Gravatar

#12961 TheEnd 14 år siden

Vi følger den ensome og selvmorderiske enke, den hyperaktive danser og hendes fester, den semi-deprimerede komponist, de nygifte par. Der er et par steder hvor de historier har noget at sige om Stewart og kærestens forhold, men det kunne altså godt fortælles på en mere fangende måde, eller slet ikke fortælles.
Og så er der hans detektiv ven, som
alligevel ender med ikke at bidrage med noget som helst.
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#12962 BN 14 år siden

TheEnd (12961) skrev:

Vi følger den ensome og selvmorderiske enke, den hyperaktive danser og hendes fester, den semi-deprimerede komponist, de nygifte par. Der er et par steder hvor de historier har noget at sige om Stewart og kærestens forhold, men det kunne altså godt fortælles på en mere fangende måde, eller slet ikke fortælles.
Og så er der hans detektiv ven, som
alligevel ender med ikke at bidrage med noget som helst.

Well, alt dette ser jeg ikke som flere historier, men blot som en del af James Stewarts historie/hans vindueskiggeri - det ses jo altsammen gennem HANS øjne/vindue, og vi har ikke flere oplysninger om personernes baggrund og historie end han har. Hele filmen handler jo om en passiv tilskuer eller om en form for voyeurisme, samtidig med at den både viser
den magtesløshed, der ligger i kun at kunne være tilskuer, og fokuserer på hvordan fantasien i mange (ikke alle) tilfælde kan spille én et puds, når man kun ser tingene på afstand.

Efter min mening overskygger 'Rear Window' totalt alle andre, også nyere film, med et lignende plot.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#12963 TheEnd 14 år siden

BN (12962) skrev:

Well, alt dette ser jeg ikke som flere historier, men blot som en del af James Stewarts historie/hans vindueskiggeri - det ses jo altsammen gennem HANS øjne/vindue, og vi har ikke flere oplysninger om personernes baggrund og historie end han har. Hele filmen handler jo om en passiv tilskuer eller om en form for voyeurisme, samtidig med at den både viser
den magtesløshed, der ligger i kun at kunne være tilskuer, og fokuserer på hvordan fantasien i mange (ikke alle) tilfælde kan spille én et puds, når man kun ser tingene på afstand.

Sådan kan man også vælge at se det, og det har måske også været Hitchcocks hensigt. Men bare fordi præmissen er spændende (for det mener jeg bestemt det er), er det altså ikke ensbetydende med en spændende film (tror at alle er enig i det :D).

BN (12962) skrev:

Efter min mening overskygger 'Rear Window' totalt alle andre, også nyere film, med et lignende plot.

Den eneste film, som jeg umiddelbart mindes at have set, som har et lignende plot, er Disturbia som jeg gav 6/10 i sin tid og var heller ikke meget imponeret.
Film med en meget simpel præmis der har imponeret mig er bl.a. Buried og Phone booth.
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#12964 BN 14 år siden

TheEnd (12963) skrev:
BN (12962) skrev:

Den eneste film, som jeg umiddelbart mindes at have set, som har et lignende plot, er Disturbia som jeg gav 6/10 i sin tid og var heller ikke meget imponeret.
Film med en meget simpel præmis der har imponeret mig er bl.a. Buried og Phone booth.

Jeg kunne godt lide 'Phone Booth' (4/6). 'Buried' og 'Disturbia' har jeg ikke set. 'Rear Window' blev genindspillet med en lam Christopher "Superman" Reeve i hovedrollen. Den version var umådeligt tam.
Gravatar

#12965 Lord Beef Jerky 14 år siden

Disturbia - 5/10
Phone Booth - 7/10
Buried - 8/10
Read Window - 10/10

CASE CLOSED! =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#12966 TheEnd 14 år siden

BN (12964) skrev:
'Rear Window' blev genindspillet med en lam Christopher "Superman" Reeve i hovedrollen. Den version var umådeligt tam.

Du mener vel: 'Rear Window' blev genindspillet med en tam Christopher "Superman" Reeve i hovedrollen. Den version var umådeligt lam ;)

Lord Beef Jerky (12965) skrev:
Disturbia - 5/10
Phone Booth - 7/10
Buried - 8/10
Read Window - 10/10

CASE CLOSED! =)

Objection, your Honor!

Disturbia - 6/10
Phone Booth - 9/10
Buried - 8/10
Read Window - 3/10
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#12967 Lord Beef Jerky 14 år siden

#12966 OVERRULED!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#12968 Michael Andersen 14 år siden

BN (12964) skrev:
en lam Christopher "Superman" Reeve

Det kan du selv være... Nååå vent, på den måde :P
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#12969 BN 14 år siden

TheEnd (12966) skrev:
Du mener vel: 'Rear Window' blev genindspillet med en tam Christopher "Superman" Reeve i hovedrollen. Den version var umådeligt lam ;)

Well ..... ;-)

TheEnd (12966) skrev:

Disturbia - 6/10
Phone Booth - 9/10
Buried - 8/10
Read Window - 3/10

Ups, ihvertfald halvdelen af det er da helt forkert! ;-)

Lad mig hjælpe:

Phone Booth - 6/10
Read Window - 10/10
Gravatar

#12970 BN 14 år siden

Er jeg den eneste der oplever at filmz.dk kører enormt langsomt lige nu, når siderne skal indlæses? ... Jeg havde ellers lige rettet "[/spoiler]" til " [/quote]" i starten af mit indlæg, altså #12969, men på grund af den langsomme indlæsning nåede rettelsen ikke at komme med! :-(

Skriv ny kommentar: