Gravatar

#13121 Hr. Nielsen 14 år siden

misuma (13119) skrev:
Jeg er sgu ikke så god til at formulere mine tanker så ofte roder jeg mig ud i noget værre hø, hehe.
Indimellem kommer det også til at fremstå lidt skole-analyse-agtigt synes jeg, når man skal sætte ord på sådanne følelser, da det nemlig mere er en følelse end en så konkret tankegang som Babo ønsker du skal sætte ord på. Ved ikke om det er sådan for dig, men sådan har jeg det nogle gange.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#13122 Hr. Nielsen 14 år siden

Babo84 (13118) skrev:
"tænk der findes dem der nægter dette" :)
Hehe (got you uden at nævne dig;)

Du ved det er ment med et smil Babo, bare inden Foeller kommer på banen og mener jeg sårer dig og knuser dit i øvrigt store hjerte;)
Gravatar

#13123 misuma 14 år siden

"Indimellem kommer det også til at fremstå lidt skole-analyse-agtigt synes jeg, når man skal sætte ord på sådanne følelser, da det nemlig mere er en følelse end en så konkret tankegang"

Pretty spot on Ü
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#13124 Babo84 14 år siden

Collateral (13120) skrev:
handler ikke så meget om det umiddelbare plot,

Nej, deeeeeet :)

Collateral (13120) skrev:
Karaktererne bliver ikke skåret ud i pap, men der er meget i dem alligevel

Måske. Men ofte synes jeg netop dette bliver en smule for letkøbt. Jeg bliver ikke våd i buksen (så at sige) ved at et billede står stille på en person, mens musikken spiller i baggrunden. Eller de pauser du snakker om. Jeg synes ikke Refn er god til dialog, overhovedet. Den "stilhed" kan man også se i hans andre film, mere markant i Valhalla Rising, som sikkert kan tolkes i hoved og røv. Men jeg synes disse ting bliver ligegyldige. Det er ikke så slemt med Drive, som er mere ligetil. Det handler ikke om "skåret ud i pap" men det handler om at give nok clues eller hints til det instruktøren vil have os til at føle, og jeg må sige, at jeg slet ikke havde interesse eller hensigt i nogle af rollerne, specielt ikke birollerne. Ja okay, Goslings rolle vil jeg mene indeholder en smule kant, indrømmet. Men jeg savnede i den grad noget formål med det hele.

Mht. stemning, så har den et par flotte skud, men igen: Jeg kan ikke påpege noget særligt her, udover musikken, men jeg synes ikke Refn bruger byen som en slags med-fortælling, som jeg f.eks har set hos Michael Mann eller filmen The American. Mann dykker ned i hvert hjørne, og bruger virkelig godt byen på metaforisk plan - og viser byens smukke og grimme sider, altafter hvor kameraet står placeret. Dermed ikke sagt at Refn ikke havde lign hensigter, men synes ikke for alvor det kom til udtryk hos mig.
Gravatar

#13125 Babo84 14 år siden

Thomas E. Nielsen (13122) skrev:
Du ved det er ment med et smil Babo, bare inden Foeller kommer på banen og mener jeg sårer dig og knuser dit i øvrigt store hjerte;)

Han er min redningsmand - Robin, med andre ord :)
Gravatar

#13126 Babo84 14 år siden

Thomas E. Nielsen (13121) skrev:
Indimellem kommer det også til at fremstå lidt skole-analyse-agtigt synes jeg, når man skal sætte ord på sådanne følelser, da det nemlig mere er en følelse end en så konkret tankegang som Babo ønsker du skal sætte ord på. Ved ikke om det er sådan for dig, men sådan har jeg det nogle gange.

Det kan det måske godt komme til, men hvis man har fået noget dybere ud af en film, og man godt kan formulere sig, så vil jeg også mene man godt kan redegøre for de ting, man nu påstår. Jeg vil vædde med, at havde det været BN, så havde vi fået 387837920273 eksempler på, hvorfor Gosling's rolle var så dyb, også selvom Gosling kun sagde ét ord igennem hele filmen :)
Gravatar

#13127 misuma 14 år siden

Jeg checkede nogle anmeldelser af Drive, og udtryk som 'arthouse' bliver brugt. Lidt øv egentlig, lad dog filmen være langsom og dialogfattig uden at skulle "belemres" med så en prætentiøs etikette.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#13128 Babo84 14 år siden

misuma (13127) skrev:
Jeg checkede nogle anmeldelser af Drive, og udtryk som 'arthouse' bliver brugt. Lidt øv egentlig, lad dog filmen være langsom og dialogfattig uden at skulle "belemres" med så en prætentiøs etikette.

hehe! Den har helt sikkert en europæisk tilgang og touch, men kunstfilm? Det vil jeg nu ikke mene den er. Til gengæld vil jeg mene, at Valhalla Rising er det. Men det betyder jo ikke kvalitet.
Gravatar

#13129 Hr. Nielsen 14 år siden

Babo84 (13126) skrev:
så vil jeg også mene man godt kan redegøre for de ting, man nu påstår.
Det er jo også gjort, flere gange. Det møder du med et 'det er letkøbt'? Hvad Bn kan eller havde gjort må han selv redegøre for. Det gør det da bare ikke nødvendigvis mindre 'skole-analyse-agtigt' synes jeg. Det er jo den følelse filmen skaber med den kombination af spil, billede, lyd, dialog (eller fraværende dialog) og det samspil det giver, der skaber et indtryk af en film der slet ikke er så overfladisk som du ser den, for mig i hvert fald. Det være sig om personerns baggrund, psykologisk set og også konkret, hvor kommer de fra, hvad har skabt dem og gjort dem til hvad de er osv. Alt dette har jeg da skrevet til dig før mener jeg....Når du ikke 'køber' og 'accepterer' argumenterne, men blot fejer dem af banen som letkøbt, så synes jeg altså ikke rigtigt jeg kan gøre mere. Så må du bede BN om en redegørelse, hvis han kan lide filmen, så kan du få det skåret så meget ud som du efterlyser:-D

Babo84 (13128) skrev:
Men det betyder jo ikke kvalitet.
Men det betyder heller ikke det modsatte;)
Gravatar

#13130 Babo84 14 år siden

Thomas E. Nielsen (13129) skrev:
Det møder du med et 'det er letkøbt'

Men når man netop møder "filmen viser mere end man ser", uden nærmere redegørelser, så synes jeg da blot det bliver en påstand. Det kan jeg da sige om sådan ca. alle film??

for mig i hvert fald. Det være sig om personerns baggrund, psykologisk set og også konkret, hvor kommer de fra, hvad har skabt dem og gjort dem til hvad de er osv. Alt dette har jeg da skrevet til dig før mener jeg

Vi har ikke snakket om noget konkret, udover det du nævner her. Det eneste jeg smurgte til og spørger til er: Hvad er det filmen fortæller, mere end det den allerede fortæller? Altså mellem linierne? Og svaret vil jeg ikke mene er skoleagtigt, selvom det kan lyde sådan, men blot en underbyggelse af ens oplevelse. Jeg ved det kan være svært hvis man kun har set filmen en gang, men nu havde Misuma set den 2 gange på meget kort tid :) Jeg føjer såmænd intet af banen, men jeg holder samtidig fast i min oplevelse, ligesådan som du gør med din.

Det med BN var for sjovt :)

Men det betyder heller ikke det modsatte;)

Nej. Men det bliver ofte forbundet med kvalitet, ligsom begrebet blockbuster ofte bliver forbundet med dårlig kvalitet :) sådan er mit indtryk.

Skriv ny kommentar: