Gravatar

#10571 Bruce 14 år siden

Pis! Af alle dage kommer jeg for sent til festen :(

Jeg kan mærkeligt nok følge kritikken af Nolan et langt stykke af vejen. Jeg er helt på linie med, at Nolans arbejde er blevet mere uinteressant og sjovt nok, desto mere som han har ramt en mainstream guldåre, hvor han åbenbart har fundet et bredt publikum for sine film.

Jeg kunne personligt ikke finde på at kritisere en instruktør for at være rationel, matematisk, udregnende eller noget i den dur, frem for måske at være abstrakt, mystisk, drømmende eller ... indsæt en modsætning. Film handler ikke om at varetage nogle menneskers præferencer, om de så er matematisk eller humanistisk skolede. Film er og bør være ligeså forskellige som vi mennesker nu engang er.

Der er ikke noget mere "rigtigt" over nogle måltider kartofler og en kold bidsk østenvind, som over en stort opsat blockbuster, af en instruktør nørd, som igennem 7 år har forsøgt at konstruere et univers af regler og mekanismer i håbet om at omsætte det til århundredes tankespind på film.

"It's all in the wrist" og med det menes, hvorledes det lykkes for de herrer instruktører, at omsætte deres visioner til levende billeder og dermed basalt og banalt ... hvordan de håndterer deres håndværk.

Noget kan være nok så intelligent udregnet, men nok så ineffektivt udført og omvendt kan den simpleste og mest fortærskede genbrugshistorie ende op med at være den rene kunst. Begge dele kræver sin mand, men selvfølgelig ... lykkes man, når indsatsen er høj ... så er udbyttet jo i filmhistorisk øjemed også det højere.

Jeg kunne rigtig godt lide Nolans Memento. Jeg syntes og synes stadig, at det er en fantastisk godt skruet sammen film, ikke mindst grundet Nolans sirligt og perfekt ukronologiske klippede sekvenser. Jeg forventer mig ikke noget Lynch eller Kubrick. Jeg forventer mig aldrig Lynch eller Kubrick, med mindre jeg ser netop deres film, men derfor kan der jo godt være stilreferencer tilstede. Og nej, det ser jeg ikke her ... det var blot en indskudt bemærkning :)

Memento var et frisk pust og gav håb om en original instruktør, som var istand til at manøvrere rundt med komplekse teknikker, samtidig med at han eksekvererede en fortælling stramt og effektivt.

Med Prestige gik han et gear ned i omdrejning, men øgede indsatsen med større budget og stjerneskuespillere. Til al held, var fokus på den gode historie, som gik i spænd med temaet og han formåede at søge i mål UDEN at ty til det skæbnesvangre twist til slut, men lod informationerne undervejs tale sit eget klare sprog og gjorde faktisk "udvalget" langt mindre begrænset og mere simpelt end de fleste antog. Også det, hang sammen med filmens tema, The Prestige. Publikum VIL snydes og kigger det forkerte sted hen. DET, var så godt udført, at det tjener Nolan ære.

Med Batman Begins formåede Nolan at genføde Batman universet påny. At puste ild i en gammel kending og fortælle en superhelte historie på effektiv vis. Det var som om han ikke slog større brød op, end han kunne bage og filmens actionsekvenser føltes overskuelige, visuelt fængende og underholdende. Det er det jeg vil kalde "en god actionryger", som man sagtens kan sætte sig ned med i ny og næ og hygge sig med. Personligt føler jeg dog også, at dette ... igen, var et skridt ned af stigen. Det er tydeligt, at vejen mod "money in the bank", var blevet vigtigere end beherskelsen af det komplekse filmmageri.

The Dark Knight. En fabelagtig hovedrolle til Ledger. Det kan alle vist blive enige om. Men hvor blev Batman af? Hvor blev Gotham af? Hvor blev hele Batman universet af? Chicago?!?!? Der er et populært ord i politik disse dage. Sammenhængskraft! Dark Knight er skam ret godt eksekveret, men jeg synes det er synd man har drænet historien for det univers, som Batman burde befinde sig i. Gotham! Got fordi det er GOTISK. Det her var storby og slutningen var desværre utroligt skuffende udtænkt, med et klimaks i et højhus og en masse mobiltelefoner. Nå pyt. Nolan fik ramte en action tone og trend, som sælger billetter. Han fik massernes velsignelse og masser med 10 ti-taller på IMDB. Endda inden filmen fik premiere.

Inception. Yes! Nolan gamblede. Nu skulle den store idé effektueres. Et sindrigt konstrueret drømme- og arkitekt univers skulle komponeres i det, som på papiret fremstod som det mest syrede heist kup "of all times". Zimmer var på plads med båthornet, ligesom i Dark Knight. Giv den mand en subwoofer og man har udgangspunktet for et hit! Desto mere bass, desto mere episk ... ser det ud til. Eller måske har det noget at gøre med, desto mere indpakning, desto mindre inden under?

Inception er Nolans, i instruktør målestok, absolut værst eksekverede film. Hele korthuset faldt på gulvet, da Nolan først og fremmest ikke formåede at forklare sit univers, simpelt og intuitivt. Måske var det med vilje? Måske var det Nolans håb at de lange udredninger omkring mekanismer og regler, ville blive betragtet af publikum som værende "ihh hvor er det intelligent! DET har vi aldrig set før! Se, den nye Kubrick!". Haha, nej jeg laver grin.

Nolan forsøgte sig som i Memento med at holde bolden i luften og manøvrere rundt med ikke kun ukronologiske sekvenser, men tidsmæssige parallelsamfund i flere lag. Og jo, det gjorde han faktisk godt! Den røde tråd var tilstede. Men desværre havde Nolan også sat sig for at lave stort opsat action. Og herre Jemini, hvor var det dog kedeligt koreograferet. Hele snefort sekvensen var så fri for sammenhæng, at suspense niveauet faldt til under Søren Ryges haveprogram på Tåsinge i 2003 og så umanerligt ringe klippet.

Men, og det må man give Nolan. Succesen stiger eksponentielt på bundlinien, som hans værker bliver ringere eksekveret og hans manglende evner udstilles.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#10572 Highland Park 14 år siden

Kruse (10568) skrev:
Det er selvfølgelig rigtigt! Jeg bukker mig hermed i støvet for den almægtige, den alvidende og altid korrekte IMDB!
http://www.imdb.com/title/tt0065901/ :)

Apropos:
"On ‘INCEPTION’, and IMDB’s Top 250 List Being Total Crap"
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#10573 Slettet Bruger [2214553310] 14 år siden

Bruce (10571) skrev:
En fabelagtig hovedrolle til Ledger. Det kan alle vist blive enige om.

Vist bortset fra mig. Eller, det er jo ikke fordi at Ledger gør det dårligt, slet ikke, han gjorde det ganske fint i forhold til materialet, jeg er blot ikke vild med Nolans udgave af Joker.

Og faktisk tager du fejl mht. Gotham. :) Byen var oprindeligt en slags kopi af New York i tegneserierne og valgt dels fordi det var New Yorks kælenavn og dels fordi forfatterne ikke ville have en by, som læserne kunne identificere sig med.

Så navnet har intet med gotisk at gøre og udseendet svinger, selvfølgelig afhængigt af hvem der skriver/tegner/instruerer. :)
Gravatar

#10574 Bruce 14 år siden

#10573 Hvad fanden Brutus! Også dig?!?! En kniv i ryggen, din sa... ;)

Nå, men så rephraser jeg! Hvis man laver Gotham gotisk i kapitel 1, så ville det være fint med gotisk i kapitel 2. Bare sådan for sammenhængens skyld. Jeg har det heller ikke godt med, at man pludselig går fra at udkæmpe Battle of The Bulge i 30 graders frost i Bastogne til Sierra Nevada ørkenen i slutsekvensen :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#10575 wimmie 14 år siden

Kruse (10542) skrev:
Meget uenig. Tværtimod er det film som jeg mener at trukket Nolan i en forkert retning. Misforstå mig ikke, jeg synes godt om begge film og i "blockbuster-action-thriller-genren" er de bestemt bedre end så meget andet der bliver pumpet ud hvert år. Men "The Prestige" er bare en langt bedre film end de to, så det virker for mig som at Nolan spilder sine evner en smule på den slags film.

Helt enig :)

Jeg var godt underholdt af både The Dark Knight og Inception, men jeg håber alligevel at Nolan bevæger sig lidt mere væk fra de store action-effect blockbusters og vender tilbage den den gode historie - og de dybere characters.
Memento og The Prestige er klart hans bedre film - hans svageste er IMO Batman Begins - men jeg synes endnu ikke at han har lavet en dårlig film :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#10576 wimmie 14 år siden

Skeloboy (10554) skrev:
#10553 - på papiret er Memento Nolans klart mest interessante film! EOD!

Ikke kun på papiret men i det hele taget ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#10577 Lord Beef Jerky 14 år siden

The Prestige FTW! Men ellers er jeg enig i både ros og ris af Nolan... hovedsageligt kan jeg dog godt lide hans film, men Inception faldt lidt igennem synes jeg, og TDK er bedst uden gensyn.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#10578 Locke 14 år siden

Jeg synes også ligesom SAMCRO at Nolans 3 bedste film er Memento, Prestige og Batman Begins. Jeg syntes ikke så godt om den drejning TDK tog (props til Heath Ledger dog), Inception var jeg ikke synderlig imponeret af, udover den var flot lavet og Insomnia synes jeg bare var, ja kedelig (skal måske give den en chance til).
Bud White: The Nite Owl case made you. Do you want to tear all that down?
Ed Exley: With a wrecking ball... You want to help me swing it?
Gravatar

#10579 Lord Beef Jerky 14 år siden

#10578 Jeg har faktisk formået at se Insomnia, glemme at jeg har set den, set den igen, og den er langsomt ved at gå i glemmebogen igen. Det er ikke en dårlig film, men "kedelig" er et meget rammende ord.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#10580 BN 14 år siden

MBAD (10549) skrev:
BN: Jeg føler virkelig, at du til tider simpelthen ikke har lyst til at forstå folk. Er jeg den eneste, som har det på den måde?

Når nu du skal slynge sådan en bemærkning ud i luften, kunne du så ikke samtidig gøre mig den tjeneste at forklare, hvad du mener? Hentyder du til mit seriøse svar til Fellaheen? I givet fald undrer jeg mig, eftersom jeg jo netop fisker efter, hvad det er han mener med sin kritik af Nolans film. ... Eller sigter du til min kommentar til Utyske? Hvis ja, så må jeg undre mig endnu mere, for her spøger jeg blot med det, som MÅSKE er en misforståelse af min udtalelse omkring 'The Prestige'?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: