Filmen er blevet kaldt dette års "Den Sjette Sans". For nogen ville dette lokke, for andre ville det skræmme. Jeg er selv ret glad for den omtalte M Night film, men jeg kan ikke blive enig med mig selv om sammenligningen holder.
Red Lights overrasker på den gode måde. Den drives af en stabilt opbyggende intensitet og filmens klimaks var tilfredsstillende.
Cillian Murphy, Sigourney Weaver og Robert De Niro deler alle rampelyset, dog ikke ligeligt, men pyt.
Filmen er blevet kaldt dette års "Den Sjette Sans". For nogen ville dette lokke, for andre ville det skræmme. Jeg er selv ret glad for den omtalte M Night film, men jeg kan ikke blive enig med mig selv om sammenligningen holder.
Red Lights overrasker på den gode måde. Den drives af en stabilt opbyggende intensitet og filmens klimaks var tilfredsstillende.
Cillian Murphy, Sigourney Weaver og Robert De Niro deler alle rampelyset, dog ikke ligeligt, men pyt.
4,5/6
Synes den havde en flad slutning, der trak helhedsindtrykket gevaldigt ned.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Jeg havde kun læst positive ting om filmen i forvejen, så mine forventinger var temmelig høje. Filmen handler om 2 sydafrikaneres søgen efter den amerikanske sanger Rodriguez som blev enormt populær under Apartheid i 70'ernes Sydafrika til trods for, at han forblev ukendt i USA (og resten af verden). Det siges at han, i Sydafrika, var større end selveste Elvis!! I dokumentaren fortælles, at hvis man hos en hvid mellem/overklasse familie i sydafrika i 70'erne kiggede deres pladesamling igennem, var der 3 plader som gik igen hos alle: Beatles - Abbey Road, Simon & Garfunkel - Bridge over troubled water og Rodriguez - Cold Fact.
Igennem interviews med pladeselskabsfolk som indspillede en plade med ham i USA i 70'erne, musikere som blev inspireret af ham, gamle arbejdskolleger og dedikerede fans forsøges mystikken omkring Rodrigues afdækket.
Dokumentaren er tragisk, komisk, sørgelig, rørende, livsbekræftende og 1000 andre ting. Derudover er den fuld af fantastisk musik. Som flere af dem han arbejdede sammen med på de 2 plader han fik indpillet i 70'erne, siger, er det et under, at han ikke blev det helt store. Udover at være en fantastisk menneskelig og musisk rejse, giver dokumtaren og lille indblik i hvor lukket sydafrika egentlig var under apartheid og som verdensborger i et informationssamfund er man fuldstændig rystet over hvor svært tilgængelig simpel information var at finde i tiden før internettet
Denne dokumentar han varmt anbefales til alle. Man behøver ikke være musikinteresseret da det er en fremragende film. Man behøver ikke ikke være filminteresseret da den er proppet med fremragende musik.
Til trods for mine høje forventninger blev jeg på ingen måder skuffet. Selvom filmen ikke er voldsomt sørgelig tog jeg mig da selv i at sidde med våde øjne ved flere lejligheder.
Den ryger direkte ind et sted på min top 5 (måske 3....eller 1) over bedste film fra 2012.
+ Denne her fremtidsvision funker. Mørk, barsk og den fremstår "realistisk".
+ Hvor er det skønt at slippe for dumsmarte one-liners. Den valgte tavshed i visse scener sagde så meget mere
+ Et tungt soundtrack som bidrog stærkt til oplevelsen.
- Det kan virke som småting, men dårlig cgi-blod gi'r mig udslæt (...og nu også dårlig cgi-urin). Det forekommer ikke ofte som dårligt, men det forekommer!
Det var da en hyggelig 80'er-film med et simpelt præmis og en masse platte gags. Gotta love John Candy. Og Kevin Bacons fantastiske cameo (de lumske øjne, altså!). Tilmed havde filmen sine rørende øjeblikke. Min kæreste syntes så, det var en dårlig og usjov film... men det er okay, hun har andre kvaliteter. 4/6.
Så den med familien i julen - en af mine absolutte favoritter blandt amerikanske komedier overhovedet. Nemt 5/6 herfra.
#16861 misuma 13 år siden
4,5/6
#16862 misuma 13 år siden
"Planes, Trains And Automobiles" flyver, futter og styrer stadig i dag!
#16863 Åkepool 13 år siden
Synes den havde en flad slutning, der trak helhedsindtrykket gevaldigt ned.
#16864 misuma 13 år siden
Filmen har fået mange hug i div. anmeldelser og jeg forstår det ikke helt.
Så twistet ødelægger filmen? For mig gav det filmen et ekstra lag og en grund til at gense den snarest.
Jeg håber flere på Filmz ser den, det ku' være interessant at læse om indtrykkene.
#16865 wigant 13 år siden
Jeg havde kun læst positive ting om filmen i forvejen, så mine forventinger var temmelig høje.
Filmen handler om 2 sydafrikaneres søgen efter den amerikanske sanger Rodriguez som blev enormt populær under Apartheid i 70'ernes Sydafrika til trods for, at han forblev ukendt i USA (og resten af verden). Det siges at han, i Sydafrika, var større end selveste Elvis!! I dokumentaren fortælles, at hvis man hos en hvid mellem/overklasse familie i sydafrika i 70'erne kiggede deres pladesamling igennem, var der 3 plader som gik igen hos alle: Beatles - Abbey Road, Simon & Garfunkel - Bridge over troubled water og Rodriguez - Cold Fact.
Igennem interviews med pladeselskabsfolk som indspillede en plade med ham i USA i 70'erne, musikere som blev inspireret af ham, gamle arbejdskolleger og dedikerede fans forsøges mystikken omkring Rodrigues afdækket.
Dokumentaren er tragisk, komisk, sørgelig, rørende, livsbekræftende og 1000 andre ting. Derudover er den fuld af fantastisk musik. Som flere af dem han arbejdede sammen med på de 2 plader han fik indpillet i 70'erne, siger, er det et under, at han ikke blev det helt store. Udover at være en fantastisk menneskelig og musisk rejse, giver dokumtaren og lille indblik i hvor lukket sydafrika egentlig var under apartheid og som verdensborger i et informationssamfund er man fuldstændig rystet over hvor svært tilgængelig simpel information var at finde i tiden før internettet
Denne dokumentar han varmt anbefales til alle. Man behøver ikke være musikinteresseret da det er en fremragende film. Man behøver ikke ikke være filminteresseret da den er proppet med fremragende musik.
Til trods for mine høje forventninger blev jeg på ingen måder skuffet. Selvom filmen ikke er voldsomt sørgelig tog jeg mig da selv i at sidde med våde øjne ved flere lejligheder.
Den ryger direkte ind et sted på min top 5 (måske 3....eller 1) over bedste film fra 2012.
6/6
#16866 Lord Beef Jerky 13 år siden
Men i hvert fald ikke nummer 2!
#16867 wigant 13 år siden
Nej, er du da tosset. Her kører vi kun i ulige numre......
#16868 Snaden 13 år siden
#16869 misuma 13 år siden
+ Denne her fremtidsvision funker. Mørk, barsk og den fremstår "realistisk".
+ Hvor er det skønt at slippe for dumsmarte one-liners. Den valgte tavshed i visse scener sagde så meget mere
+ Et tungt soundtrack som bidrog stærkt til oplevelsen.
- Det kan virke som småting, men dårlig cgi-blod gi'r mig udslæt (...og nu også dårlig cgi-urin).
Det forekommer ikke ofte som dårligt, men det forekommer!
4,5/6
#16870 jessup 13 år siden
Så den med familien i julen - en af mine absolutte favoritter blandt amerikanske komedier overhovedet. Nemt 5/6 herfra.