Gravatar

#16371 Skeloboy 13 år siden

Could it be...jeg er enig med BN...;)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#16372 Snaden 13 år siden

The Descendants - 8/10.

Skøn film, som helt sikkert fortjener et gensyn på et tidspunkt.
Gravatar

#16373 Muldgraver 13 år siden

BN (16370) skrev:
en sandhed med modifikationer.
:O
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#16374 Collateral 13 år siden

BN (16370) skrev:
Chaplin

BN (16370) skrev:
kan betegnes som "tomme kalorer"

Uenig. Chaplin har noget bid, en poesi og nogle moraler, der er mere end tomme kalorier. Synes også flere af de andre navne du nævner har skabt film der er mere end det. Genrefilm er ikke lig med ren underholdning.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#16375 BN 13 år siden

Collateral (16374) skrev:
BN (16370) skrev:
kan betegnes som "tomme kalorer"

Uenig. Chaplin har noget bid, en poesi og nogle moraler, der er mere end tomme kalorier. Synes også flere af de andre navne du nævner har skabt film der er mere end det. Genrefilm er ikke lig med ren underholdning.

Du må have misforstået noget. Det er skam ikke MIG der siger, at underholdningsfilm - som f.eks. Chaplins - er "tomme kalorier". Hele mit indlæg taler jo netop IMOD den opfattelse.

BN (16370) skrev:
filmklassikere og anmelder-favoritter fra de herrer Chaplin [o.s.v.] ..... kan betegnes som "tomme kalorer".

Altså strengt taget. Meget strengt. For mange af dem indeholder vel i stort eller småt inspiration fra, refleksion over, parodier på eller betragtninger omkring forskellige sider af tilværelsen og/eller rammer ofte plet i skildringen af mennesker og deres konflikter, problemer, følelser, tanker og tilbøjeligheder.

Og dermed siger jeg, at disse film ikke bare er ren underholdning.

BN (16370) skrev:
Det er ikke kun socialrealistiske dramaer og politiske film, der kan sige noget om livet og om mennesker eller reflektere over tingene. Det kan underholdningsfilm også

Dette skrev jeg som konklusion og med henvisning til alle de førnævnte film, bl.a. Chaplins film. Jeg kunne da aldrig drømme om at sige, at Chaplins satiriske kommentarer til moderne industri, arbejdsløshed, fattigdom, racisme og diktatur i film som 'Modern Times' (som jeg iøvrigt lige har anskaffet mig) og 'The Great Dictator' ikke har noget at sige om livet og om mennesker.

Min pointe var bare, at mens visse socialrealistiske og politiske dramaer fremstår mere direkte som "problemfilm" eller film med et budskab, så er budskaber, holdninger og moraler i f.eks. Chaplins film pakket ind som underholdning og serveres som sådan. Ja, det er måske blot "små" budskaber, men ofte handler det om meget grundlæggende og menneskelige og universelle ting, som jeg personligt interesserer mig langt mere for og også regner for langt vigtigere end alskens politiske budskaber.

Du har vist helt glemt, at jeg f.eks. i min anmeldelse af Hitchcock's 'Rear Window' citerede en filmfan, som jeg var enig med i følgende: "filmen [har ]... noget at sige om parforhold eller menneskelige forhold i det hele taget, og nødvendigheden af at tilpasse sig og tro på hinanden. Hitchcock viser ganske genialt hvordan karaktererne reagerer på hinanden, og han viser Jefferies' voksende fascination af Lisas mod og ivrighed, som han
ellers havde afskrevet på forhånd. "Rear Window" er et dejligt lille smugkig på livet."

Og for lige at tage et par eksempler mere: Daniel Craigs James Bond-film har jeg rost for at gøre 007 mere menneskelig og sårbar og dermed mere interessant og vedkommende. Og hvad angår Sergio Leones gangster-epos 'Once Upon a Time in America', som jeg ikke har nævnt ovenfor, men som også er en underholdningsfilm med stort U, har jeg udtrykt fuldstændig enighed i det en filmanmelder skrev, nemlig at denne film lærer os: "at ifølge al menneskelig erfaring er fortiden aldrig død og borte. Hukommelse og refleksion bringer den ind i vores nuværende liv og vil også trække den ind i vores fremtid. At vi hver eneste dag i vort liv er den som vi var i fortiden. Hver korsvej vi står over for, vil indebære valg, der definerer os for evigt, for at tage én vej er lig med at fravælge en anden. Og det vi fravælger, er ikke blot et andet liv, vi kunne have levet, men også et andet jeg, vi kunne have været. Dette er det afgørende fundament for Once Upon a Time in America, for i denne henseende er historien om Noodles historien om os alle."
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16376 Collateral 13 år siden

BN (16375) skrev:
Du må have misforstået noget. Det er skam ikke MIG der siger, at underholdningsfilm - som f.eks. Chaplins - er "tomme kalorier". Hele mit indlæg taler jo netop IMOD den opfattelse.

Der har jeg været for hurtig. Min fejl.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#16377 BN 13 år siden

Collateral (16376) skrev:
Der har jeg været for hurtig. Min fejl.

Okay, du slipper for et klip i kørekortet den her gang. Alle er for hurtige engang imellem.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16378 Ispep 13 år siden

Ja, det er sgu en lille overraskelse du disker op med der. Ingen tvivl om det er en god afslutningen på batman trilogien.

BN (16370) skrev:
Det er ikke kun socialrealistiske dramaer og politiske film

Hvad mener du Batman siger om livet :D
Gravatar

#16379 Batsy 13 år siden

Ispep (16378) skrev:
Hvad mener du Batman siger om livet :D

The dark knight slutningen summer det egentlig fint op

Jeg citere den mørke ridder " You'll hunt me. You'll condemn me, set the dogs on me. Because that's what needs to happen. Because sometimes... the truth isn't good enough. Sometimes people deserve more. Sometimes people deserve to have their faith rewarded." Ved ikke hvordan jeg skal sige det, men han sætter det i et godt perspektiv, selvom jeg var enig med at det Blake sagde til gordon I TDKR var rigtigt. Synes dog det viser at nogle mennesker kan tage mere, og tager nogle gange skylden, for at redde andres røv.

Og så den anden scene med Gordon, hvor han siger enhver man kan være helt, selv små ting kan være heroiske, som at putte en jakke på en fortabt otte årig dreng og siger at al vil blive okay. Skrev en kort engelsk stil om hvorfor batman har sådan en stor indflydelse på mig, Johan (Insider) hjalp mig med grammatikken og det, og fik 10 for den!, men nu ved jeg så ikke hvad BN har tænkt sig at sig :P
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#16380 Ispep 13 år siden

Ved du hvad gajol-filosofi betyder, Batsy? :D

Skriv ny kommentar: