikanske forhold) gun control i USA. Hvis en kandidat(præsident kan.) skulle fremfører sig på vidtgående gun control så er Han/hun kun et ønske om forhøjede benzin afgifter væk fra at være kommunist.
Nu er der nok nogle der vil sige at jagtvåben også dræber. Men de er sværere at skjule og kan i princippet stadig bruges til selvforsvar så man stadig har muligheden for at skyde sønnike ved et uheld og han sine kammerater.
De kan da i den grad dræbe, de er jo designet til at slå langt større ting ihjel end mennesker. De er ikke mere besværlige at skjule end de automatiske rifler der sælges i USA. Et oversavet jagtgevær fylder jo ingenting, og er et rimeligt nasty våben hvis det bruges tæt på offeret.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Ingen tvivl om rifler og oversavede dræber - jeg kan dog ikke se hvorfor de skal være håndvåben og semiautomatiske til jagt. Du kan ikke mene at hvis man fjernede dem så ville mordraten ikke falde.
Jeg sidder ikke på statestik om dette emne men jeg vil æde min gamle hat på at de fleste mord sker med håndvåben og semi automatiske våben.
Nu kommer der nok foreslag om lufthavnssikkerhed på diverse skoler men det er selvfølgeligt for dyrt og for tidskrævende at komme ind på en given institution.
#11 filmz-patrickmoog 18 år siden
Where They Agree: Regarding guns, Texas Gov. George W. Bush and Vice President Al Gore would, if elected president:
*Support the current ban on assault weapons.
*Prohibit juveniles from possessing assault weapons.
*Ban imports of high-capacity ammunition clips.
*Raise the minimum age for possessing a handgun from 18 to 21.
*Require that trigger locks be sold with handguns.
Where They Differ
Bush also would:
*Provide more money for enforcement of gun laws.
*Support automatic detention for young people who commit crimes with guns.
*Oppose government-mandated registration of guns owned by people who don’t break laws.
Gore also would:
*Require photo licensing for handgun purchases.
*Limit gun purchases to one per month and require a three-day waiting period.
*Require manufacturers and federally licensed sellers to report sales to a state authority.
Tror næppe at det havde gjort nogen forskel, at personen der gik amok i dag skulle vente 3 dage med at få sit våben samt vise billed-id + at han bliver registret i en database.
Det ser jo ud til at det er noget der har været planlagt længe eftersom klasselokalet hvor 21 af drabene sket blev låst af med lænker.
#12 filmz-patrickmoog 18 år siden
Jeg tror du har fuldstændig ret i at det, uheldigvis, er det her der skal til for at den generelle holdning i den amerikanske befolkning ændres, i forhold til retten til at have våben.
#13 filmz-Bruce 18 år siden
Tror næppe at det havde gjort nogen forskel, at personen der gik amok i dag skulle vente 3 dage med at få sit våben samt vise billed-id + at han bliver registret i en database
Som Gore selv sagde:
Let’s have a three-day waiting period, A cooling off, so we can have a background check to make sure that criminals and people who really shouldn’t have guns don’t get them.
Der er forskel på en venteperiode på 3 dage og en venteperiode kombineret med et baggrundscheck, for at sikre sig, at personer med kriminel baggrund og "personer som ikke behøver våben", får dem. Det skulle slet ikke have være muligt at anskaffe sig de våben af lovlig vej. Om det så er sket ad lovlig vej, kan jeg ikke udtale mig om. Faktum er, at USA er fucked beyond belief, hvad deres holdninger til våben angår og det hjælper ikke, at manden i sadlen er Bush jr.
#14 jessup 18 år siden
Man siger at der er større chance for at at sort lesbisk kvinde bliver præsident end en præsidentkandidat der ikke er kristen det samme kunne siges om en der vil forbyde håndvåben. Det er selvfølgeligt nærmest umuligt at gennemføre i et land med hundredevis af millioner af våben.
#15 jessup 18 år siden
#16 filmz-vassago 18 år siden
Der har jo været adskillige demokratiske præsidenter der ikke har gjort en rygende fis til forskel. Hele Gore/Bush udtalelserne er da valgflæsk, og enhver kan stille sig op og postulere at jeg vil gøre det og det - men bliver det til noget, nej, for de alene skal ikke afgøre det - det skal folkevalgte, og det er jo begrænset hvad laver af regler og forbud når det kommer til den slags lovgivninger.
Der er jo andre steder i verden hvor våben er let tilgængelige, men hvor man ikke ser den slags skyderier - så jeg ser overhovedet ikke den amerikanske våbenlov som problemet, men kun en del af det. Selv i Danmark kan enhver da forholdsvist nemt få et skydevåben - enten ved at bruge et par aftener på en kursus og bestå en forholdsvis simpel jagtprøve. Jeg har selv jagttegn, så jeg ved hvor nemt det er, eller du kan melde dig ind i hjemmeværnet - så bliver du inden længe udstyret med en assault rifle.
Der opbevares knap en million våben i danske hjem - hvoraf 15-20.000 er hjemmeværnsvåben. Det er sgu da en del, men det hører da absolut til sjældenhederne i DK, at nogen bare går besærk og myrder løs på sagesløse.
#17 jessup 18 år siden
Den logiske konklusion er vel at hvis amerikanerne ikke kan håndtere våben så må man tage de våben væk som ikke bruges til jagt.
Som andre har sagt er det næppe Bush eller republikanernes skyld at der er mange våben i USA - det er politisk selvmord at prøve at få indført radikal (efter amerikanske forhold) gun control i USA. Hvis en kandidat(præsident kan.) skulle fremfører sig på vidtgående gun control så er Han/hun kun et ønske om forhøjede benzin afgifter væk fra at være kommunist.
#18 filmz-vassago 18 år siden
De kan da i den grad dræbe, de er jo designet til at slå langt større ting ihjel end mennesker. De er ikke mere besværlige at skjule end de automatiske rifler der sælges i USA. Et oversavet jagtgevær fylder jo ingenting, og er et rimeligt nasty våben hvis det bruges tæt på offeret.
#19 jessup 18 år siden
Jeg sidder ikke på statestik om dette emne men jeg vil æde min gamle hat på at de fleste mord sker med håndvåben og semi automatiske våben.
Nu kommer der nok foreslag om lufthavnssikkerhed på diverse skoler men det er selvfølgeligt for dyrt og for tidskrævende at komme ind på en given institution.
#20 hey now 18 år siden