Det er alle Batman-film i mine øjne indtil videre... men tomme kalorier kan også være gode, hvis de er pakket ind i bacon.
Jojo, jeg HAR skam fanget, at det er sagt med et smil. Men derfor alligevel denne lille kommentar:
Indiana Jones, James Bond, Star Wars, Back to the Future, Toy Story, diverse filmklassikere og anmelder-favoritter fra de herrer Chaplin, Keaton, Orson Welles, Frank Capra, Howard Hawks, John Ford, Hitchcock, Sam Peckinpah, Ridley Scott, Steven Spielberg ... ja, fortsæt selv den uendelige liste af berømte underholdningsfilm fra alskens genrer - allesammen kan betegnes som "tomme kalorer".
Altså strengt taget. Meget strengt. For mange af dem indeholder vel i stort eller småt inspiration fra, reflektion over, parodier på eller betragtninger omkring forskellige sider af tilværelsen og/eller rammer ofte plet i skildringen af mennesker og deres konflikter, problemer, følelser, tanker og tilbøjeligheder.
Nolans Batman-film er først og fremmest underholdning, men selvom de i deres egenskab af moderne action-eventyr forenkler tingene og stadig trækker linjen mellem godt og ondt skarpere op end den er i virkelighedens verden, er man i mine øjne en underlig snegl, hvis man ikke får kraftige associationer til de problemer med mafia-ledet kriminalitet og terror, som verden slås med, eller hvis man ikke kan se, at visse af personerne (Bruce Wayne, Alfred, Gordon og Blake) er skildret med lidt flere troværdige og ægte karaktertræk og følelser end man er vant til i såkaldte superhelte-film.
Det er ikke kun socialrealistiske dramaer og politiske film, der kan sige noget om livet og om mennesker eller reflektere over tingene. Det kan underholdningsfilm også (og jeg siger "kan", for der findes ret mange, der bestemt ikke gør det på nogensomhelst måde). ..... Så det der med "tomme kalorier" er en sandhed med modifikationer.
Min flabede kommentar gik mere på, at jeg personligt har svært ved at se, hvordan tænkepausen til netop denne film kan gøre underværker. At folk kan lide filmen er ikke noget, jeg har svært ved at forstå overhovedet (at jeg så synes, det er tomme kalorier er en anden snak), men at det lige netop er tænkepausen ved denne film, som gør udslaget, er jeg ikke sikker på, jeg kan følge. Men jeg er bestemt interesseret i at høre andres tanker. For mig er tænkepausen nemlig typisk det tidspunkt, hvor de lidt mere dybsindige ting bliver vendt oppe i mit hoved. Om der så er tale om karakterudvikling, filosofi eller noget helt tredje...
Selvfølgelig har The Dark Knight Rises nogle troværdige skildringer, men personligt har jeg svært ved at se, hvad filmen helt præcist bød på, som der fik en til at gruble og tænke i flere dage. Jeg har i hvert fald svært ved at se, at associationerne til den mafialedede kriminalitet skulle være interessante eller rammende nok til, at det er der den ligger. Personerne har måske mere troværdige træk end i andre superheltefilm, men so what? Det er da en ligegyldig målestok.
Det lyder måske lidt mavesurt, men jeg er bare nysgerrig efter at høre, hvordan tænkepausen har været med til at få The Dark Knight Rises op at ringe. :)
#16391 Hr. Nielsen 13 år siden
#16392 Kruse 13 år siden
Et godt stykke af vejen, ja :D
EDIT: Og dér rundede jeg så de 10000 indlæg på filmz :)
#16393 Hr. Nielsen 13 år siden
#16394 Kruse 13 år siden
Eeeej tak, det havde du da ikke behøvet. Hvornår kommer du forbi med det? ;)
#16395 Riqon 13 år siden
Jeg skulle til at kalde dig noob, da jeg opdagede, jeg havde overset et 0 ... så er vist mig, der er noob'en med mine små 6391 indlæg ;-)
#16396 Skeloboy 13 år siden
Nice!
Har 9767 + 1749...= 11516
#16397 Riqon 13 år siden
Hvem er din anden bruger? Er Dr. Strange allerede nået op på 1749? ;)
#16398 HonoDelLoce 13 år siden
eller lars.dk :D
#16399 Skeloboy 13 år siden
#16400 MMB 13 år siden
Min flabede kommentar gik mere på, at jeg personligt har svært ved at se, hvordan tænkepausen til netop denne film kan gøre underværker. At folk kan lide filmen er ikke noget, jeg har svært ved at forstå overhovedet (at jeg så synes, det er tomme kalorier er en anden snak), men at det lige netop er tænkepausen ved denne film, som gør udslaget, er jeg ikke sikker på, jeg kan følge. Men jeg er bestemt interesseret i at høre andres tanker. For mig er tænkepausen nemlig typisk det tidspunkt, hvor de lidt mere dybsindige ting bliver vendt oppe i mit hoved. Om der så er tale om karakterudvikling, filosofi eller noget helt tredje...
Selvfølgelig har The Dark Knight Rises nogle troværdige skildringer, men personligt har jeg svært ved at se, hvad filmen helt præcist bød på, som der fik en til at gruble og tænke i flere dage. Jeg har i hvert fald svært ved at se, at associationerne til den mafialedede kriminalitet skulle være interessante eller rammende nok til, at det er der den ligger. Personerne har måske mere troværdige træk end i andre superheltefilm, men so what? Det er da en ligegyldig målestok.
Det lyder måske lidt mavesurt, men jeg er bare nysgerrig efter at høre, hvordan tænkepausen har været med til at få The Dark Knight Rises op at ringe. :)