Gravatar

#14661 Castanea 13 år siden

Udover hele Raging Bull, er vindeltrappen i slutningen af Shutter Island vel den mest åbenlyse? I hans mesterværk Taxi Driver ser jeg dog ikke tilnærmelsen af en hommage.
Gravatar

#14662 MMB 13 år siden

Så må du jo i gang med at lede. :P
Gravatar

#14663 IK 13 år siden

Doctor Zhivago

David Lean er en mærkelig størrelse for mig. På papiret har hans episke film nogle ingredienser jeg nyder ved film. Store kulisser, gigantiske områder og flotte billeder. Det hele er lavet på gammeldags maner, og det kan være ret befriende og forfriskende at se hans film, og være fri for kunstige effekter og Green Screen som mange af nutidens store film gør brug af. The Bridge Over The River Kwai er min personlige favorit fra mandens hånd. Fandt den ret intens, spændende og humanitær. Lawrence Of Arabia kunne jeg ikke lide, og det samme med Doctor Zhivago. Lawrence husker ikke meget af, udover det at jeg fandt den dødssyg. Det skal dog siges, at den havde en fantastisk vandrings-scene i ørkenen, der også gjorde mig virkelig tørstig. ;)

Zhivago vil jeg betegne som ufokuseret og overlang. Jeg kan vitterligt ikke huske meget fra filmen, og det er ikke engang en uge siden jeg så den. Flot fotograferet men ret løst fortalt. Som seer overværede jeg nogle ting og begivenheder, og glemte undervejs hvad hele pointen var, nok fordi det var uinteressant formidlet. Hovedrollen udstråler absolut intet, og filmens mange tidsspring føltes også ret uorganiske og pludselige. Det skal dog siges, at Rod Steiger gjorde en rigtig god figur som den sleske og usympatiske Komarovsky. Han er mest med i starten og lidt i slutningen af filmen, og han stjæler billedet hver gang han er på. Rigtig god præstation.

Blade Runner

Det var vidst fjerde eller femte syn med Blade Runner, og nu må det være nok. Denne film siger mig absolut intet. Så simpelt. Dens visuelle side kan jeg kun rose, og generelt er håndværket solidt som næsten altid med en Ridley Scott film. Det er virkelig imponerede hvor godt den stadigvæk holder på de punkter, men finder filmen langtrukken, kedelig og ret skidt spillet. Har givet den en del chancer nu, og det må sgu være rigeligt.
Gravatar

#14664 Slettet Bruger [2214553310] 13 år siden

IK (14663) skrev:
Blade Runner

Nidding, kætter og alt detdér! (bar' for en god ordens skyld)
Gravatar

#14665 Richard Burton 13 år siden

#14664 Man kan trække hesten hen til truget, man man kan ikke tvinge den til at drikke ;)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#14666 IK 13 år siden

SIR Ridley Scott (14665) skrev:
#14664 Man kan trække hesten hen til truget, man man kan ikke tvinge den til at drikke ;)

Hva synes du om Lean?
Gravatar

#14667 Slettet Bruger [4112912599] 13 år siden

Lawrence of Arabia og Doctor Zhivago er to af de bedste film jeg nogensinde har set. Jeg kan nyde dem begge alene pga. de fantastiske landskabsbilleder som Lean er i stand til at skabe.

Sand i Lawrence og sne i Doctor Zhivago.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#14668 Babo84 13 år siden

SIR Ridley Scott (14665) skrev:

Hvem vil også drikke tis? Jeg vil ikke.
Gravatar

#14669 Zombi 13 år siden

Slumdog Millionaire

Sød, smuk og medrivende fortælling om 18-årige forældreløse Jamal Malik, der er på vej til at gøre det umulige: nemlig at vinde 20 millioner rupees i "Hvem vil være millionær". Visuelt er den flot, sprudlende og fuld af energi, men heldigvis har den også en seværdig historie bag det farvestrålende ydre. Musikken af A. R. Rahman skal også have ros og de medvirkende gør det også fint.

8/10
Gravatar

#14670 Babo84 13 år siden

Magnolia

Rystende portræt af mennesker, som PT Anderson igennem tre timer ikke holder tilbage med at presse sine skuespillere til og over grænsen. Mageløst skildret og de forskellige historier er elegant flettet sammen, så man aldrig mister overblik over situationerne. Man griner og græder, og man føler noget, og man provokeres og udfordres til sidst med en noget abstrakt, men tankevækkende slutning. Har man set dette drama, har man squ næsten set alt. Skuespillet er simpelthen i verdensklasse.

9/10

Skriv ny kommentar: