En glædeligt overraskende god efterfølger til en af de bedste "zombie"-flicks af nyere dato. Der kom desværre ikke helt så meget drama, som starten ellers gav indtryk af (en helt igennem fremragende start i øvrigt!!), men til gengæld var der masser af nervepirrende scener (hvor ikke mindst turen igennem en metro er lækkert eksekveret!) og en utroligt smuk Imogen Poots, som jeg næsten ikke kunne få øjnene fra igen!
7/10
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Nogle personer mødes i et hus under en ferie. Hele handlingen udspiller sig en enkelt eftermiddag. Under hele filmen forsøgte jeg at finde ud af hvem de forskellige personer var, hvad deres forhold var til hinanden, hvad plottet var og om der overhovedet var et plot. Lidt en form for metalt pusslespil, hvor man ved nogle lange ekstremt overspillede scener, får udleverede brikkerne. Desvære er der ikke meget handling i filmen. Skuespillet er så underspillet og tempoet så langsomt, at det nærmest går i trance. Det betød at det hele fik en distance, som betød at jeg overhovedet ikke følte noget som helst for personerne da filmen var slut. Hvis det var Angela Schanelec mening at gøre brug af verfremdungseffekter til at skabe distance, så er det i den grad lykkes i mit tilfælde. Filmens visuelle stil minder meget om Haneke. Der er ikke noget underlægningsmusik fornær en scene på et par sekunder, ellers består lyden mest af fuglekvider og indsektsummen. Det i en grad så filmen fik mig i forårshumør. Tempoet ekstremt langsom igennem hele filmen. Scenerne er filmet ofte med personerne ude af fokus og ofte med fokus på objekter, hænder, etc. (lidt ala Der siebente Kontinent).
De fleste vil nok få en udfordring med den her film, hvis de ikke er vandt til europæisk kunstfilm. Personligt fandt jeg den intressant teknisk, men det er ikke helt nok til at opveje det meget overfladiske plot. 6/10
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Så fik jeg endelig set denne perle igen. Første gang i Biografen, og nu så på bluray. Filmen rører mig stadig utrolig meget, ligesom ved første syn. Jeg er stadigvæk imponeret af Clooney, som altid levere. Kan ikke lige huske nogen dårlig præstation fra hans side, i hvertfald ikke i nyere tid. Anna kendricks er både dejlig, at se på, men i den grad også hendes skuespil. Ved siden af Twilligt filmene, er hun ved, at bygge en stabil Hollywood karriere op. Tror, at hun er den fra "vampyr" filmene, som får den største succes efterfølgende. Musikken er blød, sentimental og utrolig bevægende. Passer på alle punkter til stemningen, som filmen vil udtrykke.
16 år efter ”Return of the Jedi” havde gået sin sejrsgang verden over, og dermed sat et værdigt punktum på en af filmhistoriens mest elskede trilogier, rammer ”The Phantom Menace” biograferne. Forventningerne var af gode grunde usandsynligt høje og selvom filmen ikke blev til det storslåede eventyr, mange sikkert havde forventet, så finder undertegnede den ikke helt uduelig.
Den originale, og ifølge nogle den eneste, trilogi er stadig en fantastisk rejse til et fremmed univers. Det kan alle Lucas’ ændringer trodsalt ikke forandre, selvom han gør sit bedste: Historien er stadig god og karaktererne elskværdige.
Der er nærmest gået sport i at ydmyge ”The Phantom Menace”, og selvom den aldrig kommer tæt på de klassiske Star Wars episoder, så finder jeg den ikke helt så slem, som mange gør den til.
Problemet er at den foregår før de rigtig interessante begivenheder finder sted og filmen går næsten i stå i lange perioder, grundet lidt for meget knap så spændende politik, Jake Lloyd, der er lige på grænsen til at være irriterende til tider, og Jar Jar Binks, skrækeksemplet på comic-relief, der kun er med i filmen for at fremtvinge platte jokes. Filmen byder dog på et par fantastiske sekvenser så som Podracer løbet og Lyssværdsduellen mellem Obi-Wan Kenobi, Qui-Gon Jinn og Darth Maul. John Williams har igen komponeret et vidunderligt score, der frembringer noget af den magiske Star Wars stemning Lucas ikke formår at genskabe.
3/6
Der er forresten en stavefejl på Blu-Ray udgivelsen: De har stavet "Den Usynlige Fjende" som "Den Usylige Fjende". Pinligt Fox... Pinligt!
Det bliver lige en ultrakort tekst om Creepers. Jeg havde det indledningsvist lidt svært med de to hovedroller. Ikke fordi Justin Long og Gina Phillips spiller dårligt - tværtimod - men manuskriptet laver nogle referencer til gyserfilm som sådan, og forsøger lidt at ramme 'Scream' publikummet, hvilket jeg ikke har noget pr. definition har noget imod, men her bruget det desværre lidt som en undskyldning for nogle utrolig fjollede handlinger. Med det sagt var jeg dog fuldstændig solgt til filmens skurk, som er enormt godt designet. I den forbindelse var det også meget fedt at man havde valgt at holde igen med brugen af CGI, og når den benyttedes var det kortvarigt. Phillips har nogle enormt intense scener mod slutningen af filmen, og det var jeg ret overrasket over. Kemien mellem søskendeparret er dog ret god hele vejen igennem... hvad ellers? Jo det lykkedes mig at få sangen på hovedet:
"Jeepers Creepers, where'd ya get those peepers? Jeepers Creepers, where'd ya get those eyes?"
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Og det kan dervære noget af her i denne gyser med håndholdt kamera, der med dene version af vores fremtid hvor folk bliver vanvittige i løbet af natten efter et udbrud.
Ikke så slem af endnu en lav budget gyser.
7/10
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
#13341 Åkepool 14 år siden
Ja tak, det var også læsning jeg godt kunne ha' undværet.
#13342 HonoDelLoce 14 år siden
En glædeligt overraskende god efterfølger til en af de bedste "zombie"-flicks af nyere dato. Der kom desværre ikke helt så meget drama, som starten ellers gav indtryk af (en helt igennem fremragende start i øvrigt!!), men til gengæld var der masser af nervepirrende scener (hvor ikke mindst turen igennem en metro er lækkert eksekveret!) og en utroligt smuk Imogen Poots, som jeg næsten ikke kunne få øjnene fra igen!
7/10
#13343 Kisbye 14 år siden
IMDB
Nogle personer mødes i et hus under en ferie. Hele handlingen udspiller sig en enkelt eftermiddag. Under hele filmen forsøgte jeg at finde ud af hvem de forskellige personer var, hvad deres forhold var til hinanden, hvad plottet var og om der overhovedet var et plot. Lidt en form for metalt pusslespil, hvor man ved nogle lange ekstremt overspillede scener, får udleverede brikkerne. Desvære er der ikke meget handling i filmen. Skuespillet er så underspillet og tempoet så langsomt, at det nærmest går i trance. Det betød at det hele fik en distance, som betød at jeg overhovedet ikke følte noget som helst for personerne da filmen var slut. Hvis det var Angela Schanelec mening at gøre brug af verfremdungseffekter til at skabe distance, så er det i den grad lykkes i mit tilfælde.
Filmens visuelle stil minder meget om Haneke. Der er ikke noget underlægningsmusik fornær en scene på et par sekunder, ellers består lyden mest af fuglekvider og indsektsummen. Det i en grad så filmen fik mig i forårshumør. Tempoet ekstremt langsom igennem hele filmen. Scenerne er filmet ofte med personerne ude af fokus og ofte med fokus på objekter, hænder, etc. (lidt ala Der siebente Kontinent).
De fleste vil nok få en udfordring med den her film, hvis de ikke er vandt til europæisk kunstfilm. Personligt fandt jeg den intressant teknisk, men det er ikke helt nok til at opveje det meget overfladiske plot.
6/10
#13344 knipsknips 14 år siden
Så fik jeg endelig set denne perle igen. Første gang i Biografen, og nu så på bluray.
Filmen rører mig stadig utrolig meget, ligesom ved første syn.
Jeg er stadigvæk imponeret af Clooney, som altid levere. Kan ikke lige huske nogen dårlig præstation fra hans side, i hvertfald ikke i nyere tid.
Anna kendricks er både dejlig, at se på, men i den grad også hendes skuespil. Ved siden af Twilligt filmene, er hun ved, at bygge en stabil Hollywood karriere op. Tror, at hun er den fra "vampyr" filmene, som får den største succes efterfølgende.
Musikken er blød, sentimental og utrolig bevægende. Passer på alle punkter til stemningen, som filmen vil udtrykke.
5/6
#13345 Sweetiebellefan 14 år siden
Nogen unge folk er faret vild i skoven og med sig har de et kamera hvor man følger hvad der sker.
Det siges at skoven virkelig er hjemsøgt og imens bliver den unge flok mere udmattede og bange.
En velfortjent opmærksomhed ved Sundance festivalen.
9/10
#13346 samcro 14 år siden
16 år efter ”Return of the Jedi” havde gået sin sejrsgang verden over, og dermed sat et værdigt punktum på en af filmhistoriens mest elskede trilogier, rammer ”The Phantom Menace” biograferne. Forventningerne var af gode grunde usandsynligt høje og selvom filmen ikke blev til det storslåede eventyr, mange sikkert havde forventet, så finder undertegnede den ikke helt uduelig.
Den originale, og ifølge nogle den eneste, trilogi er stadig en fantastisk rejse til et fremmed univers. Det kan alle Lucas’ ændringer trodsalt ikke forandre, selvom han gør sit bedste: Historien er stadig god og karaktererne elskværdige.
Der er nærmest gået sport i at ydmyge ”The Phantom Menace”, og selvom den aldrig kommer tæt på de klassiske Star Wars episoder, så finder jeg den ikke helt så slem, som mange gør den til.
Problemet er at den foregår før de rigtig interessante begivenheder finder sted og filmen går næsten i stå i lange perioder, grundet lidt for meget knap så spændende politik, Jake Lloyd, der er lige på grænsen til at være irriterende til tider, og Jar Jar Binks, skrækeksemplet på comic-relief, der kun er med i filmen for at fremtvinge platte jokes. Filmen byder dog på et par fantastiske sekvenser så som Podracer løbet og Lyssværdsduellen mellem Obi-Wan Kenobi, Qui-Gon Jinn og Darth Maul. John Williams har igen komponeret et vidunderligt score, der frembringer noget af den magiske Star Wars stemning Lucas ikke formår at genskabe.
3/6
Der er forresten en stavefejl på Blu-Ray udgivelsen: De har stavet "Den Usynlige Fjende" som "Den Usylige Fjende". Pinligt Fox... Pinligt!
#13347 Riqon 14 år siden
Wow... really?? :D
#13348 misuma 14 år siden
Vi så desuden The Ward af John Carpenter. Ja dvs, han gjorde, jeg snorkede det meste af tiden. Dog var mit sporadiske indtryk ikke videre positivt.
Jeg må indrømme at Wes Craven og John Carpenter virker lidt outdatede i 2012.
#13349 Collateral 14 år siden
Det bliver lige en ultrakort tekst om Creepers. Jeg havde det indledningsvist lidt svært med de to hovedroller. Ikke fordi Justin Long og Gina Phillips spiller dårligt - tværtimod - men manuskriptet laver nogle referencer til gyserfilm som sådan, og forsøger lidt at ramme 'Scream' publikummet, hvilket jeg ikke har noget pr. definition har noget imod, men her bruget det desværre lidt som en undskyldning for nogle utrolig fjollede handlinger. Med det sagt var jeg dog fuldstændig solgt til filmens skurk, som er enormt godt designet. I den forbindelse var det også meget fedt at man havde valgt at holde igen med brugen af CGI, og når den benyttedes var det kortvarigt. Phillips har nogle enormt intense scener mod slutningen af filmen, og det var jeg ret overrasket over. Kemien mellem søskendeparret er dog ret god hele vejen igennem... hvad ellers? Jo det lykkedes mig at få sangen på hovedet:
"Jeepers Creepers, where'd ya get those peepers?
Jeepers Creepers, where'd ya get those eyes?"
#13350 Sweetiebellefan 14 år siden
Herreys sang crazy people in the night.
Og det kan dervære noget af her i denne gyser med håndholdt kamera, der med dene version af vores fremtid hvor folk bliver vanvittige i løbet af natten efter et udbrud.
Ikke så slem af endnu en lav budget gyser.
7/10