Gravatar

#12691 Slettet Bruger [2214553310] 14 år siden

Neranders (12690) skrev:
To helt igennem fantastiske mesterværker!!!

I modsætning til to knapt så fantastiske mesterværker? :p

j/k :D
Gravatar

#12692 Neranders 14 år siden

utyske (12691) skrev:
I modsætning til to knapt så fantastiske mesterværker? :p

Hehe. Jeg fandt hverken "helt igennem fantastisk film" eller "mesterværker" var tilstrækkeligt, så det blev en kombination af de to. :)
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#12693 Åkepool 14 år siden

Skeloboy (12684) skrev:
Men selvom han mener det ud fra et rent underholdningsmæssigt synspunkt, så kan man da stadig ikke blive forarget...men det er måske mig, der har meget, meget vide grænser der...:)

Næ, jeg har heller intet problem med det NB skrev, uanset hvordan han mente det. Men der skal også rigtig, rigtig meget til at forarge mig. Pånær hvis der bliver talt dårligt om "T2", det tolerer jeg simpelthen ikke ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#12694 Skeloboy 14 år siden

The Misfits, 1961
Marilyn Monroe er lige blevet skilt, og hun slår sig sammen med de cowboyderne i form af Clark Gable, Eli Wallach og Montgomery Clift...og hendes positive og glade syn på livet bliver udfordret af den barske, dyremishandlende stil.

Den er helt fint, til tider charmerende, til tider dramatisk.

7/10
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#12695 Skeloboy 14 år siden

Duel In The Sun, 1946
Her ved jeg ikke helt, hvad jeg skal synes. Jennifer Jones er malet lettere brun, fordi hun spiller datter af en indianer og hvid. Det er lidt svært at abstrahere fra, men filmen er tilgivet, for sådan gjorde man den gang.

Gregory Peck, som normalt spiller god, er her et dumt svin, der behandler Jennifer Jones som skidt - hun er jo alligevel bare en "half-breed". Der er langt fra Joe Bradley og Atticus Finch til Lewton "Lewt" McCanles. Det er lidt svært at kapere, men det er jo sådan set ikke filmens skyld - filmen er meget tidlig i filmens karriere.

Butterfly McQueen er meget mere irriterende end hun er i Borte Med Blæsten(hun spiller Prissy).

Men hvorfor fokus på det negative først? Fordi der er alligevel er utrolig meget at komme efter her: skuespillet er ganske godt på trods af ovennævnte. Jennifer Jones har generelt spillet for få roller, for hun er rigtig god(ikke helt på niveau med hendes rolle i Song of Bernadette). Desuden oser hun af sex i en grad, som jeg ikke troede var tilladt i 1946.

Historien er et trekantsdrama, som af og til lige tager et par afstikkere til western med cowboydere, jernbanen osv. Men det fungerer rigtig, rigtig godt. Så er der Joseph Cotten, som - ja, han er vel ikke glemt, han har et imponerende C.V., men han bliver aldrig nævnt blandt de store. Det burde han måske nok. Stumfilmsstjernene Lillan Gish og Lionel Barrymore gør det også fremragende, og især i en scene spiller de sammen - og det er fedt at se så store ikoner i samme scene(og vildt at tænke på, at filmen er 41 år før Lillian Gishs sidste rolle). Men blandt dem er der også lidt overkarikerede og overspillede roller, der kan gå én på nerverne.

Jennifer Jones/Joseph Cotten er vel nærmest en form for fattigmands-Bogie/Bacall. Men Duel In The Sun er på ingen måde fattig på underholdning, og netop derfor er jeg meget i tvivl. Den er manipulerende, irriterende, til tider ond, velspillet og ikke mindst ekstrem underholdende og...i sidste ende bare pissefed. Dog et sidste kritikpunkt: den er alt for kort! Med alle de mange temaer, ideer og personer, kunne den snildt være skaleret op til et episk 4-timers drama.

8/10
Gravatar

#12696 Riqon 14 år siden

Scrooged (1986)

Suk... Jeg så den, fordi jeg er en fan af Dickens' klassiker om et menneske, der gradvist knækkes og vender på en tallerken fra at være en bitter mand til at være inkarnationen af julen selv. Men intet af det, jeg elsker ved den originale fortælling, er særlig godt oversat til denne forglemmelige 80'er-komedie. Et væsentligt problem er naturligvis, at den bare ikke er ganske morsom, men et andet problem er, at karakteren ikke på nogen måde er overbevisende. Man undrer sig over, hvorfor han til sidst holder en lang tale om julens dyder efter det langtrukne ligegyldige effektorgie og de utallige slapstick rutiner, han har været igennem. Så ja, dette er den smukke julehistorie om hvordan en hjerteløs tv-producer får smadret bollerne så mange gange, at julekærligheden til sidst trænger ind. Ingen så hvor den kom fra, pludselig var den der bare. 1/6.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#12697 Skeloboy 14 år siden

Er det ikke den fra 1988 med Bill Murray?
Gravatar

#12698 Riqon 14 år siden

88, Bill Murray, yup.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#12699 Batsy 14 år siden

Synes nu A christmas carrol med the muppets er den bedste udgave, den er sjov, medrivende, trist, underholdene og har den rette jule ånd og det er en af Caines bedste præstationer elsker os bare introen hvor han går forbi Gonzo og Rizzo med den mørke musik i baggrunden
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#12700 MMB 14 år siden

Scrooged er imo god underholdning, og jeg har efterhånden set den en del gange. :)

Skriv ny kommentar: