Gravatar

#13171 Riqon 14 år siden

Rise of the Planet of the Apes

Jeg har netop set det nyeste kapitel i Abernes Planet-franchisen. Jeg er en klar fan af den originale fra 1968 og derfor også en entusiastisk hater af Tim Burtons ynkelige forsøg på at genoplive serien i 2001. Denne film var virkelig vellykket, og jeg er positivt overrasket over, at den forstår at holde én investeret i sine karakterer, ikke mindst Cæsar, som man virkelig kommer under huden på og ser udvikle sig som person og abemenneske. Samtidig formidler den perfekt den spirende antagonisme, aberne føler overfor menneskene, og man har ikke svært ved at sympatisere med deres oprør, idet menneskene (med visse undtagelser) skildres som de virkelige dyr (læs: uhyrer) i denne film. De geniale rulletekster efterlod mig sulten efter næste kapitel.

5/6.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#13172 Skeloboy 14 år siden

Kruse (13169) skrev:
"R" er dog en nyere dansk film som jeg godt kunne tænke mig at se.

Applaus
Anklaget
Alting bliver godt igen
Kvinden, der drømte om en mand

De er også gode :)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#13173 Kruse 14 år siden

Skeloboy (13172) skrev:
Applaus
Anklaget
Alting bliver godt igen
Kvinden, der drømte om en mand

De er også gode :)

Det er meget muligt, men det er bare film der ligge så langt tilbage i "køen" hos mig, at jeg nok aldrig rigtigt for dem set. Jeg skal dog have set noget Christoffer Boe engang(formenlig "Reconstruction"), og det vil måske give mig lyst til at "Alting bliver godt igen".
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#13174 Collateral 14 år siden

Nu vil jeg ikke linke til min blog da jeg har ladet mig fortælle at det er dårlig stil, men har skrevet en lille anmeldelse af "War Horse" derinde, en film jeg var voldsomt skuffet over

2/6

Jeg har i øvrigt set MI:4 i dag, og det var en fin popcornsfilm. Dog generede dele af filmen mig, og jeg tror ikke jeg kan strække mig meget længere end:

3/6
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#13175 misuma 14 år siden

Kruse - Jeg er heller ikke så god til danske film. Submarino er dog en af de bedre. Har sedens den danske "Mørke"? En af de bedre thrillers imo.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#13176 Slettet Bruger [2214553310] 14 år siden

In Time

Jeg nappede "In Time" i går. Ikke den store revolution, men ganske stabil underholdning og man kan sagtens mærke instruktørens touch og det er ret habile skuespillere, der er med.

Hvis man er til sci-fi, er den bestemt et kig værd.

6/10 - måske ryger den lidt op, når jeg får den genset ved lejlighed.
Gravatar

#13177 Steffan Rasmussen 14 år siden

utyske (13176) skrev:
In Time

Jeg nappede "In Time" i går. Ikke den store revolution, men ganske stabil underholdning og man kan sagtens mærke instruktørens touch og det er ret habile skuespillere, der er med.

Hvis man er til sci-fi, er den bestemt et kig værd.

6/10 - måske ryger den lidt op, når jeg får den genset ved lejlighed.

Helt enig. Lidt synd det ikke blev til mere. Havde store forventninger med tanke på at det er instruktøren af Gattaca der har instrueret. Og det ved alle jo, er en fantastisk film.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#13178 Babo84 14 år siden

Åh. Jeg fandt In Time havde en ok præmis, men kikset som film. Jeg fandt skuespillet så fucking elendigt. Muligt Justin var god i Social Network, men er totalt kikset her. Scenen hvor han begræder en familemedlem, var jo til en razzie. Pigen han render med var håbløs. Men ellers et kikset forsøg på et smart plot, som blot fungerer overfladisk. 2/6
Gravatar

#13179 misuma 14 år siden

misuma (13175) skrev:
Kruse - Jeg er heller ikke så god til danske film. Submarino er dog en af de bedre. Har sedens den danske "Mørke"? En af de bedre thrillers imo.

Sedens? Ih guder, autocorrect how I hate you.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#13180 TP-DK 14 år siden

For lige at hive tråden tilbage til Drive diskussionen ;)

NightHawk (13136) skrev:

Hele meningen med filmen og formålet med Ryan Goslings karakter er nu ret ligetil. Nicholas Winding Refn introducerer os for en person, der absolut intet formål har med sin eksistens andet end blot at overleve per instinkt baseret på de evner han besidder, mens han i sin fortabte tilværelse leder efter en mening med livet. Denne eksistentielle søgning fører ham ved tilfældighedernes spil i armene på Carey Mulligans karakter Irene, som bliver katalysatoren og motivationen for, at The Driver langt om længe får muligheden for at udvikle sig som menneske og nå en eksistentiel forløsning, der kan løsrive ham fra den zombie lignende fortabte tilstand han umiddelbart befinder sig i, hvor alt foretages per automatik med mekanisk præcision uden noget som helst rigtigt følelsesmæssigt engagement til omverdenen.

Forelskelsen i Irene fungerer således som en klar løsrivelsesprocess og personlighedsændring hertil væk fra fortidens tilstand, hvor der er markant forskel på hvorledes The Driver agerer i filmens start bl.a. skildret i kontrasten mellem den første biljagt, (kølig, kalkulerende, som en del af maskinen han befinder i), og den anden biljagt, (som er tydeligt mere drevet af en følelsesmæssig vrede og eksplosivitet).

Senere hen da de nye turbulente følelser først for alvor får tag i ham, da hans eget nyfundne eksistensgrundlag bliver truet, grundet at Irene kommer i farezonen, eskalere volden så jo stærkere og mere intens kærligheden imellem dem bliver, og jo mere vokser The Driver i dette forløb selv i eksistentiel styrke på vej mod en ny identitet og formål med livet, hvilket endegyldigt kulminere i filmens finale. Dette bliver i øvrigt også undervejs, fornemt udtænkt af Refn, beskrevet gennem filmens soundtrack der præcis ligesom filmens øvrige persongalleri primært har til formål at agere små fikspunkter som samlet guide for protagonistens rejse mod sin forløsning. Birollerne er derfor ikke nødvendige at gøre større, da fokus ultimativt handler om The Driver og hans udvikling som menneske.

Jeg så det mere som om at Goslings karakter havde en fortid, som sikkert var ret voldelig, han gerne ville slippe væk fra. Men lige meget hvor meget han prøver lykkedes det aldrig helt for ham, hvilket er grunden til hans natjob. Det at han opfører sig så akavet når han er sammen med Mulligans karakter, kan netop være fordi han, i mangel af bedre ord, var lidt af en psykopat tidligere hen og slet ikke er vant til at være social og nære følelser for andre mennesker.

På et tidspunkt da han sidder og ser fjernsyn, hvilket han heller ikke ser ud til at være vant til, siger han også til ungen "How can you tell who's the bad guy?" som også kunne være et lille hint til at Goslings karakter faktisk har været, og til dels stadig er "the bad guy", hvilket igen kommer til udtryk da han uden, lige så let som vi andre cykler, tramper en mand i hovedet og viser at han er mere vant til det end at snakke med andre.

Og lige for at slå det fast 7 tommer søm; jeg siger på ingen måde at du tager fejl i din opfattelse bare at min var lidt anderledes :)
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Boy Scout leader!"

Skriv ny kommentar: